O tym fakcie poinformował Lubelski Wojewózki Konserwator Zabytków na oficjalnym profilu, na portalu społecznościowym, gdzie możemy przeczytać:
Na inwestycji wykonywane są badania archeologiczne, którymi kieruje mgr Anna Jączek w oparciu o pozwolenie LWKZ nr 7/2021, z dnia 26.03.2021 r., znak: IA.III.5161.1.1.2021. Poniżej raport przekazany przez panią Annę Jączek do WUOZ Lublin Delegatura Zamość, relacjonujący odkrycie historycznych reliktów dawnej nawierzchni drogi: W dniu 26.04.2021 r. podczas prowadzenia badań archeologicznych w zakresie realizowanej w/w inwestycji na odcinku w km około 108+190 - 108+270 po stronie lewej pod trzonem drogi na głębokości około 80 cm odkryto relikty drewnianego traktu.
W związku z odkryciem prace zostały wstrzymane i o fakcie powiadomiono Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Delegatura w Zamościu. Następnie przystąpiono do wykonania badań archeologicznych, polegających na odczyszczeniu i zadokumentowaniu odsłoniętych pozostałości oraz zabezpieczeniu zdeponowanych w odsłoniętych nawarstwieniach zabytków ruchomych. P
o wykonaniu niezbędnych prac teren przekazano do dalszych działań inwestycyjnych. Wstępnie ustalono, że nawierzchnię zbudowano z dwóch poziomów naprzemiennie układanych belek, wzdłuż ulicy, powyżej w poprzek, miejscami konstrukcję wzmacniano dodatkowo brukiem kamiennym.
Szerokość uchwyconych w wykopie reliktów wahała się od 240 do 130 cm. Pozostała część znajduje się pod nierozebraną nawierzchnią. W warstwie bezpośrednio zalegającej nad konstrukcją oraz pod nią znajdowały się liczne zabytki ruchome w postaci ułamków ceramiki nowożytnej, okuć metalowych, kilkunastu podków, fragmentów szklanych butelek, przepalonych kości zwierzęcych Materiały datowane są ogólnie na XIX-XX w., w nielicznych przypadkach mogą być starsze. Na obecnym etapie badań pozostałości drogi datować można na wspomniany wycinek czasu.