Wystawa zatytułowana "Wybieram życie" to zestaw sześciu plakatów ukazujących drastyczne obrazy - jak zaznacza organizator - mające na celu uświadomienie mieszkańcom naszego miasta, jakie konsekwencje niesie za sobą aborcja. - Mocne obrazki, które przemawiają do wyobraźni, mają szansę dotrzeć do świadomości - mówił Mirosław Studnicki koordynator biłgorajskiego oddziału ONR.
Na plakatach można dostrzec ciała abortowanych dzieci. To wzbudziło oburzenie i sprzeciw części czytelników portalu bilgorajska.pl, który wyrażali swoje niezadowolenie z miejsca, w jakim treści są prezentowane. Wystawa stanęła bowiem w jednym z najbardziej uczęszczanych miejsc, także przez dzieci, czyli w Parku Solidarności. - Wolałabym mieć wybór, czy chcę takie obrazy oglądać i kiedy moje dziecko będzie je oglądać. A natknęłam się na wystawę podczas spaceru. Takie rzeczy powinny być prezentowane w zamkniętych pomieszczeniach, a każdy wchodzący powinien być informowany o drastyczności pokazanych obrazów. Dzieci w ogóle nie powinny na to patrzeć - irytuje się jedna z matek, pytając kto zezwolił na ustawienie plakatów w takim miejscu.
Organizatorzy zwrócili się do władz miasta z prośbą wydzierżawienia miejsca. - Radca prawny uznał, że nie ma żadnych przeciwskazań, aby wydzierżawić teren - powiedział burmistrz Janusz Rosłan, zaznaczając, że nie było ingerencji w treść i dodał: - Widziałem wystawę i wiem jakie wywoływała ona reakcje w innych miastach, próbowano nie dopuścić do jej ustawienia, jednak nie było przesłanek prawnych, by podjąć decyzję o odmowie wydzierżawienia terenu. Jeśli będą uwagi ze strony mieszkańców powinni je kierować do organizatora.
Jak zaznacza prezes Fundacji Fundusz Lokalny Ziemi Biłgorajskiej (która "opiekuje" się Parkiem Solidarności) Irena Gadaj były uzgodnienia jedynie o charakterze organizacyjnym, dotyczące terminu ustawienia wystawy. - Zostaliśmy zapytani czy w tym czasie nie planujemy organizacji żadnych wystaw. Nie weryfikowaliśmy treści - wyjaśnia prezes.
Są też osoby, które popierają działania Fundacja Pro - Prawo Do Życia, uważając, że trudne tematy należy poruszać, a drastyczne obrazy powinny zmuszać do zastanowienia, a nie oburzać.
O to jak dzieci mogą reagować na tak mocny przekaz zapytaliśmy psychologa PPP w Biłgoraju Edytę Ludwig-Wrońską. Wyjaśniła psychologiczne aspekty zdolności percepcyjnych dzieci, w tym percepcji obrazów zawierających szczątki martwego ciała, uszkodzonego ciała, krew, czy śmierć w poszczególnych okresach:
Wiek poniemowlęcy.
Z uwagi na charakterystyczny dla tego wieku rozwój myślenia, procesów uwagi i pamięci dziecko do 3r.ż nie rozumie czym jest martwe ciało i śmierć. Reakcje dzieci w tym okresie na zdjęcia przedstawiające np. martwe ciała zależą wyłącznie od reakcji ich rodziców lub opiekunów, gdyż samo zdjęcie dla dziecka w tym wieku nie stanowi ciekawego
i interesującego bodźca. Reakcje dzieci w wieku poniemowlęcym zależą bardziej od sposobu prezentowania bodźca niż od jego treści. Niezrozumiałe dla dziecka obrazy rozumiane są jedynie przez odczytywanie emocji bliskich mu osób tj. lęk lub agresja rodzica zostanie odebrana przez dziecko, które w takiej sytuacji może zareagować niepokojem.
Wiek przedszkolny
Spostrzeżenia dziecka w tym wieku są nadal nieuporządkowane i wyrywkowe a myślenie konkretno-wyobrażeniowe, stąd dzieci w tym okresie często skupiają się na różnorodnych szczegółach, które czymś je zainteresowały lub wywołały jakieś skojarzenie. Charakterystyczne dla tego wieku jest zadawanie pytań, dlatego spostrzegane obrazy (np. zdjęcia) są bodźcem do uzyskania od dorosłych odpowiedzi. Udzielone przez dorosłego odpowiedzi są wyznacznikiem postawy, jaką dziecko przyjmie względem widzianego obrazu. Przy tym ciekawość dziecka w tym wieku zaspakajana jest dość szybko- nawet krótką i mało szczegółową odpowiedzią. Sposób wyjaśnienia przez dorosłego widzianego obrazu będzie wpływał na przeżycia dziecka (np. gdy dorosły nada udzielanemu komentarzowi drastyczną i emocjonalną formę lub gdy komentarz dorosłego ściśle wiąże się z realną trudną sytuacją życiową dziecka).
Wiek młodszy szkolny i szkolny
Jest to okres wnikliwej obserwacji świata i łączenia nowych treści z wcześniej zdobytą wiedzą i doświadczeniami. Dziecko w tym wieku osiąga już wrażliwość społeczno-moralną i silnie reaguje emocjonalnie na bodźce, które płyną z otoczenia, gdyż posiada wiedzę na różnorodne tematy w tym: na temat śmierci, zabijania, krzywdy, przemocy. Obrazy przedstawiające m.in. krew, martwe ciała itp. często wywołują reakcje wstrętu, niechęci lub obrzydzenia lecz są to reakcje naturalne, świadczące o prawidłowo kształtującej się tożsamości i same w sobie nie są urazowe. Reakcje wstrętu chronią przed urazem, gdyż emocjonalnie oddzielają dziecko od tego co budzi wstręt.
Wiek dorastania
W okresie tym spostrzeganie jest ukierunkowane, świadome i dokładne, duże znaczenie odgrywają procesy myślenia abstrakcyjnego, umożliwiającego przekraczanie ram bezpośrednich obserwacji. Bogata wiedza o świecie umożliwia dalsze dociekanie i stawianie problemów a tematyka moralna i etyczna stanowi ważny element przemyśleń. Żywe reakcje uczuciowe pojawiają się przy wszystkich treściach podejmujących tematykę dobra i zła, życia i śmierci. W tym okresie funkcjonowanie sfery emocjonalnej jest burzliwe i ma znaczący wpływ na ocenę umysłową spostrzeganych obrazów. Obrazy przedstawiające śmierć lub martwe ciała mogą wywoływać reakcje współodczuwania, uczucia żalu, gniewu, złości lub obrzydzenia i wstrętu, ale nie mają charakteru urazowego, bardziej wpływając na kształtowanie się własnych przemyśleń sądów czy postaw. Charakter odczuć w dużej mierze zależy od dotychczasowej historii życia oraz od własnych bezpośrednich doświadczeń.