Pełna wersja

Nie bÄ™dzie Å›cieżki rowerowej wzdÅ‚uż głównej ulicy w mieÅ›cie?

2023-03-09 09:52

Rada osiedla ÅšródmieÅ›cie wnioskowaÅ‚a do wÅ‚adz miasta o wykonanie Å›cieżki rowerowej wzdÅ‚uż ulicy KoÅ›ciuszki. Temat powróciÅ‚ podczas spotkania sprawozdawczego, które odbyÅ‚o siÄ™ 2 marca. Czy jest szansa, żeby Å›cieżka powstaÅ‚a?

Po dwóch latach przerwy wróciły spotkania sprawozdawcze rad osiedlowych w Biłgoraju. Mieszkańcy osiedla Śródmieście mieli okazję spotkać się z władzami miasta w czwartek 2 marca. Relację z zebrania znajdą Państwo pod adresem: Rada osiedla Śródmieście o jakości powietrza i aktach wandalizmu.

Podczas spotkania powrócił temat wyznaczenia ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Kościuszki, o wykonanie której wnioskowali do władz radni osiedla tuż przed pandemią. Wcześniej była szansa na wdrożenie takiego rozwiązania, o czym pisaliśmy w artykule pt. Szansa na ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Kościuszki.

Warunki jakie obecnie należy spełnić, aby rozważać koncepcję powstania drogi dla rowerów, przedstawił Piotr Michalczyk z Urzędu Miasta w Biłgoraju.

- Jeśli chodzi o możliwość wpisania drogi dla rowerów w ciągu ulicy Kościuszki to musiałaby ona mieć podstawową szerokość 3 metrów. Jest to szerokość samego ciągu, w którym trzeba uwzględnić szerokość skrajni, w tym przypadku jest to pół metra z każdej strony. W skrajni nie mogą znajdować się znaki, oświetlenie, drzewa, schody czy wiaty przystankowe. Potrzebujemy więc korytarza o szerokości minimum 4 metrów - mówił Piotr Michalczyk i dodał, że są to minimalne wymagania, należałoby również sprawdzić natężenie ruchu zarówno pieszych jak i rowerów, ponieważ zgodnie z przepisami szerokość drogi rowerowej powinna być do tego dostosowana.

- Podstawowa szerokość chodnika wzdłuż ulicy Kościuszki to 3 metry. Miejscami jest to 4 metry, ale są miejsca gdzie chodnik jest zwężony do metra. Tam możliwości wpisania drogi dla pieszych i rowerów są mocno ograniczone - tłumaczył Piotr Michalczyk.

Wymienił również wymagania dotyczące dojazdów do skrzyżowań, które mówią o tym, że kąt przecięcia toru jazdy powinien wynosić od 80 do 100 stopni.

- Musimy skomunikować obie strony ścieżki dla rowerów. Strefa oczekiwania przed przejazdem dla rowerów zgodnie z przepisami powinna wynosić minimum 5 metrów. To miejsce gdzie rowerzysta może się zatrzymać, tak aby nie kolidować z innymi użytkownikami drogi. Właściwie te podstawowe wymagania eliminują nam możliwość wykonania pełnowymiarowej ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Kościuszki - podsumował.

W związku z brakiem technicznych możliwości do wydzielania ścieżki rowerowej padła propozycja, aby wzorem ulicy Moniuszki, dopuścić ruch rowerowy na chodniku. Jak się okazuje w miejscach zwężenia chodnika również nie ma takiej możliwości. Wobec tego na chwilę obecną nie będzie zmian w zasadach korzystania z ulicy Kościuszki przez rowerzystów.

Red.