Prawo nakłada na mieszkańców usuwanie śniegu i lodu z dachów a także utrzymanie czystości na chodnikach bezpośrednio przylegających do posesji. W przypadku zaniedbań w tych kwestiach naliczane są mandaty od 100 zł do nawet 500 zł.
W sprawie odśnieżania chodników zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. nr 236, poz. 2008 z późn. zm.). Ustawa nakłada obowiązek na właścicieli nieruchomości zapewnienia utrzymanie czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych bezpośrednio przy granicy nieruchomości. Kontrolę w zakresie utrzymania chodników przeprowadza Straż Miejska.
Do wypadków, w których mieszkaniec może złamać rękę lub nogę idąc chodnikiem dochodzi bardzo często. W okresie zimowym wzrasta liczba zgłoszeń osób, które w wyniku poślizgnięcia się na chodniku odniosły obrażenia. Zazwyczaj są to osoby starsze. Właściciel posesji, który nie odśnieży i nie usunie lodu z chodnika i terenu swojej posesji musi liczyć się z tym, że w razie wypadku na tym terenie będzie musiał wypłacić odszkodowanie, rentę lub zadość uczynienie osobie poszkodowanej.
Oprócz odśnieżania na mieszkańców spada także obowiązek "odlodzeń" na chodnikach. Gdy jest ślisko należy posypać chodnik solą lub piaskiem. Przechodzień, który przewróci się obok naszej posesji i zrobi sobie krzywdę może bowiem dochodzić odszkodowania na drodze sądowej.
Mieszkańcy zwolnieni są od obowiązku utrzymania czystości chodników w przypadku gdy gmina w tym miejscu pobiera opłaty za postój czy parkowanie. Wtedy ten obowiązek przechodzi na poczet gminy.
Ustawodawca narzucił mieszkańcom także obowiązek usuwania nadmiaru zalegającego na dachu śniegu i sopli stwarzających zagrożenie dla przechodniów.