Pełna wersja

Zanim powstał klub...

2010-04-11 19:26

W przeddzień obchodów jubileuszu 20-lecia, prezentujemy historię biłgorajskiego klubu w odcinkach.

Automobilklub Biłgorajski, będący członkiem rzeczywistym Polskiego Związku Motorowego, powstał 30 listopada 1989 roku, a w 19 grudnia 1989 roku został wpisany do rejestru stowarzyszeń.
Zanim formalnie doszło do utworzenia samodzielnie działającego klubu motorowego PZM, wcześniej funkcjonowała Delegatura Automobilklubu Zamojskiego w Biłgoraju, która była bardzo ściśle związana z dwoma silnymi ośrodkami szkolnymi, tj. Zespołem Szkół Zawodowych nr 1 w Biłgoraju i Zespołem Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Biłgoraju, w których działały sekcje motocyklowe i kartingowe.
Kierowanie Delegaturą w Biłgoraju od 1985 roku zostało powierzone Janowi Żabińskiemu, któremu wsparcia udzielali wybrany zarząd oraz Janusz Usidus, pełniący wówczas funkcję prezesa Automobilklubu Zamojskiego, a także władze Zarządu Okręgowego PZM w Lublinie. W tamtym okresie, grupa entuzjastów sportu motorowego-kartingowego, motocyklowego i turystyki motorowej, organizowała na ziemi biłgorajskiej szereg imprez o charakterze masowym, takich jak rajdy motorowe i samochodowe oraz szkolenia na karty rowerowe. Były one przeznaczone głównie dla młodzieży, która uczęszczała do biłgorajskich szkół. Bardzo dynamicznie rozwijał się wtedy w Biłgoraju sport kartingowy i motocyklowy, chociaż nie było jeszcze wówczas w mieście prawdziwego toru kartingowego. Organizatorzy zawodów zmuszeni byli przeprowadzać je na mało uczęszczanych ulicach miasta i boiskach szkolnych. W kronice Delegatury można przeczytać, że lata 1983-1987, to bardzo udany okres rozwoju sportu kartingowego w Biłgoraju, głównie dzięki przekazanemu do użytku w 1980 roku torowi kartingowemu, będącego jednym z lepszych w kraju. Stworzono w ten sposób doskonałe warunki do przeprowadzania wszelakich imprez, zawodów kartingowych, motocyklowych, szkolnych turniejów bezpieczeństwa ruchu drogowego, rajdów samochodowych, rajdów dla ratowników drogowych PZM, czy innych imprez motorowych.
Odnoszone sukcesy znajdowały wyraz częstego uznania dla biłgorajskich działaczy, zarówno przez władze centralne jak i okręgowe PZM, poprzez powierzanie organizacji zawodów najwyższej rangi - finałów Mistrzostw Polski. W tym okresie także bardzo dużą popularnością biłgorajskich zawodników cieszyła się sekcja motocyklowa "Simson Enduro", zrzeszająca blisko 130 członków. Zawodnicy tej sekcji byli w okręgu nie do pokonania i wysoko plasowali się szczeblu krajowym. W prasie motoryzacyjnej można było wówczas napotkać artykuły na temat prężności działalności oddziału stowarzyszenia ("Duży klub w małym mieście", "Pasja Jana Żabińskiego"). W jednym z wywiadów udzielonych prasie ("Motor"), prezes Żabiński na pytanie dotyczące jego pasji i wielkiego zaangażowania, odpowiada redaktorowi: - Jeśli już teraz nie zadbamy o następców, dorobek kilku pokoleń działaczy pójdzie w zapomnienie. Mamy świadomość, że dzięki kartingowi i motocyklom, przyciągniemy do klubu młodzież szkolną, spośród której rekrutować się będą nasi następcy - przyszli działacze motoryzacyjni. Dla wielu z nich, nie mających do niedawna żadnych zainteresowań, otworzyły się szerokie horyzonty wiedzy, pole do popisu i wyżycia się. Ci młodzi ludzie zaspakajają u nas swoje ambicje, z czego mają ogromną satysfakcję. Czyż więc nie warto coś dla nich robić, a przy okazji dla całego środowiska?.
Kronika podaje także, że kiedy w 1989 roku rozpoczynał się nowy sezon sportowy, pomimo niezłych wyników, których gratulowali i zazdrościli działacze innych współpracujących klubów, zarząd biłgorajskiej Delegatury z niepokojem patrzył w przyszłość, gdyż brakowało środków na sprzęt, trzeba było oszczędzać na wszystkim. Nikt nie przypuszczał, że będzie to rok transformacji ustrojowej kraju i tak dużych zmian, także jeżeli chodzi o Delegaturę w Biłgoraju. W listopadzie 1989r. działacze biłgorajskiej Delegatury wprowadzają w życie pomysł powołania w mieście samodzielnie działającego automobilklubu, który działałby w oparciu o własny statut, zarząd i podlegałby władzom okręgu i Zarządu Głównego PZM.
Pomysł ten poparł także Roman Pijanowski - ówczesny, długoletni prezes ZG PZM - zmarły w 1993 r, twórca polskiej "motorowej dyplomacji", który jest Honorowym Członkiem Automobilklubu Biłgorajskiego.Grupa inicjatywna liczyła 10 osób. W skład Komitetu Założycielskiego Automobilklubu Biłgorajskiego weszły następujące osoby: Jan Żabiński, Izydor Waga, Zbigniew Woźny, Janusz Tuzinek, Zbigniew Kot, Tadeusz Gronzio, Janusz Borowiński, Maria Artecka, Artur Łysikowski oraz Ryszard Korniak, który wówczas piastował stanowisko Naczelnika Miasta Biłgoraj.
Dnia 10 stycznia 1990 roku, wybrano pierwszy zarząd Automobilklubu Biłgorajskiego, w którego w skład weszli: prezes - Jan Żabiński, v-ce prezesi: Zbigniew Woźny, Zbigniew Kot, Jan Kanty, Janusz Tuzinek, skarbnik - Kacper Knap, sekretarz - Wiesław Krawczykowski, członkowie: Leszek Jagosiak, Janusz Borowiński, Maria Artecka, Eliza Łysikowska, Bolesław Babij, Jan Krzesiński, Izydor Waga, Józef Turczyniak, Ryszard Krawiec, Tadeusz Tujaka i Tadeusz Gronzio.
Dalszy ciąg historii Automobilklubu Biłgorajskiego, już za tydzień, w kolejnym numerze "Gazety Biłgorajskiej".

Zenon Łój