UX vs. UI
UX desing i UI desing to inne pojęcia, które wzajemnie uzupełniają się w procesie projektowania stron internetowych i aplikacji mobilnych. Oba pojęcia często są mylone i stosowane zamiennie. Poniżej przedstawiamy definicję UX i UI, a także jaka jest pomiędzy nimi różnica.
UX desinger zajmuje się projektowaniem struktur doświadczeń użytkownika. Głównym jego celem jest aby strona www lub aplikacja mobilna była jak najlepiej odbierana przez odbiorców. Mają na to wpływ m.in. układ i intuicyjność menu, prosty proces zakupu, dobrej jakości content oraz umieszczenie przycisku CTA (Call to Action). Specjalista UX powinien charakteryzować się wysoką empatią, aby był w stanie wczuć się w rolę użytkowników oraz lepiej ich zrozumieć.
Projektowaniem User Interface zajmuje się zazwyczaj grafik. Odpowiada on m.in. za kolory, dobór zdjęć, kształt i kolory przycisków oraz styl aplikacji - w taki sposób, aby tworzyły razem spójną, estetyczną całość. Dobry specjalista UI powinien wyróżniać się poczuciem estetyki, kreatywnością i znajomością obecnie panujących trendów. Cały proces ogranicza się jedynie do elementów graficznych i estetycznych.
Specjalista UX pracuje głównie z użytkownikami, zaś specjalista UI zajmuje się profesjonalnym programem i tworzeniem poszczególnych produktów. Co istotnie, specjalista UI tworzy dane produkty cyfrowe, zaś następnie specjalista UX sprawdza reakcje użytkowników na produkt.
Co wpływa na pozytywne doświadczenia użytkownika?
Sukces w projektowaniu UX zależy od znajomości potrzeb, wartości i doświadczeń użytkownika. Według projektanta, Petera Morville'a podstawowe zasady UX to:
- Użyteczność - produkt powinien posiadać wartość, która nie zawsze jest dostrzegana lub zrozumiała dla innych. Są to rozwiązania służące doznaniom estetycznym lub dające poczucie satysfakcji. Na stronie internetowej użyteczność ułatwia użytkownikowi osiągnięcie określonego celu np. dokonania zakupu.
- Funkcjonalność - produkt sprawia, że działania są bardziej efektywne, a osiąganie celów użytkowników jest szybsze i efektywniejsze
- Łatwość znalezienia - polega na tym, że odbiorca jest w stanie szybko i bez problemu dotrzeć do poszukiwanego produktu. Wpływa na to logiczna architektura strony, zastosowanie breadcrumbs i wyszukiwarki w obrębie witryny, intuicyjne i widoczne menu.
- Wiarygodność - jest to uczciwość i wierność wartościom marki. Użytkownicy oczekują konkretnej jakości, o której dowiedzieli się np. z reklamy. W sytuacji, kiedy jej nie dostaną, poczują się oszukani.
- Atrakcyjność - polega na autentycznym i spójnym brandingu, na który składa się np.: ciekawe logo, atrakcyjne treści i wyjątkowe połączenie kolorów.
- Dostępność - treści powinny być dostępne również dla ludzi z różnymi ograniczeniami, aby użytkownicy mogli korzystać z serwisu lub aplikacji na równych prawach i realizować założone cele.
-
Wartościowość - produkt powinien opierać się na wartościach, które są spójne z wizerunkiem marki. Witryna postrzegana jako wartościowa sprawia, że użytkownicy korzystający z niej są usatysfakcjonowani.
Podsumowując działania UX oraz UI mają ogromny wpływ na wrażenia użytkowników, które przekładają się na konwersje. Witryna internetowa jest wizytówką i firmy i dlatego warto zadbać o każdy szczegół.