Celem procedury jest: stworzenie kompleksowej regulacji problematyki ujawniania przypadków nieprawidłowości oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń w związku z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenie prawa Unii, jak również ochrona osób zgłaszających przypadki nieprawidłowości oraz ochrona urzędu poprzez wczesne wykrycie i usunięcie zgłoszonych przypadków nieprawidłowości,
Procedura zapewnia warunki organizacyjne i techniczne do:
1) poufnego dokonywania zgłoszeń;
2) rzetelnego, obiektywnego i terminowego sprawdzania zgłoszeń;
3) ochrony osób dokonujących zgłoszeń i osób z nimi związanych.
Przedmiotem zgłoszenia mogą być, w szczególności:
- naruszenia zasad kodeksu etyki pracowników Urzędu;
- zamówień publicznych;
- zapobiegania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- działania o charakterze korupcyjnym, w tym między innymi: przyjęcie lub wręczenie korzyści materialnej lub osobistej, oszustwo, fałszerstwo, wyłudzenie lub użycie poświadczenia nieprawdy;
- naruszenia praw pracowniczych, w tym mobbing i dyskryminacja oraz wszelkie formy nadużyć stosunku zależności w relacjach pracowniczych lub służbowych;
- działalności zmierzającej do zatajenia któregokolwiek z naruszeń wymienionych we wcześniejszych punktach.
Tym samym zarządzeniem utworzono poufne kanały zgłoszeń. Nieprawidłowości można zgłaszać
w formie listownej na adres: Urząd Miasta Biłgoraja, Pl. Wolności 16, pok. nr 2, 23-400 Biłgoraj z dopiskiem na kopercie, np. zgłoszenie nieprawidłowości - Inspektor Ochrony Danych - do rąk własnych,
osobiście lub telefonicznie do Inspektora Ochrony Danych (nr tel. 84 6869 66 99), który dokumentuje zgłoszenie w formie formularza (załącznik nr 1 do procedury) protokołu, który zawiera dane, o których mowa w § 5 ust. 1.
Zgłoszenie powinno zawierać w szczególności: dane osoby zgłaszającej, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy; datę i miejsce sporządzenia; dane osób, które dopuściły się naruszenia prawa, tj. imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy; opis nieprawidłowości oraz ich daty.
- Z głoszenia będą traktowane z należytą powagą i starannością w sposób poufny, a przy ich rozpatrywaniu obowiązuje zasada bezstronności i obiektywizmu - zapewnia burmistrz i dodaje: - Osobie dokonującej zgłoszenia oraz osobie pomagającej w dokonaniu zgłoszenia pracodawca zapewnia ochronę przed możliwymi działaniami odwetowymi, a także przed szykanami, dyskryminacją i innymi formami wykluczenia lub nękania przez innych pracowników Urzędu.