Pełna wersja

Ludzie kupują oczami! Słów kilka o ochronie dizajnu.

2023-02-25 22:54

Twój biznes opiera się na sprzedaży produktów? W takim razie temat wzorów przemysłowych może Cię zainteresować. Dlaczego? Ponieważ to wygląd, tak produktu, jak i opakowania w dużej mierze wpływa na decyzję konsumenta o zakupie. Nie wierzysz? W takim razie sam zadaj sobie pytanie, czym kierujesz się podczas zakupów? Powiesz, że ceną, ale co w sytuacji, gdy kilka towarów jest dostępnych w podobnej cenie? Po który sięgniesz? Większość osób wybierze ten, który jest po prostu ładniejszy. Ludzie kupują oczami. Taka jest nasza natura.

Czym w ogóle jest wzór przemysłowy?

Wzorem przemysłowym można nazwać design produktu bądź opakowania. Będzie to zatem kształt, np. mebla czy pudełka na herbatę. W ustawie znajdziesz takie określenia, jak kontury, kształt, kolorystyka, struktura, materiał czy ornamentacja. Jednym słowem chodzi tu po prostu o wygląd przedmiotu.

Jak już wiesz po przeczytaniu wstępu, wygląd produktu ma bardzo często decydujący wpływ na wyniki sprzedażowe. Dlatego ochrona tego aspektu jest istotna. O czym powinieneś wiedzieć? Że za pomocą wzoru przemysłowego nie chronisz technologii ukrytej pod designem. To domena patentów na wynalazki oraz wzorów użytkowych.

Podobnie jak w przypadku znaków towarowych, po rejestracji wzoru przemysłowego otrzymasz świadectwo ochronne. Zwróć uwagę na numer Twojego prawa. Informują o takiej rejestracji odstraszasz potencjalnych naruszycieli. Odpowiednią adnotację możesz nanieść na produkt lub opakowanie. I to faktycznie działa.

Zobacz również:

· Klasyfikacja nicejska . Co ma wspólnego z prawną ochroną marki?

Kiedy można zastrzec dizajn produktu?

Po pierwsze wzór przemysłowy w dacie zgłoszenia musi być nowy. Kryterium nowości oznacza bowiem przede wszystkim to, że taki przedmiot nie może być obecny na rynku więcej niż 12 miesięcy przed zgłoszeniem.

Co ciekawe, formalnie taki wzór nadal uda Ci się zarejestrować, ale konkurencja będzie mogła z łatwością go unieważnić. Urzędnik nie sprawdza bowiem, czy kryterium nowości zostało spełnione przez zgłaszającego. To dzięki temu ochrona przyznawana jest już w kilkanaście dni.

Wzór przemysłowy musi mieć indywidualny charakter

Indywidualny charakter oznacza, że taki przedmiot jest wyraźnie inny od tego co do tej pory opublikowano. Kosmetyczna różnica detali będzie niewystarczające.

Jeżeli obawiasz się, czy Twój produkt bądź opakowanie wystarczająco różni się od konkurencyjnych, skonsultuj się z rzecznikiem patentowym. O czym warto pamiętać? Że to kryterium jest badane przez pryzmat zorientowanego użytkownika, a nie przeciętnego użytkownika. Jak możesz się zatem domyślić, pole do interpretacji jest tutaj ogromne.

Rejestracja wzoru przemysłowego nie jest darmowa

Jeżeli planujesz chronić wzór przemysłowy na terenie Polski, to wniosek o rejestrację składasz w Urzędzie Patentowym RP. Opłata za zgłoszenie wynosi 300 zł. Do tego dochodzi opłata za okres ochronny - w sumie jest ich 5 i obejmują łącznie okres 25 lat. Opłaty wzrastają z każdym okresem. Na dzień dobry musisz zapłacić 150 zł za pierwszy okres ochronny. Do tego dochodzi jeszcze opłata za publikację informacji o przyznanym Ci prawie do ochrony - 70 zł.

Jeżeli potrzebujesz ochrony na skalę Unii Europejskiej, to swój wzór przemysłowy musisz zarejestrować Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej w Alicante w Hiszpanii (EUIPO). Tu opłaty zaczynają się od 350 Euro. Co ciekawe, wysokość opłaty maleje przy większej ilości odmian zgłaszanych jednocześnie. Opłaty za okres ochrony także są podzielone na bloki, a łączny czas ich trwania również wynosi 25 lat.

Co zyskujesz dzięki rejestracji wzorów?

Zastanawiasz się, jakie korzyści biznesowe daje rejestracja wzoru przemysłowego? Mogę Cię zapewnić, że opłaty rejestracyjne zwrócą Ci się z nawiązką. Dlaczego? Poniżej przedstawię Ci kluczowe korzyści, jakie wiążą się z rejestracją wzoru przemysłowego.

Jesteś formalnym właścicielem designu produktu

Możesz śmiało budować swoją pozycję na rynku, ponieważ masz świadectwo ochronne na konkretny dizajn. Twoje prawa potwierdza indywidualny numer, który możesz umieścić na produkcie. Co istotne, wzór przemysłowy może być przedmiotem obrotu. Co to oznacza? Że możesz go sprzedać podobnie, jak sprzedajesz np. samochód. Nie musisz zatem korzystać z własnego wzoru przemysłowego w sposób komercyjny. Możesz go po prostu z zyskiem sprzedać lub udostępniać na zasadzie licencji.

Możesz skutecznie i szybko walczyć z nieuczciwą konkurencją

Tak jak w przypadku znaków towarowych, tak i tu świadectwo ochronne to bardzo ważny dokument. Wystarczy jego skan przesłać do administracji portalu typu Allegro a oferty konkurencji znikną szybciej, niż się tam pojawiły.

Dlatego tak ważne jest, aby świadectwo ochronne znalazło się w Twoich rękach, a nie u Twojej konkurencji. Wówczas bowiem sytuacja się odwróci i to Ty nie zdołasz nic sprzedać online. Chyba że wygrasz proces sądowy o unieważnienie takiej rejestracji. Zajmuje to jednak wiele miesięcy w trakcie których masz zablokowaną sprzedaż. Do tego czasu Twoja firma może już upaść z powodu braku obrotów.

Odwracasz ciężar dowodowy w sporze

Wiele prawdy jest w powiedzeniu, że pierwszy w Urzędzie Patentowym zyskuje najwięcej. Portale sprzedażowe nie weryfikują kto ma w sporze rację. Zawsze zgadzają się na usunięcie zakwestionowanej oferty. Tak pokrzywdzony przedsiębiorca może próbować unieważnić wzór w oparciu o który go usunięto. Tyle, że musi zgromadzić wtedy dowody na jego brak nowości czy indywidualnego charakteru. To na nim spoczywa wtedy obowiązek zebrania dowodów.

W praktyce wielokrotnie łatwiej uzyskać taką ochronę niż ją unieważnić. Strategicznie lepiej abyś ze swoim zgłoszeniem był pierwszy. To konkurencja ma wtedy problem a nie Ty.

Szybka rejestracja wzoru przemysłowego

Już po 14 dniach otrzymasz świadectwo ochronne przy wniosku do EUIPO. Z kolei na patent trzeba czekać co najmniej 3 lata. W tym okresie nie masz żadnego narzędzia do walki z konkurencją, bo formalnie patent jeszcze nie został Ci przyznany. Dlatego lepiej mądrze korzystać z dostępnych form ochrony i zabezpieczyć się już na samym starcie. Szczegółową strategię najlepiej omów z rzecznikiem patentowym.

Red.