Pełna wersja

Porządek musi być

2016-03-24 08:40

Podczas marcowej sesji Rady Miasta radni przyjÄ™li regulamin utrzymania czystoÅ›ci porzÄ…dku na terenie BiÅ‚goraja. Jak zbierać odpady, czy można wypalać gaÅ‚Ä™zie, gdzie myć samochód? M.in. te zasady znalazÅ‚y siÄ™ w regulaminie.

Do właścicieli nieruchomości należy utrzymanie porządku i czystości na posesji poprzez: zbieranie powstałych na nieruchomości odpadów komunalnych i ich selektywne przekazywanie, systematyczne opróżnianie zbiorników bezodpływowych z nieczystości ciekłych oraz osadów ściekowych, utrzymanie w dobrym stanie technicznym i sanitarnym pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych oraz miejsc przeznaczonych do ich przechowywania, niezwłoczne usuwanie błota, śniegu i lodu z nieruchomości służących do użytku publicznego, a także innych zanieczyszczeń w miarę zaistniałych potrzeb.

W regulaminie wyszczególniono także rodzaje odpadów, jaki będą zbierane na terenie miasta. I tak do odpadów zbieranych w sposób selektywny należą: papier i tektura, szkło bezbarwne i kolorowe, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale, odpady zielone, popioły pochodzące z palenisk domowych, odzież i tekstylia, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, drewno, oleje, odpady budowlane, przeterminowane leki.

Przyjęto także zasady prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Do najważniejszych należą: zmieszane odpady odbierane są wyłącznie z nieruchomości na których powstały, niedopuszczalne jest gromadzenie oraz przekazywanie odpadów do odbioru w sposób powodujący ich rozprzestrzenianie, niedopuszczalne jest także przepełnienie pojemników oraz dopuszczenie do rozkładu zgromadzonych odpadów., odpady zbierane selektywnie należy gromadzić w odpowiednich pojemnikach lub workach, a odpady płynne należy przekazywać do odbioru w szczelnie zamkniętych pojemnikach, zezwala się na kompostowanie odpadów zielonych w przydomowych kompostownikach, z wyłączeniem nieruchomości użytku publicznego.

Na terenie miasta obowiązuje bezwzględny zakaz wypalania odpadów zielonych.

Regulamin zwiera także zapisy dotyczące mycia pojazdów poza myjniami samochodowymi i warsztatami naprawczymi. Dopuszcza się mycie pojazdów poza wymienionymi miejscami z wyłączeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego jeśli: mycie pojazdu nie obejmuje silnika, podwozia i innych podzespołów oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji.

Ponadto uregulowano kwestię odległości pomiędzy koszami na śmieci na drogach publicznych. Maksymalna odległość między pojemnikami na urządzonych drogach w obszarach o zwartej zabudowie nie może być większa niż 500 metrów. A minimalna pojemność koszy na odpady niesegregowane na nieruchomościach służących użytkowi publicznemu nie może być mniejsza niż 30 dm3.

Przyjęty regulamin określa także częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu posesji i terenów przeznaczonych do użytku publicznego. Najważniejsza zmiana to fakt, iż odpady zielone i zmieszane, z nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej, będą odbierane co najmniej jeden raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października, z nieruchomości o zabudowie wielorodzinnej co najmniej raz na tydzień.

Nowe przepisy zakładają także obowiązek przeprowadzenia deratyzacji obszarów miasta, na któych występują: budynki zbiorowego zamieszkania, placówki zbiorowego żywienia, placówki oświatowe i kulturalne, zakłady przetwórstwa spożywczego, obiekty przemysłowe, handlowe, usługowe i magazynowe, urzędy i biura, placówki opieki zdrowotnej i opieki społecznej. Deratyzacja przeprowadzana będzie dwa razy w roku, w terminach: od 1 do 15 kwietnia oraz od 15 do 31 października.

red.