Biłgorajscy policjanci prowadzą postępowanie w sprawie oszustwa internetowego, którego ofiarą padła 40-letnia mieszkanka Biłgoraja. Jak relacjonuje sierż. szt. Joanna Pilarska kobieta zgłosiła się do komendy i poinformowała, że skontaktował się z nią telefonicznie rzekomy doradca finansowy. Mężczyzna zaoferował jej pomoc w uzyskaniu szybkich zysków z inwestycji giełdowych.
Kobieta zgodziła się i postępowała zgodnie z wskazówkami doradcy. Przelała pewną kwotę pieniężną na wskazane konto bankowe, na którym miały być gromadzone zyski z przeprowadzonych operacji giełdowych. Mężczyzna zapewniał, że kwota będzie systematycznie wzrastać i aby wpłacać tam kolejne sumy.
- Po wpłaceniu pieniędzy zadzwonił do niej ten sam mężczyzna informując, żeby dodatkowo zainstalowała na swoim telefonie aplikację AnyDesk i za jej pośrednictwem logowała się na nowo utworzone konto bankowe. Pokrzywdzona nieświadoma zagrożenia wykonała wszystkie polecenia doradcy. Jednak po kilku kolejnych rozmowach telefonicznych, w których oszust namawiał ją do zainwestowania większych środków, nabrała podejrzeń. Natychmiast udała się do swojego banku, gdzie zastrzegła możliwość korzystania z konta i karty kredytowej. Niestety pracownik banku poinformował ją, że z konta wypłacono 300 złotych. W wyniku działań oszusta 40-latka straciła prawie 500 złotych - informuje sierż. sztab. Pilarska.
Policjanci apelują o rozwagę! Jednym z najpowszechniejszych zagrożeń, pozostaje działalność oszustów, którzy wykorzystują niewiedzę, naiwność, brak zabezpieczeń w komputerach, czy łatwowierność osób korzystających z sieci. Oszuści wykorzystują chęć pomocy innym, chęć szybkiego wzbogacenia.
Poniżej kilka sposobów umożliwiających rozpoznanie i ochronę przed oszustwami telefonicznymi:
1. Sprawdź tożsamość dzwoniącego,
2. Nie sprawdzaj dzwoniącego za pomocą numeru telefonu, który ci podał - to może być fałszywy numer,
3. Wyszukaj w Internecie numer telefonu instytucji/organizacji i zadzwoń bezpośrednio,
4. Nie działaj pod presją czasu. Uważaj na wszystkie wiadomości, które skłaniają do natychmiastowego działania,
5. Nie podawaj żadnych poufnych danych przez telefon (haseł, loginów, danych karty kredytowej),
6. Nie ufaj osobie, która podaje się za urzędnika państwowego lub funkcjonariusza organów ścigania i żąda zapłaty lub poufnych informacji. Od razu skontaktuj się z Policją, aby to sprawdzić.