Pełna wersja

"Uczymy siÄ™ i poznajemy Å›wiat on-line", czyli innowacyjne projekty w szkole w DÄ…browicy

2021-04-22 11:34

Czas pandemii ograniczyÅ‚ aktywność wielu z nas, ale otworzyÅ‚ przed uczniami i nauczycielami SzkoÅ‚y Podstawowej w DÄ…browicy zupeÅ‚nie nowe możliwoÅ›ci. SzkoÅ‚a doÅ‚Ä…czyÅ‚a do spoÅ‚ecznoÅ›ci szkół w Europie eTwinning i wspólnie z innymi szkoÅ‚ami przystÄ…piÅ‚a do realizacji innowacyjnych projektów. ETwinning to spoÅ‚eczność szkolna, gromadzÄ…ca szkoÅ‚y i przedszkola z caÅ‚ej Europy (i nie tylko) i współpracujÄ…ca przy pomocy mediów elektronicznych.

To właśnie w przestrzeni platformy TweenSpace również nauczyciele i uczniowie szkoły dzielą się swoim doświadczeniem. Podczas realizacji projektów wymagana jest dobra umiejętność poruszania się w świecie nowych technologii. Poprzez udział w różnych przedsięwzięciach krajowych i międzynarodowych, wykorzystując liczne nowoczesne technologie, uczniowie mają świat na wyciągnięcie ręki.

Klasa III realizowała jednocześnie dwa projekty - krajowy oraz międzynarodowy.

Autorski projekt Joanny Grabias "Motyw ekologii w literaturze dziecięcej" realizowany był we współpracy z trzema szkołami w Polsce: z Lublina, Gdańska i Lubieszewa. Działania skupiały się wokół lektury "Bajki w zielonych sukienkach" Anny Mikity. Ogromnym wydarzeniem i wyróżnieniem dla uczniów stał się kontakt z autorką książki za pośrednictwem Facebooka. Rezultatem projektu było wspólne wykonanie książeczki elektronicznej, która zawierała zdjęcia oraz przesłania wypracowane przez dzieci, a wynikające z omawianych bajek. Wspólna książeczka to zbiór zasad, jakimi należy kierować się, aby chronić naszą planetę - Ziemię. Za zrealizowany projekt Krajowe Biuro eTwinning w Polsce przyznało Szkole Podstawowej w Dąbrowicy Krajową Odznakę Jakości.

Kolejny projekt "The best way to use your day" miał zasięg międzynarodowy i zakładał dzielenie się aktywnością dzieci podczas nauczania zdalnego oraz realizację wspólnych działań. Wzięło w nim udział ponad 90 szkół z 25 państw, takich jak : Albania, Armenia, Azerbejdżan, Belgia, Chorwacja, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Gruzja, Hiszpania, Litwa, Macedonia Północna, Malta, Portugalia, Republika Czech, Republika Mołdawii, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Turcja, Ukraina oraz Włochy. Trzecioklasiści przez trzy miesiące dokumentowali swoją aktywność. Mieli okazję również zobaczyć, jak uczą się ich rówieśnicy z innych państw. Uczniowie prezentowali swoją szkołę i miejscowość, z której pochodzą, mówili o swoich zainteresowaniach. Podsumowaniem projektu było wspólne wykonanie e-booka ze zdjęciami własnych działań.

Jeszcze jeden międzynarodowy projekt edukacyjny, realizowany obecnie przez uczniów klasy trzeciej "Czytam z klasą lekturki spod chmurki", wspiera rozwój czytelnictwa oraz wzmacniania więzi dzieci ze środowiskiem przyrodniczym - rozwija poczucie troski i odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie.

Innowacyjny autorski projekt Ewy Sokół "Make the world a better place to live", do którego zostały zaproszone i włączyły się szkoły z Hiszpanii, Słowacji i Turcji, realizują obecnie uczniowie klasy IV i V. Dzieci mają świadomość, że nasz świat jest cudowny i chcą, by wciąż taki był, dlatego razem z przyjaciółmi z Europy inicjują działania mające na celu naprawę problemów, które istnieją tuż obok nas. Młodzi obywatele nie wiedzą jeszcze, w jaki sposób uczynią świat lepszym, bo to oni sami wybiorą obszary wymagające naprawy, wszak zmienianie świata zaczyna się od najbliższego otoczenia. Pierwsze działania mają związek z Dniem Bezpiecznego Internetu.

W ramach lekcji języka angielskiego klasa V oraz 98 innych szkół z 31 krajów wzięły udział w projekcie "Schoome". Działania projektowe wpisują się w nową sytuację nauki zdalnej związaną z pandemią COVID-19. Celem projektu było zaktywizowanie uczniów do rozwijania swoich pasji i uzdolnień oraz wsparcie dzieci w tym trudnym czasie. Uczniowie mogli zobaczyć, że ich koledzy w całej Europie i poza nią doświadczają podobnych trudności i próbują się w tej sytuacji wspólnie odnaleźć. Zadania projektowe wymagały kreatywności w poszukiwaniu wartościowych form spędzania wolnego czasu i dzielenia się swoimi pomysłami z partnerami projektu.

W trosce o rozwijanie kompetencji komunikacyjnych i wsparcie uczniów w nauce języka angielskiego, z inicjatywy Ewy Sokół, jest realizowany projekt "InstaLing na lekcjach języka angielskiego w klasach IV-VIII". W realizację zadań projektowych włączyła się także Agnieszka Maciocha. Znajomość języka angielskiego daje większe możliwości szukania interesujących informacji, poznawania ciekawych ludzi i poszerzania swojej wiedzy, dlatego bardzo ważne jest zachęcanie uczniów do posługiwania się nim w realnych sytuacjach komunikacyjnych. Niewątpliwym atutem działań innowacyjnych jest bardziej efektywne wprowadzanie angielskich słów do czynnego słownika dziecka oraz wyrabianie w uczniach systematyczność i odpowiedzialności za własną edukację. Partnerem projektu są rodzice, którzy mogą na bieżąco monitorować postępy swoich dzieci i motywować ich do systematycznej pracy. Wymiernym efektem projektu jest również otrzymanie Złotego Certyfikatu Jakości Kształcenia Języka Angielskiego dla szkoły.

Kolejna innowacja dotycząca języka angielskiego - "Be confident - speak up" - realizowana jest na zajęciach rozwijających kreatywność w klasie IV. Jest ona odpowiedzią na problemy uczniów w przełamaniu bariery językowej. Wykorzystanie nowoczesnych technologii komputerowych działa na uczniów motywująco, rozwija kreatywność i przygotowuje ich do sprawnego posługiwania się narzędziami i zasobami internetowymi.

Placówka rozpoczęła także cykl spotkań w ramach programu Microsoft Skype in the Classroom. W podróże on-line do najdalszych zakątków zabrali nas edukatorzy z różnych stron świata.

Za uczniami już odwiedziny u niedźwiedzi polarnych. Grenlandia zajmuję powierzchnię 2 mln km 2 (7 razy więcej niż Polska), ale mieszka w niej tylko 56 tysięcy mieszkańców (ok. 2 razy więcej niż np. w Biłgoraju), największe miasto - stolica - liczy 18 tysięcy mieszkańców, inne - ok. 5 tysięcy. Każda miejscowość ma swoje lotnisko, ponieważ w Grenlandii w zasadzie nie ma … dróg. Środkiem komunikacji są samoloty, skutery śnieżne, żegluga w fiordach i zaprzęgi ciągnione przez psy. Uczniowie w grenlandzkiej szkole uczą się po grenlandzku (język urzędowy) i duńsku, a do swoich nauczycieli po zwracają się imieniu i nie jest to bynajmniej wyraz braku szacunku. Każdy uczeń otrzymuje bezpłatnie i-poda, a szkoły są bardzo dobrze wyposażone w sprzęt komputerowy, ponieważ duża część zajęć, ze względu wcale nie na zagrożenia epidemiczne, ale na ogromne odległości, odbywa się zdalnie.

Z Grenlandii uczniowie udali się wirtualnie na przeciwległą półkulę - do Australii, kraju 18 razy większego od Polski, w którym "wszystko jest do góry nogami". 1 czerwca (dzień odwiedzin uczniów) to w tych stronach pierwszy dzień zimy, najzimniejszy miesiąc w roku - to … lipiec, a w sierpniu zdarza się, że można tam jeździć na nartach. W Australii wyróżniamy aż osiem stref klimatycznych. Mieszkańcy Australii to w dużej części ludność napływowa (rdzenni mieszkańcy - Aborygeni - stanowią już niewielki jej odsetek), stąd wielokulturowość tego kraju i różnorodność wyznaniowa. Australijczycy to bardzo pogodni i otwarci ludzie, którzy żyją spokojnie, w zgodzie z naturą, unikają problemów, uśmiechają się do siebie, lubią "być na luzie", a na zakupy w miejscowych marketach wybierają się często … boso.

Uczniowie kl. IV - VIII odwiedzili też on - line Chiny, Japonię i Indonezję, z rajską wyspą Bali. Egzotyka tych miejsc zachwyciła uczniów i dostarczyła im wielu niezapomnianych wrażeń. Zwiedzając Chiny uczniowie dowiedzieli się, że istotnym elementem tamtejszego menu jest… makaron i pierogi. Mieli też niepowtarzalną okazję uczestniczenia w lekcji języka mandaryńskiego, którego zrozumienie okazało się dla nich nie lada wyzwaniem. Z podróży do Chin i Japonii uczniowie otrzymali cenną pamiątkę - starannie wykaligrafowane pozdrowienia dla szkoły zapisane w tamtejszych językach.

W Indonezji - największym kraju wyspiarskim na Ziemi - urzekło uczniów ogromne bogactwo owoców i warzyw, np. chlebowca czy duriana, które królują w jadłospisie zastępując mięso. Balijczycy (mieszkańcy jednej z 13 tysięcy wysp liczącej 3,5 mln mieszkańców, czyli ok. dwa razy więcej niż w naszej Warszawie) nie noszą nazwisk, a imiona dla swoich dzieci mogą wybierać tylko kolejno spośród 4 propozycji bez względu na płeć (takie same dla dziewczynek i chłopców). Jeśli urodzi się piąte dziecko, nadawanie imion rozpoczyna się od początku, ale dodaje się do nich drugi człon, związany z okolicznością urodzin, np. Tup Tup (od dźwięku spadającego kokosa) lub Piątek (od dnia tygodnia).

Wirtualni podróżnicy odwiedzili także szkołę na Bali - trochę inną niż nasza, bo miejsca siedzące mają w niej tylko najbardziej punktualni uczniowie, którzy sami sprzątają sale lekcyjne i otoczenie szkoły. Na Bali można też studiować na kierunku… życzliwość. Mieszkańcy Bali piją najdroższą kawę na świecie - jest ona produkowana ze strawionych i wydalonych surowych ziaren kawy, którymi żywi się luwak - jedno z najbardziej rozpoznawalnych zwierząt dla tej części świata. Indonezyjczycy bardzo dbają o swoją planetę i w związku z tym obchodzą Dzień Ciszy. Co ciekawe, na Bali jest teraz rok …1943.

Koordynatorem wirtualnych podróży po świecie jest dyrektor szkoły Elżbieta Kaczorowska - Więcław.

Anna Kiełbasa/red.