Pełna wersja

Biłgoraj ma budżet na 2019 rok

2018-12-28 21:33

113 mln zł dochodów i 118 mln zł wydatków, deficyt to prawie 5 mln zł - takie są główne założenia przyszłorocznego budżetu Biłgoraja, nad którym radni Rady Miasta pochylili się w piątkowe popołudnie, 28 grudnia.

Sesja budżetowa odbyła się w piątkowe popołudnie, 28 grudnia.

Projekt przyszłorocznego budżetu został sporządzony w oparciu o materiały złożone przez kierowników jednostek organizacyjnych, referatów, samodzielne stanowiska pracy UM, rady osiedlowe, radnych Rady Miasta, komisje stałe RM, kluby radnych. Główne założenia przedstawił skarbnik Roman Żuk.

Określono łączną kwotę dochodów miasta w przyszłym roku na 113 mln 427 tys. zł, z tego dochody bieżące to 101 mln 71 tys. zł, a dochody majątkowe to kwota 12 mln 356 zł, w tym:
- dotacje celowe na realizację zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie ustawami w kwocie 23 mln 677 tys. zł,
- dotacje celowe na zadania realizowane w drodze umówi lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego w kwocie 2 mln 649 tys. zł,
- dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w kwocie 550 tys. zł,
- dochody z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie prawie 3 mln 100 tys. zł,
- dochody z tytułu opłat i kar za korzystanie ze środowiska w kwocie 90 tys. zł.

Łączna suma wydatków w przyszłym roku ma wynieść 118 mln 152 tys. zł, z tego wydatki bieżące to kwota 95 mln 369 tys. zł, a wydatki majątkowe (inwestycyjne) 22 mln 783 tys. zł, w tym:
- wydatki na zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone gminie utawami - 23 mln 677 tys. zł,
- wydatki na zadania realizowane w drodze umówi lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego - 1 mln 066 tys. zł,
- wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii - 550 tys. zł,
- wydatki na realizację zadań związanych z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi - 3 mln 100 tys. zł,
- wydatki na ochronę środowiska i gospodarki wodnej - 90 tys. zł.

Przychody wyniosą 7 mln 250 tys. zł, rozchody natomiast 2 mln 525 zł. Kwotę planowanego deficytu określono na 4 mln 725 tys. zł, a źródłem jego pokrycia mają być przychody pochodzące z kredytu.

Utworzone zostały też rezerwy: ogólna w kwocie 300 tys. zł oraz celowe w kwocie 1 mln 200 tys. zł (realizacja zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego - 300 tys. zł, wydatki związane z oświatą 900 tys. zł).

Ponadto w uchwale budżetowej określono, iż limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych nie może przekroczyć kwoty 12 mln 250 tys. zł. Maksymalną wysokość możliwego do zaciągnięcia kredytu na pokrycie przejściowego deficytu ustalono na 5 mln zł.

Najważniejsze pozycje w budżecie wśród wydatków to: transport i łączność (w tym drogi, MSD) - 19,5 mln zł, gospodarka mieszkaniowa - 4,2 mln zł, administracja publiczna - prawie 9,2 mln zł, oświata i wychowanie - 38,5 mln zł, rodzina (500+, świadczenia rodzinne, alimentacyjne) - 24 mln zł, gospodarka komunalna i ochrona środowiska - 7,2 mln zł, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego - 3,1 mln zł, kultura fizyczna - 3 mln zł, pomoc społeczna - 5,9 mln zł, bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa - 630 tys. zł, ochrona zdrowia - 650 tys. zł, świetlice - 800 tys. zł, obsługa długu publicznego - 680 tys. zł.

Nadwyżka operacyjna ma w przyszłym roku wynieść 5 mln 700 tys. zł (ubiegłoroczna było o 1 mln zł wyższa). - Taki jest plan, zakładam jednak, że faktyczna nadwyżka wyniesie ok. 8 mln zł. Jeśli jednak będzie konieczność zwiększenia wydatków bieżących nadwyżka może się zmniejszyć. Staramy się jednak, by tak nie było - zaznaczył skarbik Żuk.

Podczas głosowania większość radnych była "za" przyjęciem proponowanej uchwały, jedna osoba wstrzymała się od głosu.

red.