Ankieta powstała w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 24 kwietnia 2015 r. "o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu" gminy uzyskały prawną możliwość określenia na swoim terenie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń.
W celu poznania opinii publicznej na temat obiektów małej architektury, a w szczególności reklam w krajobrazie naszego miasta, Urząd Miasta Biłgoraj przeprowadził krótką ankietę. Ankietę mieszkańcy mogli wypełnić osobiście w siedzibie Urzędu Miasta lub poprzez internet. Ankietę wypełniło 290 osób, a składała się z następujących pytań:
Pytanie nr 1
Czy podczas poruszania się po mieście są dla Pana/Pani zauważalne reklamy:
Tak: 90,0%
Nie: 10,0%
Pytanie nr 2
Czy zauważa Pan/Pani nadmiar reklam na terenie miasta Biłgoraj:
Tak: 75,0%
Nie: 25,0%
Pytanie nr 3
Czy Pana/Pani zdaniem przepisy prawa powinny regulować parametry reklam takie jak:
ð Ilość - 66,9 %
ð Lokalizację - 68,3 %
ð Wielkość - 65,5 %
ð Rodzaj - 47,9 %
ð Kolorystykę - 46,6 %
Pytanie nr 4
Jak Pana/Pani zdaniem reklamy wpływają na odbiór krajobrazu:
ð Korzystnie - 16,4 %
ð Negatywnie - 83,6 %
Pytanie nr 5
Czy Pana/Pani zdaniem przepisy powinny regulować sytuowanie reklam
na terenach w najbliższym otoczeniu miejsca kultu religijnego oraz miejsc pamięci?
ð TAK - 75,0 %
ð NIE - 25,0 %
Pytanie nr 6
Czy Pana/Pani zdaniem lokowanie nośników reklamowych na rusztowaniach powinno zostać uregulowane przepisami prawa lokalnego:
ð TAK - 68,6 %
ð NIE - 31,4 %
Pytanie nr 7
Czy według Pana/Pani dopuszczalne jest zasłanianie reklamami budynków bez żadnych ograniczeń?
ð TAK - 16,1 %
ð NIE - 83,9 %
Pytanie nr 8
Czy według Pana/Pani dopuszczalne jest zasłanianie reklamami ogrodzeń bez żadnych ograniczeń?
ð TAK - 24,2 %
ð NIE - 75,8 %
Pytanie nr 9
Czy Pana/Pani zdaniem sytuowanie ogrodzeń przy terenach publicznych powinno zostać uregulowane przepisami prawa lokalnego:
ð TAK - 69,8 %
ð NIE - 30,2 %
Pytanie nr 10
Czy Pana/Pani zdaniem konieczna jest w obecnej sytuacji regulacja prawna dotycząca zasad umieszczenia reklam w przestrzeni miejskiej?
ð TAK - 79,7 %
ð NIE - 20,3 %
Pytanie nr 11
W ostatnim pytaniu poproszono ankietowanych o zaznaczenie dzielnicy, w której mieszkają:
ð Osiedle Bojary - 4,1%
ð Osiedle Roztocze - 2,5 %
ð Osiedle Rapy - 3,2 %
ð Osiedle Sitarska - Kępy - 14,8 %
ð Osiedle Ogrody - 11,36 %
ð Osiedle Piaski - 3,5 %
ð Osiedle Puszcza Solska - 21,5 %
ð Osiedle Różnówka - 5,7 %
ð Osiedle Bagienna - 3,2 %
ð Osiedle Śródmieście - 18,9 %
ð Osiedle Nadstawna - 9,5 %
ð Osiedle "Batorego" - 1,9 %
Większość respondentów opowiada się za wprowadzeniem regulacji prawnych dotyczących reklam - aż 79,7% ankietowanych. Większość uczestników badania tj. 90% osób deklaruje, że podczas poruszania się po mieście zauważają reklamy, aż 83,6% uznaje, że reklamy wpływają niekorzystnie na odbiór przestrzeni, a 75% informuje, że reklam na terenie miasta jest za dużo.
Zadając więcej szczegółowych pytań o lokalizację reklam można zauważyć, że głosy ankietowanych są podzielone. Większość opowiada się za wprowadzeniem ograniczeń w lokalizacji reklam, ich ilości i wielkości, mniej niż połowa wskazuje na potrzebę regulacji rodzaju i kolorystyki nośników reklamowych. Zdecydowana większość, aż 75% oświadcza, że regulacja powinna obejmować tereny w najbliższym otoczeniu miejsc kultu religijnego oraz miejsc pamięci. Regulacjom powinny również podlegać reklamy sytuowane na budynkach i ogrodzeniach. Głosujący w odpowiedzi na pytanie o lokowanie nośników reklamowych na rusztowaniach w większości opowiedzieli się za tą regulacją. W kwestii przestrzeni miejskiej i małej architektury, ankietowani zostali poproszeni o odpowiedź na pytanie o sytuowanie ogrodzeń w bezpośrednim sąsiedztwie terenów publicznych: dróg, skwerów, osiedli - 69,8% badanych uznało, iż ich sytuowanie powinno podlegać regulacjom.
Największe zainteresowanie problemem reklam wykazali mieszkańcy osiedla Puszcza Solska i Śródmieścia.