Odpowiedź:
W przedszkolu niepublicznym powinna być realizowana podstawa programowa. Jak wskazuje § 2 pkt 4 rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493), w przypadku wychowania przedszkolnego, zajęcia mogą być realizowane poprzez przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu. Należy jednak zwrócić także uwagę na zadania dyrektora przedszkola określone w § 1 rozporządzenia MEN z 20 marca 2020 r.
Uzasadnienie:
Analiza tego przepisu wskazuje, że dyrektor przedszkola w szczególności:
- przekazuje rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola w okresie czasowego ograniczenia jego,
- koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów, w tym dzieci i uczniów objętych kształceniem specjalnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze;
- ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów - w tym przypadku dyrektora przedszkola nie dotyczy obowiązek ustalenia zasad oceniania, jednakże wydaje się, że rodzice dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym powinni być w miarę możliwości informowani o postępach dzieci na podstawie analizy wykonania przesłanych zadań, tak samo, jak ma to miejsce w toku realizacji programu wychowania przedszkolnego w trybie stacjonarnym,
- ustala sposób dokumentowania realizacji zadań przedszkola,
- wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których rodzice mogą korzystać;
- zapewnia każdemu rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji;
- ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji odpowiednio zestawu programów wychowania przedszkolnego.
W związku z powyższym, moim zdaniem, dyrektor przedszkola powinien we współpracy z nauczycielami określić, które treści podstawy programowej mogą zostać zrealizowane poprzez wykorzystanie udostępnionych materiałów (dostępnych w zasobach internetowych lub wysłanych przez nauczycieli) oraz sformułować zalecenia dotyczące sposobu dokumentowania lub gromadzenia efektów pracy dziecka (np. w teczce, która zostanie przekazana po przywróceniu normalnego funkcjonowania jednostek oświaty, w formie fotografii itp.). Oczywistym wydaje się, że zalecenia te nie będą odnosiły się do wszystkich proponowanych form zajęć, jednak warto, by dotyczyły np. prac manualnych.
Zastosuj!
Przepisy nie wskazują, w jaki sposób nauczyciele mają dokumentować swoją pracę - zgodnie z § 1 pkt 7 ustalenie zasad dokumentowania pracy zdalnej pozostaje w gestii dyrektora. Dyrektor może zobowiązać nauczycieli do raportowania działań podjętych w ramach zdalnego nauczania np. drogą mailową przez opisanie zrealizowanych w danym dniu czynności związanych z przekazaniem materiałów i zaleceń, kontaktów z rodzicami, pracy związanej z samokształceniem, przygotowaniem materiałów dla dzieci, uzupełnianiem dokumentacji itp.
Przeczytaj też:
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. z 2020 r. poz. 493) - § 1, § 2 pkt 4.
Marta Wysocka
Specjalistka w zakresie prawa oświatowego
Ekspert Portalu Oświatowego
https://www.portaloswiatowy.pl