2yachts oferuje najbardziej wszechstronny katalog jachtów hybrydowych najlepszych producentów.
Zalety napędu hybrydowego
Główne priorytety jachtów hybrydowych obejmują przyjazność dla środowiska, niski poziom hałasu podczas pracy silników elektrycznych, komfort poruszania się na trakcji elektrycznej przy braku szkodliwych emisji do atmosfery. Jachty hybrydowe mogą być wyjątkowo ekonomiczne, jeśli panele słoneczne są podłączone do silników. Oczywiście mają również swoje słabe strony, z których główną jest wysoka cena i niewielki zakres ruchu, ale programiści pracują nad poprawą wskaźników wydajności jachtów ekologicznych.
Zainteresowanie hybrydowymi układami napędowymi zwiększył pięciopokładowy superjacht "Feadship Savannah" zaprezentowany w 2015 r. przez największą holenderską stocznię "Feadship", który zdobył nagrodę "World Superyacht Awards 2016". Dziś jest jasne, że wprowadzanie silników elektrycznych będzie kontynuowane, chociaż ich stosowanie na statkach nie jest tak powszechne, jak w samochodach. Wielkość sprzedaży lidera w branży produkcji silników elektrycznych - niemieckiej firmy "Torqeedo", mierzona jest w wysokości 25 milionów euro, ale jej głównymi klientami są właściciele łodzi, a nie jacht. Jednak miłośnicy żeglarstwa nie spieszą się z zakupem statków z silnikami elektrycznymi - o ile planujesz przepłynąć ocean i sprostać trudnym warunkom pogodowym, tylko silnik pomoże Ci uniknąć niebezpieczeństwa, a silniki na paliwo ciekłe są pod tym względem preferowane. Nawet obecnie najbardziej zaawansowane akumulatory litowo-jonowe zapewniają zasięg kilkudziesięciu mil, a nie setek. Pomimo niewiarygodnie niskiej wydajności silniki o spalaniu wewnętrznym, które emitują dużo energii w postaci ciepła i hałasu, pozostają bardziej "energochłonne" niż akumulatory. Niemniej jednak silniki zaburtowe "Torqeedo" coraz częściej pojawiają się na jachtach. Żeglarzy, którzy uzupełniają swoje statki elektrycznymi silnikami zaburtowymi, kusi lekkość silnika, łatwość obsługi oraz jego cicha praca.
Oczywiście silniki elektryczne są również interesujące dla żeglarzy, a najlepszym rozwiązaniem byłoby połączenie silnika wysokoprężnego z silnikiem elektrycznym w systemie napędu hybrydowego. Fińska firma "Oceanvolt" zaleca stosowanie instalacji Oceanvolt AXC, która jest instalowana zamiast tradycyjnego silnika Diesla. Na długie podróże programiści "Oceanvolt" zalecają system hybrydowy z generatorem rezerwowym, aby zapewnić ciągły ruch - śruba ładuje akumulatory podczas obrotu, zabierając około 0,3 węzłów, a generator może być wykorzystywany jako zapasowe źródło energii.
W przyszłości jest całkiem możliwe, że jachty z panelami słonecznymi, bateriami, hydrogeneratorami, generatorami i silnikami będą mogły dostarczać statkowi energię o wymaganej mocy przez całą dobę. Tymczasem warto mieć nadzieję na rozwój technologii w zakresie zwiększania mocy baterii i uzyskiwania najlepszych wskaźników przy zastosowaniu śrub o zmiennym skoku.
Istniejące modele jachtów hybrydowych
Jeśli jesteś zwolennikiem korzystania z alternatywnych źródeł energii i dbasz o środowisko, to przy pomocy nowoczesnych technologii dla ciebie może zostać stworzona hybrydowa wersja dowolnego modelu jachtu. "Jachte przyszłości" został nazwany 42-metrowy model Adastra, wyprodukowany w 2011 roku w australijskiej stoczni "McConaghy Boats" w Hongkongu. Zużycie paliwa, praca silnika i inne parametry na tym statku są kontrolowane przez automatyczny system kontroli.
Wiele części tego jachtu ekologicznego zostało wykonane na zamówienie z materiałów kompozytowych, aby zmniejszyć masę statku i osiągnąć wysoką oszczędność paliwa. Interesująca jest także koncepcja jachtu przyszłości, który pracuje na gazie - "Crystal Blue" brytyjskiego giganta produkcyjnego "Rolls-Royce".
Przykładami istniejących jachtów hybrydowych są również:
• "Folia" od producenta "Enata Marine" (ZEA) z kadłubem z włókna węglowego, wyposażony w wodoloty;
• "Sunseeker Manhattan 70" firmy "Sunseeker International", wyposażony w dwa silniki MTU o mocy 1.250 KM M94;
• "Frauscher Hybrid" produkcji austriackiej;
• "Greenline Ocean Class 70" od słoweńskiego producenta "Seaway", wyposażony w silnik Diesla i silnik elektryczny oraz inne modele jachtów tego producenta.
Najwyższy czas, aby ludzie zaczęli się martwić katastrofalnym stanem środowiska i podjęli działania w celu wprowadzenia technologii wykorzystywania alternatywnych źródeł energii w transporcie i innych obszarach gospodarki. Wiadomo, że zdecydowanym zwolennikiem stosowania alternatywnych ("zielonych") technologii jest Książę Monako Albert II, co przyczyni się do wprowadzenia silników hybrydowych w dalszym ciągu, przynajmniej w Monako. Dalekowzroczne firmy stoczniowe od dawna pracują z systemami napędu hybrydowego, więc jachty hybrydowe to nasza przyszłość.