W projekcie udział wezmą szkoły prowadzące kształcenie zawodowe w kierunkach: energetyka, informatyka i mechanika, ekonomia, budownictwo, gastronomia, turystyka, hotelarstwo, odzież, reklama, handel. Oferta skierowana jest do uczniów klas II, III.
Staże i praktyki zawodowe wykraczające poza program nauczania mają na celu zdobycie nowych umiejętności praktycznych przez uczniów. Realizowane będą w wymiarze co najmniej 150 godzin na stanowiskach pracy u pracodawców.
- Realizacja rozpoczynającego się projektu pozwoli na wprowadzenie trwałych i kompleksowych zmian w kształceniu zawodowym, które podniosą jego jakość przyczyniając się w ten sposób do podniesienia zdolności zatrudnienia absolwentów szkół - stwierdził Sławomir Sitarz z RCEZ, koordynator projektu.
Nowoczesny sprzęt zakupiony w ramach projektu będzie stanowił wyposażenie nowo utworzonych stanowisk pracy w pracowniach zawodowych niemal identycznych, jak te u pracodawców. Dzięki temu uczniowie będą mogli pracować w szkole, w trakcie zajęć praktycznych, w warunkach możliwie najbardziej odzwierciedlających ich przyszłe środowiska pracy. Sprzęt ten będzie wykorzystywany też w kolejnych latach przez uczniów w nauce umiejętności praktycznych na warsztatach i pracowniach szkolnych.
Przed rozpoczęciem stażu podpisane będą umowy z pracodawcami i opiekunami. Uczniowie będą mieli zapewnione: stypendium stażowe w kwocie 1600 zł, zwrot kosztów dojazdu oraz ubrania robocze.
Realizacja projektów zawodowych zwiera trzy główne zadania:
- pierwszym będzie zakup sprzętu i urządzeń które będą stanowiły wyposażenie szkolnych stanowisk pracy zgodnie z wymaganiami pracodawcy niezbędnych do przygotowania uczniów do realizacji staży i praktyk zawodowych.
- drugi to studia podyplomowe dla nauczycieli, które przygotują do wykonywania zawodu nauczyciela kształcenia zawodowego w ramach tworzenia nowych kierunków nauczania lub zawodów na które występuje deficyt na regionalnym rynku pracy oraz braki kadrowe wśród nauczycieli kształcenia zawodowego tj. diagnosta samochodowy, technik systemów i instalacji odnawialnych, technik urządzeń sanitarnych, bazy danych, fryzjer, rachunkowość.
- trzeci etap to realizacja staży i praktyk zawodowych u pracodawców. Staże i praktyki będą realizowane u pracodawcy zarówno w trakcie roku szkolnego, w soboty, w okresie ferii zimowych i wakacji. Jest to podyktowane sezonowością prac w niektórych zawodach, a więc i możliwością realizacji staży w określonych porach roku. Zawody budowlane i z branży turystycznej będą realizowały staże w okresie ferii zimowych i wiosenno-letnim, zaś pozostałe zawody w okresie jesienno-zimowym i w okresie wakacji.
Realizację staży i praktyk zawodowych poprzedzi przygotowanie uczniów do ich odbywania. Na utworzonych z zakupionego wyposażenia - ćwiczeniowych stanowiskach pracy - uczniowie zdobędą wiedzę i umiejętności praktyczne do realizacji staży i praktyk zawodowych w trakcie procesu nauczania na programach nauczania zaadoptowanych do potrzeb pracodawców. To podwyższy kompetencje zawodowe uczniów do poziomu wymaganego przez pracodawców w danym zawodzie.