Rowerzyści podnoszą kwestię sposobu detekcji użytkowników jednośladów, jaki jest przewidziany w projekcie aktualnie remontowanych ulic. Chodzi o to, że na przejazdach rowerowych będą zamontowane manualne przyciski, pozwalające na zmianę światła i bezpiecznie dotarcie na drugą stronę ulicy. Członkowie inicjatwywy Biłgoraj Rowerem podkreślają w piśmie przesłanym do władz miasta i powiatu, że tego typu detekcja dozwolona jest jedynie w przypadku przejść dla pieszych. Dla wszystkich pojazdów, w tym rowerów, powinna zostać zastosowana detekcja automatyczna.
- W piśmie wnosimy o interwencję lokalnych władz, aby na drogach dla rowerów zastosować rozwiązania zgodne z rozporządzeniami i prawem drogowym. Wyjaśniamy, gdzie zostały popełnione błędy projektowe, cytujemy rozporządzenie oraz przedstawiamy definicję roweru i sposoby detekcji pojazdów. Wyjaśniamy iż rower to pojazd, a rowerzysta to nie substytut pieszego - mówi Leszek Grabowski z inicjatywy Biłgoraj Rowerem.
W przesłanym pod koniec ubiegłego tygodnia piśmie jego autorzy zaznaczyli, że jeśli dojdzie do budowy urządzeń niezgodnych z prawem wniesiona będzie skarga do sądu administracyjnego na urząd winny zatwierdzenia organizacji ruchu.
Rowerzyści uważają, że opracowany projekt ma wiele błędów, a ta sytuacja pokazuje, iż niezbędnym jest przyjęcie przez Miasto Biłgoraj dokumentu "Standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej w mieście Biłgoraj".
O stworzenie takiego dokumentu cykliści starają się od przeszło 2 lat.
- Wszystkie te i inne ważne informacje i wytyczne dla projektantów dla systemu dróg dla rowerów (DDR), zawarte w dokumencie "Standardy techniczne dla infrastruktury rowerowej Miasta Biłgoraj" były by umieszczane w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia każdego przetargu czy zlecenia na projekt lub budowę dróg rowerowych oraz innych inwestycji czy remontów, które mogą mieć wpływ na poruszanie się rowerem. Pozwoliło by to w przyszłości uniknąć problemów jak opisany wyżej - dodaje Leszek Grabowski.
Oczywistym jest, iż infrastruktura rowerowa powinna być z założenia bezpieczna dla użytkownika, wykonana należycie i zgodnie ze sztuką budowlaną, prawem oraz jak podkreślają członkowie inicjatywy Biłgoraj Rowerem zwykłą logiką. Zaznaczają, że przyjazna i przede wszystkim bezpieczna infrastruktura rowerowa, pozwoli zachęcić większą ilość osób do korzystania z jednośladu jako alternatywy dla samochodu.
- Na krótkich dystansach miejskich rower jest najlepszym środkiem do przemieszczania. Jest dużo szybszy, nie zajmuje dużo miejsca przy parkowaniu, nie emituje toksycznych spalin, jest tani i zapewnia codzienną dawkę ruchu niezbędną do utrzymania dobrej kondycji fizycznej organizmu - mówią cykliści.