Pełna wersja

Wykonano odcinek testowy DW 849 w technologii "slurry seal"

2019-10-02 19:47

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie zaprosił na spotkanie pokazowe z wykonaniem odcinka testowego nawierzchni drogi wojewódzkiej nr 849 między Józefowem, a Łukową od km 46+538 do km 47+538 w technologii cienkiej warstwy na zimno z mieszanki mineralno - emulsyjnej typu "slurry seal".

W środowe popołudnie, 2 października na drodze wojewódzkiej nr 849 na odcinku między Józefowem, a Łukową odbyło się spotkanie pokazowe z wykonaniem odcinka testowego nawierzchni w technologii cienkiej warstwy na zimno z mieszanki mineralno - emulsyjnej typu “slurry seal". Uczestnicy mogli obejrzeć przejście maszyn i wykonanie górnej warstwy uszorstniającej grubości 12mm na wykonanej dzień wcześniej warstwie profilującej 2,5 - 2,8 cm.

- Nowoczesność metody “slurry seal" polega na tym, że składa się z dwóch warstw. Pierwszej, która zamyka nawierzchnię zdegradowana oraz drugiej która uszorstnia całą nawierzchnię. Jest to tańsze rozwiązanie od tradycyjnych metod - mówił Paweł Szumera, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie i dodał, że wykonany dzisiaj odcinek drogi wojewódzkiej jest odcinkiem testowym, jeśli nawierzchnia sprawdzi się w tutejszych warunkach, metoda będzie stosowana w przyszłości. - Drogi w województwie lubelskim na niektórych odcinkach są w bardzo złym stanie. Stąd zastosowanie metody “slurry seal", która jest tańsza. Jeśli ta technologia się sprawdzi pozwoli na wykonanie większej ilości dróg, przy budżecie, który będziemy posiadali - mówił dyrektor Szumera.

- Od wielu lat zabiegaliśmy o to, aby poprawić stan techniczny drogi nr 849, przy której znajduje się największy cmentarz partyzancki w Osuchach, gdzie rokrocznie gromadzą się uczestnicy uroczystości rocznicowych z całej Polski jak i spoza granic - mówił Stanisław Kozyra, wójt gminy Łukowa i podkreślił, że jest to wizytówka nie tylko gminy Łukowa ale i całego Roztocza.

Starosta Andrzej Szarlip podkreślił, że Zarząd Powiatu zdaje sobie sprawę, ze stanu dróg wojewódzkich na terenie powiatu biłgorajskiego. - Mimo, że nie jest to nasze bezpośrednie zadanie jako samorządu powiatowego ciągle zabiegamy o inwestycje na drogach wojewódzkich - mówił starosta Szarlip.

Jak wyjaśniali wykonawcy technologia “slurry seal" polega na wykonaniu nawierzchni z dwóch warstw, wyrównawczej i ścieralnej. Wytwarzanie i wbudowywanie mieszanki odbywa się na drodze w jednym ciągu technologicznym przy pomocy maszyny samobieżnej bez podgrzewania składników, w temperaturze otoczenia. Największą zaletą technologii “slurry seal" jest możliwość wznowienia ruchu po około 30 minutach.

Po spotkaniu pokazowym zaplanowano konferencję z przeglądem i omówieniem zagadnień związanych z remontami nawierzchni dróg wojewódzkich administrowanych przez ZDW w Lublinie oraz technologii mineralno - emulsyjnych w utrzymaniu nawierzchni drogowych.

Red.