Pełna wersja

Budżet Biłgoraja na 2018 r. uchwalony

2017-12-20 17:54

Podczas środowej sesji Rady Miasta radni dyskutowali nad jedną z najważniejszych uchwał w całym roku - dotyczącą uchwalenia budżetu miasta na 2018 rok. Dochody zaplanowano na kwotę 105 mln 477 tys. zł, wydatki to 112 mln 252 tys. zł, deficyt wyniesie za to 6 mln 775 tys. zł. Większość radnych zagłosowała "za" podjęciem uchwały.

Nad uchwałą budżetowa radni Rady Miasta Biłgoraj pochylili się w środowe popołudnie, 20 grudnia. Projekt został sporządzony w oparciu o materiały złożone przez kierowników jednostek organizacyjnych, referatów, samodzielne stanowiska pracy UM, rady osiedlowe, radnych Rady Miasta, komisje stałe RM, kluby radnych.

Określono łączną kwotę dochodów miasta w przyszłym roku na 105 mln 477 tys. zł, z tego dochody bieżące to 95 mln 888 tys. zł, a dochody majątkowe to kwota 9,5 mln zł, w tym:
- dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami w kwocie 25 mln 371 tys. zł,
- dotacje celowe na zadania realizowane w drodze umówi lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w kwocie 1 mln 610 tys. zł,
- dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w kwocie 550 tys. zł,
- dochody z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie prawie 3 mln zł,
- dochody z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska w kwocie 90 tys. zł.

Łączna suma wydatków w przyszłym roku ma wynieść 112 mln 252 tys. zł, z tego wydatki bieżące to kwota 91 mln 387 tys. zł, a wydatki majątkowe (inwestycyjne) 20 mln 865 tys. zł, w tym:
- wydatki na zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone gminie utawami - 25 mln 371 tys. zł,
- wydatki na zadania realizowane w drodze umówi lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego - 2 mln 666 tys. zł,
- wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii - 550 tys. zł,
- wydatki na realizację zadań związanych z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi - 2 mln 995 tys. zł,
- wydatki na ochronę środowiska i gospodarki wodnej - 90 tys. zł.

Na transport i łączność przeznaczono prawie 12 mln zł, gospodarkę mieszkaniową 3,5 mln zł, administrację publiczną 8,3 mln zł, oświata i wychowanie to prawie 35 mln zł, w tym funkcjonowanie przedszkoli pochłonie ponad 11 mln zł, szkół podstawowych 13,3 mln zł, a gimnazjalnych 4,1 mln zł. Ochrona zdrowia to prawie 600 tys. zł, a na pomoc społeczną przeznaczono 5,1 mln zł. Gospodarka komunalna i ochrona środowiska pochłoną 13,2 mln zł, a kultura fizyczna 2,5 mln. zł.

Zaplanowany deficyt wyniesie 6 mln 775 tys. zł, a źródłem jego pokrycia mają być przychody z kredytu.

- Decydując się na przedłożenie projektu budżetu z przewidywanym deficytem w głównej mierze mieliśmy na uwadze fakt, że w 2017 r., pomimo zakładanego kredytu w wysokości 4,6 mln zł nie został on zaciągnięty. W konsekwencji spodziewane zadłużenie na koniec 2018 roku będzie niższe o co najmniej taką właśnie kwotę. Niezależnie od tego, wykonując budżet w 2018r. będziemy musieli mieć na uwadze konieczność zabezpieczenia wkładu własnego na realizację oczekiwanej rewitalizację Placu Wolności - wyjaśnił skarbnik.

W przyszłym roku na terenie miasta będą kontynuowane zadania inwestycyjne, których realizacja rozpoczęła się w 2017r., czyli przebudowa ul. Różnówka Stawy i ul. Batalionów Chłopskich oraz mostu na rzece Próchnica, budowa parkingu przy dworcu PKS oraz modernizacja nawierzchni ul. Pocztowej, wykonanie dokumentacji technicznej budowy drogi bocznej od ul. Krzeszowskiej, wykonanie dokumentacji technicznej odcinka ul. Mickiewicza, ul. Sienkiewicza i ul. Piaskowej, zmodernizowany będzie też jeden z budynków Urzędu Miasta wraz z przyległym parkingiem.

Ponadto zrealizowane zostaną zadania z udziałem środków z Unii Europejskiej, na które dofinansowanie już zostało przekazane. Wśród tych zadań są: "Wykorzystanie energii przyjaznej środowisku poprzez montaż instalacji solarnych i kotłów na biomasę w Biłgoraju". Niezależnie od tego nie można wykluczyć realizacji takich zadań jak: "Wykorzystanie energii przyjaznej środowisku poprzez montaż systemów fotowoltaicznych" oraz budowa stałego targowiska Mój Rynek - etap II. W przyszłym roku zapadnie decyzja co do dofinansowania zadania - rewitalizacja śródmieścia Biłgoraja.

W budżecie na przyszły rok kwotę przychodów określono na 9 mln zł, a rozchodów na 2 mln 225 tys. zł. Utworzone zostały też rezerwy: ogólna w kwocie 380 tys. zł oraz celowe w kwocie 1 mln 490 tys. zł (realizacja zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego - 290 tys. zł, wydatki związane z oświatą 1 mln zł, wydatki związane z realizacją budżetu obywatelskiego 200 tys. zł.).

Co ciekawe w projekcie budżetu znalazł się zapis o upoważnieniu burmistrza miasta do dokonywania zmian w planie wydatków w ramach działów klasyfikacji budżetowej, w tym również między zadaniami i zakupami inwestycyjnymi, z wyjątkiem wprowadzania nowych tytułów inwestycyjnych oraz wykreślania już zaplanowanych.

Nie wszyscy radni przyjęli założenia budżetu bez zatrzeżeń. Całą dyskusję mogą Państwo obejrzeć poniżej, ta dotycząca budżetu rozpoczyna się w 1h 30 min. Nagranie dzięki uprzejmości Biłgorajsiej Telewizji Kablowej.

Ostatecznie w głosowaniu większość radnych była za przyjęcie proponowanej uchwały, 1 radny był przeciwny, 2 wstrzymało się od głosu.

red.