Pełna wersja

Lepiej porozumieć siÄ™ z otoczeniem

2018-10-28 09:01

Niepubliczne Przedszkole Specjalne w BiÅ‚goraju przy Stowarzyszeniu Pomocy Dzieciom NiepeÅ‚nosprawnym "Krok za krokiem" w ZamoÅ›ciu KoÅ‚o Terenowe w BiÅ‚goraju już po raz kolejny aktywnie wÅ‚Ä…czyÅ‚o siÄ™ w obchody PAŹDZIERNIK MiÄ™dzynarodowym MiesiÄ…cem AAC ogÅ‚oszonym przez MiÄ™dzynarodowe Stowarzyszenie Komunikacji WspomagajÄ…cej i Alternatywnej (ISAAC) w 2007 roku.

Przez cały miesiąc kadra terapeutyczna dzieli się wiedzą i posiadanym doświadczeniem na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej. Wychowankowie przedszkola z okazji Miesiąca AAC brali udział w koncertach pt. "Dzieci śpiewają całym ciałem" organizowanym przez Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Lublinie oraz w Zamościu pt. "Kto ty jesteś? - Polak mały".

Tegoroczne hasło przewodnie Miesiąca AAC brzmi "Dare to LEAD", w wersji polskiej "Bądź liderem". Koordynatorem akcji w Polsce jest "Stowarzyszenie Mówić bez Słów - ISAAC Polska". W październiku na całym świecie organizowane są imprezy, koncerty, spotkania promujące komunikację wspomagającą i alternatywną (AAC).

Komunikacja alternatywna i wspomagająca to inaczej AAC (Augmentative and Alternative Communication) obejmuje wszelkie metody komunikowania się, które umożliwiają osobom niemówiącym lub mówiącym w ograniczonym stopniu porozumiewać się z otoczeniem. AAC najczęściej stosowana jest w przypadku osób z autyzmem, upośledzeniem umysłowym, porażeniem mózgowym, chorobami genetycznymi, specyficznymi zaburzeniami mowy, a także osób po urazach mózgu. Zamiast wypowiadanych słów i zdań osoby te mogą używać znaków graficznych (piktogramów, obrazków, symboli), znaków manualnych (języka migowego, fonogestów, języka Makaton) lub znaków przestrzenno - dotykowych. Coraz częściej w porozumiewaniu się osób niepełnosprawnych pośredniczą urządzenia elektroniczne: syntezatory mowy, komputery posiadające ekrany dotykowe.

W stosunku do małych dzieci z zaburzeniami rozwoju, u których mowa nie rozwija się o czasie używa się komunikacji wspomagającej, aby utorować rozwój języka i mowy, jeśli tylko warunki neurobiologiczne u dziecka na to pozwolą.

Niepubliczne Przedszkole Specjalne w Biłgoraju jest placówką kształcenia specjalnego przeznaczoną dla dzieci z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi, zaburzeniami w komunikacji, niepełnosprawnością intelektualną, sprzężoną, autyzmem. Z każdym rokiem do placówki przybywa coraz więcej dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi. Przedszkole zapewnia kompleksową opiekę, zintegrowaną edukację i rehabilitację oraz jak najlepsze przygotowanie do życia społecznego. Prowadzona jest również terapia wczesnego wspomagania rozwoju dla dzieci zagrożonych niepełnosprawnością lub niepełnosprawnych z udziałem rodzica, na którą zgłaszają się nawet dzieci przed ukończeniem pierwszego roku życia. Przedszkole zatrudnia wykwalifikowaną kadrę terapeutyczną, co wpływa na uzyskiwanie coraz wyższych efektów edukacyjnych i terapeutycznych oraz posiada dobre zaplecze dydaktyczne i bazę lokalową.

- Komunikacja jest jedną z najważniejszych sfer funkcjonowania, dlatego ten obszar oddziaływań terapeutycznych jest niezwykle ważny w naszej codziennej pracy w przedszkolu. Staramy się przygotować naszych wychowanków do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Dzieci uczą się rozmawiać za pomocą znaków graficznych (symboli PCS, PECS), gestów Makaton. Efektywne porozumiewanie się umożliwia im także sprzęt wysokiej technologii (komputery, komunikatory, programy edukacyjne), który jest idealnym sposobem na pokazanie dziecku, że jego sposób komunikacji "działa" - mówi nauczyciel Ewa Droździel.

23 października 2018 roku do placówki zaproszono dyrekcję, wychowanków i nauczycieli Samorządowego Przedszkola nr 2 w Biłgoraju. Pod hasłem "Warzywne ludki" odbyło się spotkanie integracyjne połączone z pokazem pomocy dydaktycznych służących do komunikacji dzieciom, które mają trudności w porozumiewaniu się.

Wychowankowie Niepublicznego Przedszkola Specjalnego wykorzystując urządzenia do komunikacji alternatywnej - komunikatory Big Mack, Go Talk, na które nagrano, a następnie odtworzono wiadomość przywitali gości zapraszając do wspólnej zabawy. Aby lepiej zrozumieć ideę komunikacji bez użycia słów zorganizowano zabawę muzyczno - ruchową inspirowaną piosenką "Jarzynowa gimnastyka", która miała na celu rozwinąć umiejętności komunikacyjne dzieci za pomocą dźwięku, ruchu, obrazu i mowy. Uczono się przez zabawę. Dzieci rozpoznawały warzywa wykorzystując zmysł dotyku, a następnie je nazywały. Na zajęciach warsztatowych "Warzywne ludki" musiały wykazać się nie lada precyzją, wyobraźnią i inwencją artystyczną aby stworzyć z warzyw ciekawe stworki. Inscenizacja wiersza Juliana Tuwima "Rzepka", w której udział wzięły dzieci z obu przedszkoli przyniosła wiele radości i śmiechu.

- Włączając się w obchody PAŹDZIERNIK Międzynarodowym Miesiącem AAC chcemy podnosić świadomość społeczną na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz uwrażliwić na problemy osób z zaburzeniami w komunikacji. Niestety w społeczeństwie wciąż jeszcze funkcjonują nieprawdziwe przekonania, które utrudniają podjęcie wczesnej interwencji dającej szansę na wprowadzenie alternatywnych, wspomagających metod porozumiewania się. Komunikacja AAC pozwoli dzieciom z zaburzeniami mowy pokonywać bariery w porozumiewaniu się, dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, wyrażać swoje uczucia, stawać się niezależnymi - wyjaśnia dyrektor przedszkola Ewa Kraczowska.

red.