Pełna wersja

"Jabłkowy zawrót głowy"

2017-10-22 08:03

Niepubliczne Przedszkole Specjalne w BiÅ‚goraju przy Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom NiepeÅ‚nosprawnym, "Krok za krokiem" w ZamoÅ›ciu KoÅ‚o Terenowe w BiÅ‚goraju po raz kolejny wÅ‚Ä…czyÅ‚o siÄ™ w obchody Październik MiÄ™dzynarodowym MiesiÄ…cem AAC. Przez caÅ‚y miesiÄ…c kadra terapeutyczna dzieli siÄ™ wiedzÄ… i posiadanym doÅ›wiadczeniem na temat komunikacji alternatywnej i wspomagajÄ…cej.

AAC (Augmentative and Alternative Communication) oznacza działania i aktywności, które mają na celu pomóc porozumiewać się osobom niemówiącym lub posługującym się mową w ograniczonym stopniu. Sam fakt, że ktoś nie mówi nie oznacza, że nie ma nam nic do powiedzenia. Zamiast wypowiadanych słów i zdań osoby te mogą używać znaków graficznych (piktogramów, obrazków, symboli), znaków manualnych (gestów) lub znaków przestrzenno - dotykowych (np. przedmiotów). Dzięki temu mogą dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, czytać, wyrażać swoje zdanie, myśli i uczucia - pokonywać bariery w porozumiewaniu się i stawać się niezależnymi.

Użytkownikami wspomagających sposobów porozumiewania się są dzieci, młodzież i dorośli, którzy słyszą, ale nie mogą nauczyć się mowy, nie mogą jej używać lub tylko używają w pewnym zakresie. Są to m.in. osoby z porażeniem mózgowym, specyficznymi zaburzeniami mowy, upośledzeniem umysłowym, autyzmem, chorobami genetycznymi, ale także osoby po urazach mózgu. W stosunku do małych dzieci z zaburzeniami rozwoju, u których mowa nie rozwija się o czasie używa się komunikacji wspomagającej, aby utorować rozwój języka i mowy, jeśli tylko warunki neurobiologiczne u dziecka na to pozwolą.

- W naszym przedszkolu usiłujemy budować indywidualny system komunikowania się każdego z naszych wychowanków. Każdy wypowiadany komunikat wzmacniamy gestem Makaton, spojrzeniem, pokazaniem przedmiotu lub obrazka, zdjęcia czy też symbolu. Dzięki temu poprawiamy zarówno rozumienie jak i stwarzamy warunki, w których dzieci uczą się rozmawiać na wiele sposobów. Do "pogaduszek" wykorzystujemy nie tylko proste pomoce ale także najnowszą technologię, bo używamy zarówno komunikatorów jak i sprzętu komputerowego ze specjalistycznym oprogramowaniem. - mówi Ewa Nawrocka.

17 października 2017 roku do placówki zaproszono dyrekcję, wychowanków i nauczycieli z Domku Przedszkolaka w Biłgoraju. Pod hasłem "Jabłkowy zawrót głowy" zorganizowano spotkanie integracyjne połączone z pokazem pomocy dydaktycznych służących do komunikacji dzieci z zaburzeniami w porozumiewaniu się.

Wychowankowie Niepublicznego Przedszkola Specjalnego przywitali gości i zaprosili do wspólnej zabawy wykorzystując urządzenia do komunikacji alternatywnej. Poprzez udział w warsztatach dzieci miały okazję wykazać się pomysłowością, inwencją artystyczną tworząc z jesiennych owoców "jabłkowe ozdoby". Aby lepiej zrozumieć ideę komunikacji bez użycia słów zorganizowano quiz tematyczny, podczas którego wykorzystano komunikację AAC. Słodki poczęstunek i sok jabłkowy przygotowany przez dzieci wszystkim bardzo smakował. Ciepła atmosfera spotkania sprawiła, że na twarzach uczestników spotkania gościł radosny uśmiech.

- Niestety w społeczeństwie wciąż jeszcze funkcjonują nieprawdziwe przekonania i stereotypy dotyczące osób niemówiących. Owe stereotypy utrudniają diagnozę i podjęcie wczesnej interwencji dającej szansę na wprowadzenie alternatywnych, wspomagających metod porozumiewania się i w miarę godne życie w przyszłości. Brak własnego głosu, brak możliwości wyrażenia własnych potrzeb ogranicza integrację dziecka w grupie rówieśniczej oraz funkcjonowanie w codziennym życiu. Potęguje niepełnosprawność, powoduje poczucie bezradności i przyczynia się do wykluczenia społecznego. Włączając się w obchody chcemy podnosić świadomość społeczną na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz uwrażliwić na problemy osób dotkniętych niepełnosprawnością. - mówi dyrektor NPS Ewa Kraczowska. - Dziękuję pracownikom za zaangażowanie, dzieciom, dyrekcji, nauczycielom Przedszkola Domek Przedszkolaka w Biłgoraju za aktywny udział. - dodaje dyrektor Kraczowska.

Red.