Pełna wersja

Konsumencie znaj swoje prawa

2016-03-15 09:29

Najczęściej skarżymy siÄ™ na zawarte umowy telekomunikacyjne, ubezpieczeniowe, czy w zakresie dostaw energii. Z towarów najczęściej wymieniamy telewizory, czy agd, potem obuwie i odzież. Najrzadziej reklamujemy towary branży spożywczej. DziÅ› tj. 15 marca obchodzony jest Åšwiatowy DzieÅ„ Konsumentów.

Nie wiesz jak skutecznie złożyć reklamację w sklepie? Chcesz zwrócić towar, rozwiązać umowę z usługodawcą lub dowiedzieć się jak skutecznie dochodzić swoich praw? Mieszkańcy powiatu biłgorajskiego mają możliwość skorzystania z pomocy powiatowego rzecznika konsumentów, który dyżuruje w Starostwie Powiatowym. Z jakimi problemami zgłaszamy się najczęściej? - Według opracowanych danych za 2014 r. z moich statystyk wynika, że najczęściej konsumenci zgłaszają się z problemami w zakresie usług dotyczących umów telekomunikacyjnych, ubezpieczeniowych, finansowych i dostaw energii. Z umów sprzedaży najwięcej zgłaszanych problemów dotyczyło sprzętu rtv i agd, obuwia i odzieży, pozostałego wyposażenia mieszkania i motoryzacji. W 2015 r. na pewno nastąpił znaczny wzrost zgłaszanych umów zmian dostawcy energii, w tym zawartych nieuczciwie, pod wpływem błędu. Radziłem konsumentom zgłaszać te przypadki do organów ścigania oraz do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który ma kompetencje aby zbadać czy dana firma nie stosuje nieuczciwych praktyk rynkowych - informuje w rozmowie z portalem bilgorajska.pl, Zenon Małysz, powiatowy rzecznik praw konsumenta. Jak podkreśla rzecznik od 25 grudnia 2014 r. wydłużony został z 10 do 14 dni ustawowy termin do odstąpienia bez podania przyczyn od umów zawartych przez telefon i na odległość. Pamiętajmy jednak, że od umów telekomunikacyjnych możemy odstąpić bez podania przyczyn w terminie 10 dni. Wciąż nie mamy jednak prawa do odstępowania od umów bez podania przyczyn, które zostały zawarte w lokalu firmy, np. w sklepie. Chyba, że przedsiębiorca dobrowolnie przyzna nam takie uprawnienie i na paragonie czy fakturze poda, że towar można zwrócić w określonym przez niego terminie. Tak się zdarza, zwłaszcza w większych sieciówkach.
Więcej informacji o zmianach w prawie znajdą Państwo w tym artykule Nowe prawa konsumenta Często w sklepach możemy zobaczyć tabliczkę "Zwrotów nie przyjmujemy" Czy jest ona zgodna z prawem? - Może ona być uznana za niezgodną z prawem, w zakresie w jakim wprowadza sugestię uniemożliwiającą nam reklamowanie wadliwego towaru z żądaniem zwrotu ceny za niego zapłaconej. Z drugiej strony sprzedawca może informować, że nie przyjmuje zwrotów towarów kupionych w lokalu bez podania przyczyn - mówi rzecznik. Z zakupu towaru możemy odstąpić bez podawania przyczyny w terminie 10 dni od daty zakupu, ale dotyczy to tylko umów zawieranych przez konsumentów (osoby fizyczne) z przedsiębiorcami poza lokalem firmy i na odległość (za pośrednictwem np. internetu, przez telefon, na prezentacji w mieszkaniu konsumenta, w miejscu pracy, na ulicy). Prawo to nie dotyczy jednak wszystkich umów. Wyłączeniu podlegają przykładowo: zakupy w drobnych bieżących sprawach codziennych o równowartości do 10 euro, ubezpieczeniowych, o roboty budowlane.

Światowy Dzień Konsumenta został ustanowiony na pamiątkę słynnego przemówienia prezydenta J.F.Kennedy'ego, wygłoszonego przed kongresem USA 15 marca 1962 r. Przemówienie to zawierało słowa "wszyscy jesteśmy konsumentami" i stanowiło podwaliny amerykańskiego ustawodawstwa konsumenckiego. Z inicjatywy J. F. Kennedy'ego w roku 1962 zostały zagwarantowane prawa konsumenta, prawo do bezpieczeństwa, prawo do rzetelnej informacji, prawo do bycia wysłuchanym, prawo swobody wyboru asortymentów i usług o cenach uzasadnionych ekonomicznie.

Red.