Pełna wersja

Przygotowują do samodzielności

2020-02-08 08:21

W Zespole Szkół Specjalnych w BiÅ‚goraju, już drugi rok szkolny, realizowany jest pilotażowy program "Rehabilitacja 25 plus", który jest finansowany ze Å›rodków pochodzÄ…cych z PaÅ„stwowego Funduszu Rehabilitacji Osób NiepeÅ‚nosprawnych (PFRON).

Beneficjentami programu "Rehabilitacja 25 plus" są absolwenci Ośrodka Rewalidacyjno - Wychowawczego i Szkoły Przysposabiającej do Pracy. Są to niezatrudnione dorosłe osoby z niepełnosprawnością intelektualną, które nie są objęte rehabilitacją społeczną w innych placówkach aktywności dziennej. Dzięki programowi osoby te mają możliwość skorzystania ze wsparcia obejmującego aktywizację w sferze fizycznej, intelektualnej, społecznej oraz zawodowej.

Celem programu jest zapewnienie im ciągłości oddziaływań terapeutycznych w zakresie utrzymania samodzielności i niezależności w życiu społecznym, a także w zakresie dotyczącym ich aktywności zawodowej. W ramach programu beneficjenci mają możliwość rozwijania umiejętności w ramach terapii zajęciowej, zajęć psychoedukacyjnych z zakresu umiejętności społecznych, korzystają z zajęć z zakresu usprawniania fizycznego oraz wsparcia psychologicznego.

Wsparcie psychologiczne dostosowane jest do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego uczestnika zajęć. Zajęcia są ukierunkowane na poprawę funkcjonowania społecznego, emocjonalnego i poznawczego. Beneficjenci pracują nad koncentracją uwagi, pamięci, myślenia, zwiększaniem samodzielności w życiu codziennym, wzmacnianiem poczucia własnej wartości i akceptacji siebie. Zajęcia umożliwiają im ćwiczenie umiejętności odpowiedniego zachowania i komunikowania się w relacjach z drugim człowiekiem w różnych sytuacjach społecznych, w tym relacjach damsko - męskich, naukę radzenia sobie ze stresem, wyrażania różnych emocji, poprawę funkcjonowania w grupie.

Zajęcia mają formę teoretyczno - warsztatową, z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy, opartych na doświadczeniu i angażujących całego człowieka wraz z jego uczuciami i przeżyciami. Wykorzystywane są elementy arteterapii, biblioterapii, treningi umiejętności komunikacyjnych, metody oparte na wielozmysłowej stymulacji i poznawaniu świata.

Uczestnicy zajęć na miarę możliwości są wdrażani do aktywności w życiu społecznym. Rozwijają swoje zdolności i talenty a przez to budują adekwatny obraz siebie, pozytywną samoocenę i poczucie własnej wartości. Występują podczas integracyjnych spotkań z uczniami szkoły oraz z szerszą społecznością lokalną. Nabywają umiejętności nawiązywania i podtrzymywania więzi i relacji z różnymi osobami, biorą aktywny udział w wycieczkach, wyjazdach i wyjściach. Mają możliwość odreagowania emocji i napięć w atmosferze wsparcia, zrozumienia i akceptacji oraz kształtowania prawidłowych wzorców zachowań, postawy optymizmu, zaangażowania i satysfakcji z podejmowanych i realizowanych działań.

Zajęcia są dla uczestników okazją do przeżywania wielu pozytywnych emocji, budowania relacji koleżeńskich i przyjacielskich w atmosferze zrozumienia, zaufania, i akceptacji oraz doświadczania radości z działania, niezbędnej każdemu człowiekowi do codziennego funkcjonowania.

ZSS