Pełna wersja

1,5 tys. wniosków o dodatek wÄ™glowy. Można zÅ‚ożyć kilka wniosków?

2022-09-03 09:05

Trwa nabór wniosków o przyznanie dodatku wÄ™glowego. Tylko do koÅ„ca sierpnia do Miejskiego OÅ›rodka Pomocy SpoÅ‚ecznej zÅ‚ożono ich 1,5 tys. - Spodziewamy siÄ™ jeszcze ok. 800 wniosków - wyjaÅ›nia w rozmowie z portalem bilgorajska.pl Anna Dziadosz, kierownik Miejskiego OÅ›rodka Pomocy SpoÅ‚ecznej w BiÅ‚goraju.

Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. w formie tradycyjnej - poprzez złożenie stosownego wniosku lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. oświadczeniu usług drogą elektroniczną. W przypadku wniosków składanych w formie elektronicznej (np. poprzez platformę usług ePuap) należy zwrócić uwagę, by złożyć podpis również pod wnioskiem stanowiącym załącznik do pisma ogólnego.

Jak wyjaśnia kierownik Anna Dziadosz we wniosku należy wskazać skład gospodarstwa domowego i oświadczyć pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, czy wnioskodawca jest osobą samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo jednoosobowe), czy też wnioskodawca wchodzi w skład gospodarstwa domowego wieloosobowego.

- Jak wynika z informacji udostępnionych na stronie internetowej Ministerstwa Klimatu i Środowiska w "Poradniku dla samorządów dotyczącym wypłaty dodatku węglowego" w przypadku gospodarstw jednoosobowych istotnym jest warunek samotnego zamieszkiwania i gospodarowania. Wobec tego nie można uznać, że w jednym lokalu mieszkalnym (bądź budynku jednorodzinnym) prowadzonych jest kilka gospodarstw domowych - przekazała szefowa MOPS.

Dodatkowo wymieniony poradnik wskazuje, że zgodnie z art. 2 ust 15 ustawy o dodatku węglowym, gmina jest zobowiązana do weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku węglowego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania źródła ogrzewania do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków, ale również w zakresie prawdziwości danych wskazanych we wniosku o wypłatę dodatku węglowego.

- W dążeniu do ustalenia stanu faktycznego gmina powinna się kierować wszystkimi informacjami z posiadanych zasobów np. informacjami zebranymi w wyniku realizacji dodatków osłonowych, świadczeń socjalnych z pomocy społecznej, deklaracji dotyczących wywozu odpadów lub innych dostępnych dokumentów. W przypadku powzięcia przez gminę wątpliwości przy rozpatrywaniu wniosku o dodatek węglowy, gmina może zażądać przedstawienia dodatkowych dokumentów (np. deklaracji podatkowej, umowy najmu, orzeczenia o rozwodzie, czy separacji ), a także może wezwać wnioskodawcę do złożenia dodatkowych wyjaśnień - podsumowuje Anna Dziadosz.

Do końca wakacji, do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej złożono 1460 wniosków o dodatek węglowy.

red.