Wiceburmistrz Biłgoraja Michał Dec, kierownik referatu inwestycji w urzędzie miasta Jerzy Sosnowski, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Maria Góralska oraz przedstawiciel inicjatywy #BiłgorajRowerem Leszek Grabowski wzięli udział w IV Kongresie Rozwoju Ruchu Rowerowego, który odbył się w Warszawie w dniach 21-22 stycznia. Organizatorem Kongresu była Wrocławska Inicjatywa Rowerowa. - W ramach Kongresu odbyła się międzynarodowa konferencja promująca najlepsze praktyki w wdrażania polityk rowerowych w miastach Polski i Unii Europejskiej oraz seminarium na temat praktycznych skutków "pro rowerowej" nowelizacji rozporządzeń, które weszły w życie 8 października 2015 roku oraz potrzeby i możliwości działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa rowerzystów. Szczególną uwagę poświęcono kwestii nowych przepisów dotyczących tworzenia infrastruktury rowerowej, w tym zwłaszcza nowym możliwościom jakie otwierają one przed samorządami - mówi Leszek Grabowski z #BiłgorajRowerem.
Prelegenci przedstawili wyniki audytu infrastruktury rowerowej prowadzonej w miastach. Na tle większych miast wybija się Lublin, ze swoimi pasami ruchu dla rowerów, które udało się wyznaczyć na kilkudziesięciu kilometrach ulic, drogami dla rowerów, innowacyjnych rozwiązaniach typu rondo dla rowerów, ale też ze wspaniale działającym i niesłychanie popularnym systemem roweru publicznego. Dwudniowy Kongres zakończył warsztat "Perspektywa współpracy pomiędzy samorządami a organizacjami rowerowymi na rzecz rozwoju ruchu rowerowego" z udziałem ekspertów oraz przedstawicieli samorządów i organizacji rowerowych. - Było to bardzo owocne dwa dni. Nie tylko pod względem zapoznania się ze zmianami przepisów, ale przede wszystkim wymiany poglądów i d oświadczeń. Zaprezentowane zostały dobre praktyki w zakresie rowerowych rozwiązań infrastrukturalnych. ZDP jest otwarty na potrzeby rowerzystów. Jeśli tylko warunki techniczne pozwalają, już na etapie projektu staramy się zrobić wszystko, by poprawić ich bezpieczeństwo. Planując przebudowę ulic Długiej i Bohaterów Monte Cassino zaprojektowane zostały pasy i śluzy rowerowe, pasy rowerowe zostały także zastosowane na ulicy Sikorskiego - mówi dyrektor ZDP Maria Góralska.
Po zakończeniu obrad pierwszego dnia Kongresu przewidziano przejażdżkę po rowerowej infrastrukturze Warszawy. Była możliwość zobaczenia i wypróbowania pasów ruchu dla rowerów, śluz rowerowych, sygnalizacji świetlnych, przejazdów rowerowych, kontraruchu. W przejeździe uczestniczyli samorządowcy, urzędnicy i przedstawiciele organizacji rowerowych z całej Polski. Biłgoraj reprezentowali pracownik urzędu miasta i przedstawiciel #BiłgorajRowerem. Jak podkreśla przedstawiciel biłgorajskich rowerzystów, w naszym mieście pod względem dostępności infrastruktury drogowej dla miłośników jednośladów, jest coraz lepiej. Jednak pozostaje wiele do zrobienia. - W imieniu rowerzystów chciałbym w tym miejscu wyrazić nadzieję, że takie kształtujące wyjazdy przełożą się na jakość infrastruktury w naszym mieście, jej ilość, ale przede wszystkim pozwolą zrozumieć jak ważnym i istotnym elementem sytemu transportu w mieście jest rower - podkreśla Leszek Grabowski.