Pełna wersja

Marketing zapachowy - narzędzie do zwiększenia wydajności

2021-03-25 17:37

Z jakim zapachem kojarzysz swoje dzieciństwo, jaki zapach przywołuje Twoje najlepsze wspomnienia? Czy jest to zapach ciasta wyrabianego przez ukochaną babcię, a może zapach świeżo skoszonej trawy kojarzący Ci się z pierwszą randką? Z pewnością zmysł powonienia stanowi jeden z najważniejszych zmysłów człowieka. Jednak czy słyszałeś czym jest marketing zapachowy?

Co to jest marketing zapachowy

Marketing zapachowy to sformułowanie, o którym raczej mało kto z nas słyszał, jednak zapewne wiele z nas miało z nim styczność. Pierwszy raz zastosowano aromamarketing w latach 90. w USA oraz Australii. W Polsce zaczął być świadomie wykorzystywany w 2006 roku. O ile jeszcze kojarzymy czym jest sam marketing - czyli pewną formą świadomego wpływania na decyzje zakupowe klientów, o tyle marketing zapachowy wykorzystuje do tego narzędzie jakim jest nasz zmysł powonienia. Jest to zatem celowe wykorzystanie zapachu, zastosowanego w biznesie, w celu oddziaływania na emocje i zachowania klienta. Czyli mówiąc wprost, jeśli dobierzemy odpowiedni zapach czy aromat w firmie, możemy wykorzystać pozytywne doświadczenia, odczucia i emocje człowieka, do tego, aby czuł się on lepiej i jednocześnie za ich pomocą był skłonny do dokonywania określonych zachowań czy zakupów.

Przykład wykorzystania zapachów do decyzji zakupowych możemy zaobserwować praktycznie na co dzień. Czy np. będąc w swojej ulubionej piekarni zaraz po wyjęciu bochenków z pieca, nie miałeś ochoty kupić ciepłych bułeczek, drożdżówek czy pączków? Czy dokonałbyś tak dużych zakupów, gdyby piekarnia pachniała "sterylnie" i neutralnie? Albo czy będąc w perfumerii i porównując zapach drogiego specyfiku z tym tandetnym, nie odniosłeś wrażenia, że zapach produktu jest usprawiedliwieniem jego wysokiej ceny?

Czym jest marketing zapachowy pokazuje też sytuacja, gdy np. będąc w salonie gier, hostessa nagle przechodzi obok Ciebie z półmiskiem pachnącego jedzenia, a Ty korzystając z jego zakupu i konsumpcji spędzasz w salonie więcej czasu niż zamierzałeś, a tym samym wydajesz w nim więcej pieniędzy.

Zapach jest ważny

Powstało wiele badań nad zapachem, a jednym z nich jest to, przeprowadzone w 2004 roku przez Richarda Axela i Lindę Buck, którzy udowodnili, że określone wrażenia zapachowe mogą wpływać na podejmowane przez nas decyzje. Z kolei badania prowadzone na Uniwersytecie Padeborn wykazały, że stosowanie aromamarketingu wydłuża czas zakupów o ok 15,9%, a osiągnięty zysk ze zwiększenia sprzedaży produktów może osiągnąć nawet 30%. Korzyści ze stosowania przez firmy z marketingu zapachowego są ogromne, nie tylko pod kątem kosztów, ale udowodniono, że podnosi komfort, wywołuje poczucie prestiżu, sprawia, że produkty są bardziej atrakcyjne i wyróżnia biznes. Aromamarketing można zastosować zarówno w branży sprzedaży jak również usług. Jeśli biuro pachnie przyjemnie, pracownicy czują się lepiej i pracują efektywniej.

Środki do celu

Wydaje się, że aromatyzacja może nie być dla wszystkich. Środków do zastosowania odpowiedniego zapachu jest wiele - świeczki zapachowe, pałeczki czy spraye - jednak są to tylko produkty głównie do użytku domowego. Tymczasem marketing zapachowy dysponuje narzędziami zdecydowanie bardziej zaawansowanymi. Stanowią je różne odświeżacze powietrza czy specjalne dyfuzory. Wiele firm oferuje konkretne zapachy dla konkretnych branż, jednak warto również skorzystać z opcji personalizacji zapachu. Oddając to w ręce profesjonalistów, możemy mieć jednocześnie pewność, że nasz cel zostanie osiągnięty.

Red.