Pełna wersja

SamorzÄ…dowcy walczÄ… o wiÄ™ksze pieniÄ…dze na inwestycje drogowe

2018-01-08 14:02

W poniedziaÅ‚kowe przedpoÅ‚udnie, 8 stycznia, w sali konferencyjnej UrzÄ™du Miasta w BiÅ‚goraju odbyÅ‚o siÄ™ spotkanie samorzÄ…dowców z terenu województwa lubelskiego. MiaÅ‚o ono na celu wyrażenie sprzeciwu wobec zmniejszenia Å›rodków przeznaczonych na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i gminnych w województwie lubelskim w 2018r.

W poniedziałkowym spotkaniu udział wzięli przedstawiciele samorządów z terenu całego województwa, nie zabrakło także samorządowców z powiatu, miasta i gminy Biłgoraj. Obecni byli także parlamentarzyści: Genowefa Tokarska i Stanisław Żmijan. Konferencję otworzył wiceburmistrz Biłgoraja Michał Dec i to on zaprezentował przygotowane stanowisko dotyczące zmniejszonej dotacji na przebudowę dróg lokalnych.

Stanowisko starostów, burmistrzów, wójtów z 8 stycznia 2018r.:

"Wojewoda lubelski w ogłoszeniu z 4 sierpnia 2017r. o naborze wniosków w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 - 2019 przeznaczył kwotę 82 969 408 zł na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i gminnych w województwie lubelskim w 2018r. Dnia 28 grudnia opublikowano listę wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach programu na kwotę 60 341 388 zł.

W związku z powyższym przedstawiciele samorządów Lubelszczyzny pragną wyrazić swoją opinię na temat realizacji Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 - 2019 na terenie województwa lubelskiego:

1. Przez zmianę kwoty dofinansowania w dniu 28 grudnia 2017r. wiele samorządów nie otrzyma dotacji na ważne inwestycje drogowe, które po ukazaniu się ostatecznej listy rankingowej z 29 listopada zostały zaplanowane i ujęte w uwalonych w tym czasie gminnych i powiatowych budżetach.

2. Zmiana kwot przeznaczonej na dofinansowanie zadań drogowych w ramach ww. programu, a podanej w ogłoszeniu wojewody już po zakończeniu oceny merytorycznej wniosków i opublikowaniu wstępnej listy rankingowej spowoduje ogromne rozczarowanie i rozgoryczenie mieszkańców, którzy liczą na realizację długo oczekiwanych inwestycji.

3. Przygotowanie kompletnego wniosku aplikacyjnego jest procesem długotrwałym i kosztownym. Wymaga przeprowadzenia konsultacji społecznych, wykonania kompletnej dokumentacji projektowej niezbędnej do uzyskania pozwolenia na budowę, zaangażowania wielu pracowników urzędów gmin i starostw. Samorządy do tej pory planując inwestycje miały świadomość, że dobrze przygotowane projekty spełniające wysokie standardy budowy i wpływające znacząco na poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu: pieszych, rowerzystów i zmotoryzowanych, będą promowane w punktacji zadania.

4. W naborze wniosków w edycji na rok 2018 bardzo dużej zmianie uległy zasady uczestnictwa i kryteria oceny. Pomimo ww. zmian i konieczności wdrożenia ich w krótkim czasie, samorządy stanęły na wysokości zadania opracowując wnioski, które uzyskały wymaganą ilość punktów, dzięki czemu miały szansę na otrzymanie wsparcia finansowego przy zakładanej pierwotnie kwocie alokacji środków.

5. W związku z powyższym wnioskujemy o przywrócenie na 2018 rok kwoty 1,1 mld zł, jak również kontynuowanie programu po 2019 roku z zachowaniem dofinansowania na co najmniej dotychczasowym poziomie. Wnioskujemy również o przeprowadzenie szerokich konsultacji nowych kryteriów naboru wniosków ze środowiskiem samorządowym, celem wypracowania bardziej obiektywnych kryteriów oceny wniosków.

Chcemy mocno podkreślić, że inwestycje drogowe realizowane w ramach programu przebudowy gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej wymagają ogromnego zaangażowania finansowego gmin i powiatów. Zainwestowane w ten sposób środki w sposób długotrwały przyczynią się do poprawy jakości życia mieszkańców, do rozwoju przedsiębiorczości, tworzenia nowych miejsc pracy oraz poprawy bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg. Mając na uwadze powyższe stanowisko nasze należy uznać za w pełni uzasadnione".

Stanowisko zostało przyjęte przez aklamację. Nie zabrakło dyskusji na ten temat. Poseł Genowefa Tokarska przypomniała, że już podczas prac nad projektem budżetu państwa pod koniec ubiegłego roku kwota zapisana na ten cel była znacznie mniejsza od pierwotnie zakładanej. Dotychczas jednak budżet nie został uchwalony, w związku z czym będzie wnioskować o wniesienie poprawek. - Piłka jest w grze, jutro obędzie się drugie czytanie ustawy, więc nic nie jest jeszcze przesądzone - mówiła podczas poniedziałkowego spotkania. - Ten program od początku cieszy się bardzo dużym uznaniem ze strony samorządów, te drogi przynosiły efekt i zadowolenie osobom realizującym inwestycje, ale przede wszystkim mieszkańcom, którzy z tras korzystają. Mimo, że udało się wykonać masę inwestycji z tych środków, potrzeby wciąż są spore. Myślę, że rządzący zdają sobie z tego sprawę - mówiła dalej posłanka.

- Infrastruktura transportu jest kluczem do rozwoju naszej lokalnej Polski, samorządowej - podkreślał poseł Stanisław Żmijan i dodał, że wojewoda ogłaszając nabór dp tegorocznego programu wprowadził samorządy w błąd, gdyż wiedział, że środków będzie mniej. - Przygotowana została dokumentacja, a to pochłonęło sporo czasu i pieniędzy. Teraz to pójdzie na marne. Nie powinno się zmieniać warunków gry w trakcie jej trwania - stwierdził.

- Nie możemy stać i biernie się przyglądać, gdy w każdym roku z tego programu zdejmowane są kolejne pieniądze. Najpierw 200 mln zł w skali kraju, teraz 300 mln zł, nie wiadomo co będzie w przyszłym roku - mówił burmistrz Michał Dec.

Goście mogli zobaczyć film podsumowujący inwestycje wykonane w minionych latach właśnie w ramach tzw. "schetynówek" i przekonać się, jak wiele udało się zrobić dzięki tym pieniądzom.

W spotkaniu samorządowców nie wzięli udziału przedstawiciele partii rządzącej, więc uczestnicy nie mieli okazji zadać pytań, nikt też nie mógł ustosunkować się do przyjętego przez obecnych stanowiska.

red.