Pełna wersja

2 tysiące kontroli, 51 mandatów

2016-02-15 14:18

Sanepid podsumowaÅ‚ 2015 rok. W ciÄ…gu dwunastu miesiÄ™cy ubiegÅ‚ego roku przeprowadziÅ‚ ponad 2 tysiÄ…ce kontroli, sprawdzono prawie 3,5 tysiÄ…ca obiektów. NaÅ‚ożono 51 mandatów, na Å‚Ä…cznÄ… kwotÄ™ prawie 9 tys. zÅ‚. Jak w szczegółach przedstawia siÄ™ 2015r. w statystykach Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej?

Dane dotyczą działalności wszystkich sekcji Oddziału Nadzoru Sanitarnego za rok 2015 :

· Liczba obiektów pod nadzorem: 3493

· Liczba planowanych kontroli: 1599

· Liczba zrealizowanych kontroli: 2301

· Liczba wydanych decyzji opłatowych: 206

· Liczba decyzji merytorycznych: 368

· Liczba nałożonych mandatów: 51

· Kwota na jaką zostały nałożone mandaty: 8700

1 mandat został nałożony przez Sekcję Higieny Komunalnej na kwotę 100 zł, pozostałe 50 - na kwotę 8600 zł przez Sekcję Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku.

Sekcja Higieny Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku

Obiekty, w których zastosowano sankcje karne:

· Automaty do lodów

- przeprowadzono 14 kontroli, wydano 2 decyzje administracyjne na usunięcie uchybień natury higienicznej i zdrowotnej, które ujmują:

- w 1 przypadku ciągłość łańcucha chłodniczego, weryfikację i wdrożenie systemu bezpieczeństwa żywności oraz szkolenie personelu,

- w 1 przypadku dodatkowo nakaz zapewnienia odpowiednich pojemników do
przechowywania mieszanki lodowej i kubków waflowych oraz zabezpieczenie przed dostępem owadów,

- nałożono 2 mandaty karne na kwotę 200 zł,

- wydano 1 postanowienie o nałożeniu grzywny w wysokości 768 zł,

Podczas kontroli pobrano 15 prób lodów w ramach urzędowej kontroli żywności i monitoringu - zakwestionowano 5.

· Sklepy:

- nałożono 41 mandatów karnych na łączną sumę 7 300 zł,

- skierowano 3 wnioski o nałożenie kary pieniężnej do LPWIS w Lublinie w związku z art. 103 ust. 1 pkt 5 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

Podczas kontroli pobrano 82 próby środków spożywczych, w tym 1 zakwestionowana:

v 59 - w ramach urzędowej kontroli żywności, w tym 1 zakwestionowana (przekroczony dopuszczalny poziom WWA),

v 6 - w ramach monitoringu,

v 17 - w ramach urzędowej kontroli żywności i monitoringu.

· Zakłady żywienia zbiorowego typu otwartego

- 94 kontrole, w tym 39 w zakładach małej gastronomii; kontroli interwencyjnych - 2:
1 zgłoszenie konsumenckie o nieprawidłowościach dotyczące restauracji, 1 w małej gastronomii,

- 4 decyzje administracyjne, w tym:

§ 3 - na usunięcie uchybień natury higienicznej i zdrowotnej w których ujęto:

- w 1 przypadku jakość / rotację żywności (mała gastronomia),

- w 2 stan sanitarno-higieniczny sprzętu (mała gastronomia),

- w 1 higienę personelu (mała gastronomia),

- w 2 stan zdrowia (1 mała gastronomia, 1 restauracja),

- w 2 ciągłość łańcucha chłodniczego (mała gastronomia),

- w 1 zapewnienie segregacji asortymentowej (mała gastronomia),

- w 3 wdrożenie systemu bezpieczeństwa żywności (2 mała gastronomia,
1 restauracja),

- w 2 szkolenie personelu (1mała gastronomia, 1 restauracja),

- w 1 zapewnienie ciepłej wody bieżącej (mała gastronomia),

- w 1 zapewnienie prawidłowej gospodarki tłuszczami smażalniczymi (mała
gastronomia),

§ 1 - o zakazie wprowadzania produktu do obrotu (mała gastronomia),

- nałożono 2 mandaty karne na łączną kwotę 450 zł w zakładach małej gastronomii,

- wydano 3 postanowienia o nałożeniu grzywny o łącznej wysokości 2904 zł (nałożono na restaurację).

Skierowano 1 wniosek o nałożenie kary pieniężnej do LPWIS w Lublinie w związku z art. 103 ust. 1 pkt 7 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

Prób nie pobierano.

· Piekarnie

- 17 kontroli,

- 3 decyzje administracyjne na usunięcie uchybień natury higienicznej i zdrowotnej, w których ujęto:

- w 3 przypadkach stan sanitarno-higieniczny pomieszczeń,

- w 2 weryfikację znakowania środków spożywczych,

- nałożono 1 mandat karny na kwotę 100 zł.

· OBIEKTY RUCHOME I TYMCZASOWE

- 116 obiektów w ewidencji (80 samochodów wykorzystywanych jako ruchomy punkt sprzedaży, 26 zakładów małej gastronomii obwoźnej, 10 punktów gastronomicznych ze stałą lokalizacją).

- 38 obiektów skontrolowano,

- 5 obiektów sklasyfikowano, są zgodne,

- 42 kontrole, w tym 1 interwencyjna,

- nałożono 4 mandaty karne na łączną kwotę 550 zł.

Obiekty kontrolowano podczas festynów, w miejscach kąpielowych przy zbiornikach wodnych, w trasie, podczas sprzedaży pieczywa (ruchome punkty sprzedaży).

Podczas kontroli zwracano uwagę na higienę sprzedaży, zachowanie ciągłości łańcucha chłodniczego, uprawnienia do prowadzenia działalności i zakres działania zgodny z decyzją zatwierdzenia. Sprawdzano również, czy dostępne są dla konsumentów informacje wynikają z rozporządzenia (UE) nr 1169/2011, rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23 grudnia 2014 r. w sprawie znakowania poszczególnych rodzajów środków spożywczych oraz rozporządzenia (WE) nr 1333/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie dodatków do żywności (szczególnie w zakresie wykazu barwników użytych do barwienia waty cukrowej i związanej z tym dodatkowej informacji "Może mieć szkodliwy wpływ na aktywność i skupienie uwagi u dzieci").

Sekcja Higieny Dzieci i Młodzieży:

Przeprowadzono łącznie 153 kontrole placówek oświatowych, miejsc wypoczynku dzieci i młodzieży. Wydano 5 decyzji merytorycznych:

· 1 decyzja umarzająca postępowanie w związku z faktem, że strona zgłosiła wykonanie zaleceń przed wydaniem decyzji, co zweryfikowano podczas kontroli sprawdzającej (dotyczyła zespołu szkół ponadpodstawowych),

· 1 decyzja przedłużająca termin (do 2016 r.) wydana na szkołę podstawową - dotyczyła złego stanu technicznego sali gimnastycznej,

· 1 decyzja usterkowa wydana na szkołę podstawową - dotyczyła braku ciepłej wody
przy wszystkich umywalkach w sanitariatach dla uczniów,

· 1 decyzja usterkowa wydana na szkołę podstawową - dotyczyła braku ciepłej wody
przy wszystkich umywalkach w sanitariatach dla uczniów, braku obudowy grzejników centralnego ogrzewania w sali oddziału "0" i przy wejściu do szkoły, braku do wglądu certyfikatów na nowo zakupione meble szkolne,

· 1 decyzja usterkowa wydana na szkołę podstawową - dotyczyła złego stanu technicznego sal rekreacyjno - zastępczych, braku barierek ochronnych przy schodach, złego stanu technicznego sanitariatów, braku ciepłej wody przy wszystkich umywalkach.

Wszystkie decyzje usterkowe zostały wykonane.

Sekcja Nadzoru Przeciwepidemicznego:

Przeprowadzono łącznie 248 kontroli placówek służby zdrowia oraz 287 wywiady epidemiologiczne, wystawiono 5 decyzji usterkowych, które dotyczyły między innymi:

· postępowania z odpadami medycznymi (niewłaściwe przechowywanie, brak dokumentacji potwierdzającej unieszkodliwianie zakaźnych odpadów medycznych, brak procedury postępowania z odpadami medycznymi),

· niewłaściwego stanu sanitarno - higienicznego pomieszczeń (sufitów, ścian, lamperii, futryn),

· niewłaściwego stanu sanitarno - higienicznego mebli (leżanek, fotela stomatologicznego, ławek itp.),

· w jednym przypadku - niewłaściwego stanu sanitarno - higienicznego lodówki na odpady.

Sekcja Higieny Pracy:

Przeprowadzono łącznie 158 kontroli zakładów pracy, wystawiono 10 decyzji usterkowych, które dotyczyły:

· braku aktualnych wyników badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,

· przekroczenia najwyższego dopuszczalnego stężenia pyłu,

· braku lub nieprawidłowo opracowanej dokumentacji oceny ryzyka zawodowego uwzględniającej narażenie na czynniki chemiczne, biologiczne, pył, hałas,

· braku rejestru prac narażających pracowników na działanie szkodliwych dla zdrowia czynników biologicznych zaklasyfikowanych do 3 grupy zagrożenia,

· braku rejestru pracowników narażonych na działanie szkodliwych dla zdrowia czynników biologicznych zaklasyfikowanych do 3 grupy zagrożenia,

· braku rejestru prac, których wykonywanie powoduje konieczność pozostawania w kontakcie z procesem technologicznym o działaniu rakotwórczym (prace związane z narażeniem na pył drewna twardego),

· braku rejestru pracowników narażonych na działanie procesu technologicznego o działaniu rakotwórczym (prace związane z narażeniem na pył drewna twardego).

Ponadto prowadzono 16 postępowań w sprawach chorób zawodowych, z których
3 zakończyły się wydaniem decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej.

Sekcja Higieny Komunalnej:

Przeprowadzono łącznie 606 kontroli. Pobrano 437 próbek wody, wykonano 55 oznaczeń chemicznych i 351 fizycznych (badania ogółem 406). Wydano łącznie 28 decyzji merytorycznych. W ramach działalności komórki organizacyjnej prowadzono postępowanie na następujące wodociągi: Szopowe i Tarnogród Przedmieście Płuskie. Wprowadzono tam stałe chlorowanie:

· Szopowe (od 30.10.2015 r. do 14.12.2015 r.)

· Tarnogród Przedmieście Płuskie (od 06.11.2015 r. do 03.12.2015 r.).

Decyzje te dotyczyły poprawy jakości wody.

Prowadzone są także postępowania na poprawę jakości wody (dotyczy mętności) na wodociąg Biszcza i Górecko Stare.

Postępowanie na wodociąg Biszcza również było prowadzone na niewłaściwy stan sanitarno - higieniczny ujęcia.

Wydano siedem decyzji płatności na obiekty fryzjerskie i kosmetyczne - obowiązki wykonano natychmiast, a dotyczyły one niewłaściwej, bądź braku dezynfekcji, sterylizacji, przeterminowanych kosmetyków, niewłaściwego stanu sanitarnego.

red.