Pełna wersja

Rowerzysta nie pieszy, przycisków nie potrzebuje

2015-07-28 11:05

W piÄ…tek, 24 lipca, czÅ‚onkowie inicjatywy #BiÅ‚goraj Rowerem zÅ‚ożyli pisma do burmistrza, starosty i p.o. dyrektora ZDP z proÅ›bÄ… o interwencjÄ™ w sprawie nielegalnych przycisków na przejazdach rowerowych w planach przebudowy skrzyżowania Al. Jana PawÅ‚a II i ulicy Krzeszowskiej oraz przejazdu rowerowego przez Al. Jana PawÅ‚a II przy parku Nowakowskiego. O co dokÅ‚adnie chodzi?

Rowerzyści podnoszą kwestię sposobu detekcji użytkowników jednośladów, jaki jest przewidziany w projekcie aktualnie remontowanych ulic. Chodzi o to, że na przejazdach rowerowych będą zamontowane manualne przyciski, pozwalające na zmianę światła i bezpiecznie dotarcie na drugą stronę ulicy. Członkowie inicjatwywy Biłgoraj Rowerem podkreślają w piśmie przesłanym do władz miasta i powiatu, że tego typu detekcja dozwolona jest jedynie w przypadku przejść dla pieszych. Dla wszystkich pojazdów, w tym rowerów, powinna zostać zastosowana detekcja automatyczna.

- W piśmie wnosimy o interwencję lokalnych władz, aby na drogach dla rowerów zastosować rozwiązania zgodne z rozporządzeniami i prawem drogowym. Wyjaśniamy, gdzie zostały popełnione błędy projektowe, cytujemy rozporządzenie oraz przedstawiamy definicję roweru i sposoby detekcji pojazdów. Wyjaśniamy iż rower to pojazd, a rowerzysta to nie substytut pieszego - mówi Leszek Grabowski z inicjatywy Biłgoraj Rowerem.

W przesłanym pod koniec ubiegłego tygodnia piśmie jego autorzy zaznaczyli, że jeśli dojdzie do budowy urządzeń niezgodnych z prawem wniesiona będzie skarga do sądu administracyjnego na urząd winny zatwierdzenia organizacji ruchu.

Rowerzyści uważają, że opracowany projekt ma wiele błędów, a ta sytuacja pokazuje, iż niezbędnym jest przyjęcie przez Miasto Biłgoraj dokumentu "Standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej w mieście Biłgoraj".

O stworzenie takiego dokumentu cykliści starają się od przeszło 2 lat.

- Wszystkie te i inne ważne informacje i wytyczne dla projektantów dla systemu dróg dla rowerów (DDR), zawarte w dokumencie "Standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej Miasta Biłgoraj" były by umieszczane w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia każdego przetargu czy zlecenia na projekt lub budowę dróg rowerowych oraz innych inwestycji czy remontów, które mogą mieć wpływ na poruszanie się rowerem. Pozwoliło by to w przyszłości uniknąć problemów jak opisany wyżej - dodaje Leszek Grabowski.

Oczywistym jest, iż infrastruktura rowerowa powinna być z założenia bezpieczna dla użytkownika, wykonana należycie i zgodnie ze sztuką budowlaną, prawem oraz jak podkreślają członkowie inicjatywy Biłgoraj Rowerem zwykłą logiką. Zaznaczają, że przyjazna i przede wszystkim bezpieczna infrastruktura rowerowa, pozwoli zachęcić większą ilość osób do korzystania z jednośladu jako alternatywy dla samochodu.

- Na krótkich dystansach miejskich rower jest najlepszym środkiem do przemieszczania. Jest dużo szybszy, nie zajmuje dużo miejsca przy parkowaniu, nie emituje toksycznych spalin, jest tani i zapewnia codzienną dawkę ruchu niezbędną do utrzymania dobrej kondycji fizycznej organizmu - mówią cykliści.

red.