Pełna wersja

Czy firmy pożyczkowe wprowadzą social scoring?

2017-05-29 15:43

W dobie zabiegania o klienta każda metoda jego pozyskania jest dobra. Jednak decydując się na współpracę, banki oraz inne instytucje finansowe muszą wiedzieć, komu powierzają swoje pieniądze. Dlatego bardzo często posługują się metodami scoringowymi. Co istotne, korzystają przy tym z dobrodziejstw mediów społecznościowych.

Systemy scoringowe cieszą się coraz większą popularnością. Opierają się one na analizowaniu ryzyka w oparciu o dane na temat potencjalnego klienta. Pod uwagę brane są liczne parametry. Wśród nich można wyróżnić wiek, płeć, adres zamieszkania, wykształcenie, miejsce zatrudnienia, liczbę domowników na utrzymaniu i oczywiście dochody. Każdy z tych aspektów jest dokładnie oceniany. Wynik oceny zostaje przedstawiony w formie punktowej.

Odmianą tego zjawiska, która cieszy się coraz większym zainteresowaniem, jest tzw. social scoring. Polega on na pozyskiwaniu potrzebnych informacji poprzez obserwowanie aktywności klienta w sieci. Dla banku konto klienta w portalu społecznościowym stanowi bogate źródło danych. Tam bowiem umieszczane są informacje na temat sytuacji życiowej kredytobiorcy. Można wiele wywnioskować także na temat jego potrzeb i planów na przyszłość.

Instytucje pozabankowe i scoring

Wspomniana metoda badawcza jest głównie kojarzona z tradycyjną bankowością. To właśnie banki stosują algorytmy scoringowe jako sposób weryfikacji. Zabezpieczają się w ten sposób na wypadek kontaktu z nierzetelnym klientem. Jednak wbrew pozorom nie tylko one korzystają z takiej opcji. Również firmy pożyczkowe wykorzystują modele scoringowe przy rozpatrywaniu wniosków. Czynią to także wtedy, gdy w grę wchodzą pożyczki na małe kwoty. Niektóre wnioski są przez to odrzucane. Jednak w wielu przypadkach odmowa wynika z troski o interesy obu stron. Często jest to lepsze wyjście - instytucja pozabankowa nie straci pieniędzy, zaś negatywnie oceniony klient nie wpadnie w spiralę zadłużenia.

Ta praktyka jest zatem coraz bardziej popularna. Aby uzyskać szybką chwilówkę, trzeba zdobyć określoną liczbę punktów scoringowych. Liczba jest zależna głównie od historii kredytowej pożyczkobiorcy. Im mniejsze zadłużenie klienta firmy pożyczkowej, tym większe szanse na uzyskanie pieniędzy. Dlatego warto dbać o swoje zaległe zobowiązania finansowe.

Branża pożyczkowa i social media

Nie jest nowością to, że instytucje pozabankowe korzystają z mediów społecznościowych na co dzień. Szybko zorientowały się, że to bardzo dobra płaszczyzna promocji. Prawdą jest, że stosunkowo niewiele firm pożyczkowych inwestuje w reklamy radiowe i telewizyjne, co jest domeną banków. Jako przestrzeń pozyskiwania klientów wybrały internet. Szczegóły na temat ofert odnajdziemy na portalach pożyczkowych, których popularność wzrasta. Propozycje pożyczek online w pozyczkaportal.pl są dostępne dla każdego, kto szuka informacji o takich usługach. Przedstawionym w sposób czytelny ofertom towarzyszą również porady na temat bezpiecznego pożyczania i dodatkowych korzyści proponowanych przez pożyczkodawców. Jak widać, internet sprzyja rozwojowi firm pożyczkowych.

Czy firmy pożyczkowe przekonają się do social scoringu?

Ocena scoringowa klienta jest z powodzeniem wykorzystywana także przez instytucje pozabankowe. Teoretycznie żadna z nich nie przyjęła jeszcze social scoringu jako powszechnego rozwiązania. Jednak jak wiadomo, bardzo chętnie korzystają one z opcji już sprawdzonych przez banki. Dlatego można przypuszczać, że być może skłonią się także ku wykorzystaniu mediów społecznościowych w celu zdobywania informacji na temat potencjalnych klientów.

Innym argumentem przemawiającym za tym, że firmy pożyczkowe pójdą tym tropem, jest to, że internet jest główną płaszczyzną ich działania. To za jego pośrednictwem można złożyć wniosek o pożyczkę pozabankową. Użytkownicy szukają darmowych pożyczek i innych atrakcyjnych usług właśnie w sieci. Jest to dla nich najwygodniejsze i nie wymaga udawania się do placówek określonych firm. Zatem biorąc pod uwagę to, że media społecznościowe są ważną częścią sfery online, można wróżyć przyszłe wykorzystanie ich jako źródła informacji dla instytucji pozabankowych.

Red.