Pełna wersja

Jak działa sprzęgło?

2021-10-26 22:03

Prawidłowa praca samochodu uwarunkowana jest sprawnie działającym mechanizmem, służącym do zmiany biegów. Najpopularniejszym rodzajem tego typu urządzeń instalowanych w samochodach są komponenty cierne. Warto zatem znać charakterystykę mechanizmu, by móc odpowiednio zareagować w przypadku zaobserwowania nieprawidłowości.

Charakterystyka mechanizmu

Sprzęgło stanowi mechanizm wykorzystywany w budowie maszyn do łączenia oraz rozłączania wałów w celu oddawania momentu obrotowego. Urządzenie składa się z elementu czynnego, biernego i komponentów łączących. Elementem spajającym może być kilka części maszynowych lub pojedynczy czynnik. Sprzęgło ma istotny wpływ na pracę silnika, układu napędowego oraz mechanizmów roboczych. W przypadku samochodów osobowych zazwyczaj stosuje się urządzenie cierne. Wciśnięcia pedału sprzęgła w trakcie jazdy skutkuje oddzieleniem przekładni od wału korbowego. Mechanizm ten pozwala na bezproblemową zmianę biegu lub zatrzymanie samochodu. Puszczenie pedału sprzęgła powoduje natomiast dociśnięcie wału korbowego i przekładni, dzięki czemu możliwa jest całego praca układu. Mechanizm łączenia oraz rozłączania wałów składa się z kilku elementów - tarczy, docisku, a także łożyska. Dodatkowe komponenty stanowią natomiast: koło zamachowe, wał korbowy, wałek sprzęgłowy i sprężyna. Najważniejszym elementem jest część czopowa. Znajduje się ona pomiędzy silnikiem i kołem zamachowym. Wał korbowy odpowiada za przekazanie momentu obrotowego. Siła ta jest odbierana przez koło zamachowe, które, wykorzystując docisk, przenosi moc na tarczę. Wałek sprzęgłowy znajduje się natomiast w górnej części całego mechanizmu. Umożliwia on wykonywanie obrotowego i przesuwnego ruchu tarczy.

Najczęściej popełniane błędy

Zużycie sprzęgła bardzo często spowodowane jest stylem jazdy kierowcy. Warto zatem mieć na uwadze to, by całkowicie dociskać pedał przy zmianie biegów. Może się zdarzyć, że element mechanizmu dźwigniowego opiera się na dywaniku. Taka sytuacja prowadzi do zużycia sprzęgła. Należy również pamiętać o powolnym odpuszczaniu pedału po zmianie biegu. Kolejny błąd kierowców stanowi wprawianie w ruch pojazdu mechanicznego przy wysokich obrotach. Skutkuje to ścieraniem się tarczy sprzęgła. Ważne, by nie opierać swojej nogi o pedał trakcie całej jazdy. Kontrola sprzęgła powinna być przeprowadzana co 100 000 przejechanych kilometrów. Kierowcom, poruszającym się głównie w obrębie miejskiej przestrzeni, zaleca się jednak częstszy monitoring mechanizmu. Nie należy odkładać wymiany sprzęgła. Mechanizm ten ma bowiem istotny wpływ na bezpieczną jazdę. W przypadku konieczności wymiany, warto zdecydować się na zakup dobrej jakości zamiennika. Tanie odpowiedniki bardzo szybko się bowiem zużywają.

Znajomość budowy i sposobu działania elementów mechanicznych posiadanego pojazdu mechanicznego jest bardzo ważna. Wiele porad na temat uszkodzeń tego typu komponentów można znaleźć, sprawdzając odpowiedni blog motoryzacyjny. Należy jednak pamiętać, by odwiedzać portale, bazujące na rzetelnych źródłach informacji.

Red.