Do właścicieli nieruchomości należy utrzymanie porządku i czystości na posesji poprzez: zbieranie powstałych na nieruchomości odpadów komunalnych i ich selektywne przekazywanie, systematyczne opróżnianie zbiorników bezodpływowych z nieczystości ciekłych oraz osadów ściekowych, utrzymanie w dobrym stanie technicznym i sanitarnym pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych oraz miejsc przeznaczonych do ich przechowywania, niezwłoczne usuwanie błota, śniegu i lodu z nieruchomości służących do użytku publicznego, a także innych zanieczyszczeń w miarę zaistniałych potrzeb.
W regulaminie wyszczególniono także rodzaje odpadów, jaki będą zbierane na terenie miasta. I tak do odpadów zbieranych w sposób selektywny należą: papier i tektura, szkło bezbarwne i kolorowe, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, metale, odpady zielone, popioły pochodzące z palenisk domowych, odzież i tekstylia, chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, drewno, oleje, odpady budowlane, przeterminowane leki.
Przyjęto także zasady prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Do najważniejszych należą: zmieszane odpady odbierane są wyłącznie z nieruchomości na których powstały, niedopuszczalne jest gromadzenie oraz przekazywanie odpadów do odbioru w sposób powodujący ich rozprzestrzenianie, niedopuszczalne jest także przepełnienie pojemników oraz dopuszczenie do rozkładu zgromadzonych odpadów., odpady zbierane selektywnie należy gromadzić w odpowiednich pojemnikach lub workach, a odpady płynne należy przekazywać do odbioru w szczelnie zamkniętych pojemnikach, zezwala się na kompostowanie odpadów zielonych w przydomowych kompostownikach, z wyłączeniem nieruchomości użytku publicznego.
Na terenie miasta obowiązuje bezwzględny zakaz wypalania odpadów zielonych.
Regulamin zwiera także zapisy dotyczące mycia pojazdów poza myjniami samochodowymi i warsztatami naprawczymi. Dopuszcza się mycie pojazdów poza wymienionymi miejscami z wyłączeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego jeśli: mycie pojazdu nie obejmuje silnika, podwozia i innych podzespołów oraz przy użyciu środków ulegających biodegradacji.
Ponadto uregulowano kwestię odległości pomiędzy koszami na śmieci na drogach publicznych. Maksymalna odległość między pojemnikami na urządzonych drogach w obszarach o zwartej zabudowie nie może być większa niż 500 metrów. A minimalna pojemność koszy na odpady niesegregowane na nieruchomościach służących użytkowi publicznemu nie może być mniejsza niż 30 dm3.
Przyjęty regulamin określa także częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu posesji i terenów przeznaczonych do użytku publicznego. Najważniejsza zmiana to fakt, iż odpady zielone i zmieszane, z nieruchomości o zabudowie jednorodzinnej, będą odbierane co najmniej jeden raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października, z nieruchomości o zabudowie wielorodzinnej co najmniej raz na tydzień.
Nowe przepisy zakładają także obowiązek przeprowadzenia deratyzacji obszarów miasta, na któych występują: budynki zbiorowego zamieszkania, placówki zbiorowego żywienia, placówki oświatowe i kulturalne, zakłady przetwórstwa spożywczego, obiekty przemysłowe, handlowe, usługowe i magazynowe, urzędy i biura, placówki opieki zdrowotnej i opieki społecznej. Deratyzacja przeprowadzana będzie dwa razy w roku, w terminach: od 1 do 15 kwietnia oraz od 15 do 31 października.