Pełna wersja

Przejęcie biłgorajskiego PKS

2010-09-20 09:17

W najbliższych dniach biÅ‚gorajski PKS przejmie MarszaÅ‚ek Województwa Lubelskiego. Co to oznacza dla biÅ‚gorajskiego PKS - u, oraz jakie zmiany siÄ™ z tym wiążą. O to zapytraliÅ›my dyrektora biÅ‚gorajskiego PKS.

Gazeta Biłgorajska: - Co dla biłgorajskiego PKS oznacza, przejęcie go przez Marszałka Województwa Lubelskiego?

Jacek Patro: - Przede wszystkim jest to zmiana właściciela udziałów. We wrześniu 2009 roku zostaliśmy przekształceni z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę skarbu państwa poprzez komercjalizację. W obecnej sytuacji przeprowadzana jest komunalizacja na rzecz samorządu wojewódzkiego. Jest to przede wszystkim formalność. Po oficjalnym przejęciu przez Marszałka dowiemy się czy będziemy samodzielnym przedsiębiorstwem, czy też zostaniemy włączeni do PKS 'WSCHÓD".

- Czy w związku z tym szykują się jakieś zmiany?

- O ewentualnych zmianach zadecyduje nowy właściciel przedsiębiorstwa w porozumieniu z zarządami spółek. Chcemy również jako Regionalny Oddział Polskiej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji mieć na te decyzje wpływ.

- Czy planowane są zwolnienia wśród pracowników?

- Zmiana właściciela nie spowoduje większych ruchów kadrowych niż planowane przed tą zmianą.

- Czy oprócz biłgorajskiego PKS Marszałek przejmie inne PKS, jeśli tak to czy będą one połączone w jedną spółkę?

- Urząd Marszałkowski zamierza przejąć PKS w Zamościu, Biłgoraju, Białej Podlaskiej i Międzyrzecu. Przejęte przez Marszałka Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej prawdopodobnie nie zostaną połączone w jedną spółkę, ale decyzji w tym zakresie jeszcze nie ma.

- Co biłgorajskiemu PKS da restrukturyzacja przedsiębiorstwa?

- Restrukturyzacja przedsiębiorstwa pozwoli na dostosowanie funkcjonowania firmy w obecnych realiach. PKS-y są przedsiębiorstwami opartymi na starych zasadach. Rynek się zmienił i żeby na nim móc działać z zyskiem, trzeba się do niego dostosować. Restrukturyzacja majątkowa, finansowa i kadrowa została przygotowana na okres pięciu lat. Po tym czasie spółka powinna stać mocno na nogach. Dywersyfikacja usług świadczonych przez Spółkę pozwoli na uzyskanie dodatkowych dochodów, a zmiana taboru na nowszy pozwoli obniżyć koszty utrzymania gotowości taborowej.

- Czy w związku z przejęciem PKS otrzyma jakąś kwotę?

- W poniedziałek, 13 września br., złożony został wniosek o pomoc publiczną. Pomocy tej udziela Minister Skarbu Państwa. Zamierzamy realizować plan inwestycji na poziomie 8 mln w ciągu najbliższych 5 lat. Myślę, że zmiana właściciela niczego nie zmieni w tej kwestii i będzie możliwa dalsza realizacja planu restrukturyzacyjnego.

- Czy planowany jest w tym roku remont dworca głównego, gdyż jego wygląd nie jest najlepszy?

- Chcemy odnowić i nieco wyremontować dworzec główny na bieżąco, tak by przestał straszyć, a w późniejszym etapie gdy firma stanie już na nogi odnowić go całkowicie. Niestety plan restrukturyzacji nie przewiduje możliwości inwestycji w dworzec, ponieważ nie są z tym związane bezpośrednie dochody dla działalności.

- Czy w związku z przejęciem biłgorajskiego PKS wzrosną ceny biletów?

- Ceny biletów dla podróżnych nie są uzależnione od tego, kto jest właścicielem przedsiębiorstwa. Jeżeli koszty działania spółki będą rosły to i ceny biletów będą wzrastać. Ma na to wpływ cena paliwa, podatków i wiele innych czynników, na które PKS niestety nie ma wpływu.

- Czy zmienią się trasy autobusów?

- Rentowność kursów jest monitorowana na bieżąco, trasy nie rentowne ulegają skróceniu lub są likwidowane. Jest to podyktowane względami ekonomicznymi, ponieważ Spółka jest z tego rozliczana. Zmiana właściciela nie ma wpływu na zmianę tras autobusów.

- Dziękuję za rozmowę.

- Dziękuję.

En