Pełna wersja

Nienawiść. Jestem przeciw!

2016-02-25 09:15

SamorzÄ…d uczniowski Publicznego Gimnazjum w Tarnogrodzie wziÄ…Å‚ udziaÅ‚ w programie "Nienawiść. Jestem przeciw!" ogÅ‚oszonym przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Celem projektu byÅ‚o wÅ‚Ä…czenie spoÅ‚ecznoÅ›ci szkolnej w dziaÅ‚ania przeciw mowie nienawiÅ›ci, zwiÄ™kszenie Å›wiadomoÅ›ci problemu w szkole oraz manifestacja swojego sprzeciwu wobec nienawiÅ›ci i krzywdzÄ…cych komentarzy w Internecie. Głównym dziaÅ‚aniem w programie byÅ‚o przeprowadzenie w szkole Dnia Przeciw NienawiÅ›ci.

W Publicznym Gimnazjum w Tarnogrodzie uczniowie manifestowali swój sprzeciw wobec nienawiści dwa razy. Pierwsza odsłona miała miejsce 10 grudnia 2015r. w Dniu Praw Człowieka. Na początku została pokazana prezentacja multimedialna uświadamiająca uczniom, jakie prawa ma każdy człowiek. Następnie zebrana w sali gimnastycznej młodzież miała możliwość obejrzenia filmów o tematyce antydyskryminacyjnej, po każdym z nich opiekunka SU Monika Komosa przeprowadzała krótką rozmowę z uczniami na temat zaprezentowanych przykładów łamania praw człowieka. Uczniowie wspólnie zastanawiali się, dlaczego tak chętnie stosują mowę nienawiści i jakie są sposoby na jej zahamowanie.

Na zakończenie odbył się międzyklasowy konkurs plastyczny dla uczniów klas pierwszych i drugich na plakat ilustrujący jedno z haseł: NIENAWIŚĆ. JESTEM PRZECIW! lub STOP MOWIE NIENAWIŚCI! Jury przyznało I miejsce klasie IIa, II miejsce - Ic, III miejsce - Ia. Zwycięzcy otrzymali dyplomy oraz słodkie upominki.

28 stycznia 2016r. miała miejsce I DEBATA OKSFORDZKA W PUBLICZNYM GIMNAZJUM W TARNOGRODZIE. Poprzedzał ją eksperyment polegający na tym, że po kilku uczniów z każdej klasy miało przez dwie godziny lekcyjne i trzy przerwy pozaklejane usta. Następnie zebrali się w sali gimnastycznej, gdzie odbyła się debata oksfordzka między uczniami klasy IIIa i IIIb, podczas której zastanawiano się, czy słowa są ważne w języku młodzieży. Na początku debaty uczestnicy eksperymentu podzielili się z zebranymi swoimi obserwacjami i refleksjami na temat traktowania ich przez uczniów.

W wyniku debaty młodzież uświadomiła sobie, że ważne jest, aby zastanawiać się nad tym, co mówimy, ponieważ słowa maja wielką moc. Debatę zorganizowały i moderowały opiekunki SU: Wioletta Książek i Monika Komosa.

Monika Komosa