Pełna wersja

Przejazd przez tory w Woli Dużej zlikwidowany

2021-04-25 09:38

Przejazd, z którego chętnie korzystali rowerzyści, przecinający torowisko w Woli Dużej, łączący tereny leśne, został zlikwidowany. Stało się to w marcu br. O powody tej decyzji zapytaliśmy Nadleśnictwo Biłgoraj.

O całej sytuacji poinformował nas czytelnik portalu bilgorajska.pl. W drugiej połowie marca rozebrany został przejazd przez tory w Woli Dużej, z którego chętnie korzystali rowerzyści.

O wyjaśnienie powodów tych działań zwróciliśmy się do Nadleśnictwa Biłgoraj.

Okazuje się, że podstawą prawną było rozporządzenie ministra infrastruktury i rozwoju z dnia 20 października 2015 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie (Dz. U. 2015 poz. 1744) w § 93, który stanowi, że: "w terminie 5 lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zarządca kolei zmieni kategorię przejazdu kolejowo-drogowego i dostosuje systemy zabezpieczenia ruchu na tym przejeździe do wymagań określonych w niniejszym rozporządzeniu, jeżeli zgodnie z przepisami § 7-10 przejazd kolejowo-drogowy powinien zostać zaliczony do kategorii innej niż dotychczasowa".

Co to konkretnie oznacza?

- Dotychczas Nadleśnictwo Biłgoraj przez wiele lat ponosiło koszty utrzymania przejazdu. Łączył on tereny leśne będące w posiadaniu naszej jednostki. Jednak w świetle wchodzących z 2020 r. przepisów dalsze utrzymywanie przejazdu jest zwyczajnie nieracjonalne i niekorzystne. W związku z tym, że obecny przejazd kolejowy nie może być nadal zaliczany do kategorii D, ponieważ droga, na której zlokalizowany jest przejazd jest drogą leśną natomiast te zaliczane do kategorii D muszą posiadać status drogi publicznej - jak np. drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne - tłumaczy Jan Kowal z Nadleśnictwa Biłgoraj i dodaje, że droga leśna nie jest traktowana wedle wyżej wymienionych przepisów jako droga publiczna.

Natomiast przeklasyfikowanie przejazdu z kategorii z D na kategorię F oznaczałoby konieczność zamontowania rogatek stałych, zamkniętych.

- W tym przypadku istniałaby konieczność dodatkowego zatrudnienia specjalnie przeszkolonego pracownika, który byłby stale zaangażowany w otwieranie takich rogatek oraz za ich monitorowanie. Dodatkowo na Nadleśnictwie ciążyłaby odpowiedzialność w razie wystąpienia jakiegokolwiek wypadku - mówi Jan Kowal.

Trzeba dodać, że Nadleśnictwo Biłgoraj nie jest podmiotem odpowiedzialnym oraz decyzyjnym w zakresie klasyfikacji kategorii dróg.

- Informacja o możliwości przejęcia w użytkowanie przejazdu kolejowo-drogowego w kategorii F w km 15,932 linii 66 Zwierzyniec Towarowy - Stalowa Wola Południe (km 103,187 linii 65 LHS) została na prośbę PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Zakład Linii Kolejowych w Lublinie w dniu 11 listopada 2019 r. umieszczona na stronie Nadleśnictwa. Z ustalonych informacji wynika, że nie zgłosiły się osoby chętne do przejęcia odpowiedzialności za przejazd - podsumowuje Nadleśnictwo Biłgoraj.

Dodajmy, że podobny problem wystąpi również na drodze wiodącej na Obary. W tym przypadku nie bierze się pod uwagę zamknięcia przejazdu dla zwiedzających. Najprawdopodobniej będą prowadzone starania by trasa ta stała się drogą publiczną.

red.