Pełna wersja

Ulice z nowymi nazwami. Jakie obowiązki mają mieszkańcy?

2017-09-06 09:10

Zmiany się dokonały. W Biłgoraju trzy ulice zmieniły swoje nazwy. W związku z tym na mieszkańców czeka załatwienie formalności. Przypominamy, że wszystkie dotychczasowe dokumenty zachowują swoją ważność.

O zmianach nazw ulic infomowaliśmy w artykułach pt.: Znika nazwa ul. Armii Ludowej oraz Decyzje dotyczące nazw ulic podjęte.

W związku ze zmianani nazw ulic w Biłgoraju ich mieszkańcy powinni podjąć następujące czynności:

1. Urząd Skarbowy w Biłgoraju - osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej zgłaszają zmianę przy najbliższym kontakcie z Urzędem Skarbowym, np. przy składaniu zeznania podatkowego za rok 2017 podając nową nazwę ulicy. Można także wypełnić zgłoszenie aktualizacyjne ZAP 3.

2. Zakład Ubezpieczeń Społecznych - osoby pobierające świadczenia powinny zgłosić zmianę danych adresowych na formularzu lub w dowolnej formie pisemnej do ZUS.

3. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej - przedsiębiorca jest zobowiązany złożyć wniosek o zmianę wpisu do CEIDG w najbliższym urzędzie gminy osobiście, listem poleconym lub on-line (w przypadku przesłania wniosku listem poleconym powinien być on opatrzony własnoręcznym podpisem wnioskodawcy potwierdzonym przez notariusza) zgodnie z obowiązującymi przepisami, w terminie najpóźniej 7 dni od dnia zmiany danych.

Zakres zmiany powinien obejmować rubryki w których należy dokonać zmiany nazwy ulicy:

Wszelkie czynności wykonywane w CEIDG są BEZPŁATNE.

4. Dostawca energii elektrycznej i gazu - osoby będące klientami np. Tauron lub Polskiej Spółki Gazownictwa powinny zmianę danych adresowych zgłosić do właściwego dostawcy.

5 . Urząd Miasta w Biłgoraju oraz podległe mu instytucje naniosą zmiany "z urzędu".

6 . Banki - należy zgłosić zmianę nazwy ulicy osobiście.

Dla informacji podaje się również, że kwestia ponoszenia kosztów zmiany dokumentów przez mieszkańców w sytuacji zmiany nazwy ulic kształtuje się następująco:

a) Dowody osobiste - posiadacz dowodu osobistego wydanego według starego wzoru, nie ma obowiązku wymiany dowodu na nowy. Nowe dowody nie posiadają już adresu zameldowania, a wszelkie instytucje (np. banki), które potrzebują pozyskać od petenta potwierdzenie zameldowania wymagają aktualnie zaświadczeń wydawanych przez właściwe urzędy.

b) Paszporty - zmiana nazwy ulicy nie wpływa również na konieczność wymiany paszportów, gdyż zgodnie z art. 18 ust.1 ustawy z 13 lipca 2006 roku o dokumentach paszportowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 268 z późn. zm.) paszport nie zawiera adresu właściciela.

c) Dowody rejestracyjne i prawa jazdy - ustawowo zwolnione z opłaty skarbowej tylko w przypadku zmiany nazwy ulicy.

d) Tabliczki z nową nazwą ulicy - właściciele nieruchomości zabudowanych, poniosą koszty wykonania nowych tabliczek bądź napisów na swojej nieruchomości, zgodnych z nową nazwą ulicy, które są obowiązani umieścić na nieruchomości w widocznym miejscu, stosownie do obowiązujących przepisów.

e ) Zmiana w księdze wieczystej - nieodpłatnie. Należy złożyć wniosek o zmianę w Sądzie Rejonowym w Biłgoraju. Do wniosku należy dołączyć wypis z rejestru gruntów, który należy pobrać po wprowadzeniu zmian nazwy ulicy, roku nieodpłatnie w Wydziale Geodezji, Kartografii i Gospodarki Nieruchomościami Starostwa Powiatowego w Biłgoraju.

f) Mieszkańcy ulicy ponoszą koszty związane z wyrobieniem zdjęć do dokumentów, zmianą pieczątek osobistych lub firmowych, wizytówek, a także ewentualnych szyldów, banerów reklamowych i reklam. Gmina w żadnym przypadku nie może zrekompensować tych kosztów.

g) Gmina zobowiązana jest zgodnie z art. 47a ustawy z 17 maja 1989 roku Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2016, poz. 1629 z późn. zm) do umieszczania i utrzymywania w należytym stanie tabliczek z nazwami ulic i placów w miastach oraz innych miejscowościach na obszarze gminy oraz do prowadzenia i aktualizowania ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości. Gmina poniesie więc koszty wykonania i umieszczania nowych tabliczek informacyjnych oraz wprowadzania niezbędnych zmian w dokumentacji gminnej.

h) Zarządcy budynków przy zmienianych ulicach zobowiązani są do dokonania zmian nazwy ulicy na nową w przypadku, gdy istnieje "stara nazwa" na budynku. Umieszczenie na budynkach aktualnych nazw ulic ma zasadnicze znaczenie dla działania służb ratunkowych czy też firm kurierskich.

Urząd Miasta w Biłgoraju wystąpi do Starostwa Powiatowego w Biłgoraju, prowadzącego zasób geodezyjny i kartograficzny o wprowadzenie w/w zasobie niezbędnych zmian w nazewnictwie ulic oraz rejestrze ewidencji gruntów i budynków.

Informujemy również, iż Burmistrz Miasta Biłgoraj wystosował pisemne powiadomienia o zmianie nazw ulic do instytucji takich jak: Pogotowie, Straż Pożarna, Straż Miejska, Policja, Urząd Statystyczny, Urząd Skarbowy, Sąd Rejonowy w Biłgoraju, Poczta Polska, Starosty Biłgorajskiego, ZUS, KRUS, a także innych instytucji i jednostek.

red./UM Biłgoraj