Pełna wersja

Dyskutowali o przebudowie trasy nr 858

2023-03-23 19:30

Kilkadziesiąt osób wzięło udział w konsultacjach dotyczących planowanej przebudowy trasy wojewódzkiej nr 858, od granicy województwa do al. Jana Pawła II w Biłgoraju. Spotkanie odbyło się w czwartkowe popołudnie 23 marca, w siedzibie Starostwa Powiatowego.

Na spotkanie zapraszaliśmy w artykule pt. Przebudowa trasy 858. W czwartek spotkanie informacyjne.

Konsultacje zorganizowano przy udziale przedstawicieli władz samorządowych, w tym starosty Andrzeja Szarlipa, czy wójta gminy Biłgoraj Wiesława Różyńskiego. Obecni byli też wicemarszałek województwa lubelskiego Michał Mulawa i Paweł Szumera, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich. Z zaproszenia skorzystało kilkudziesięciu mieszkańców, którym założenia koncepcji tłumaczyli przedstawiciele firmy projektowej. Wszystkich gości powitał członek Zarządu Powiatu Jan Małysza.

- Dzisiejsze spotkanie jest typowo techniczne, bo tak właśnie wygląda proce budowy dróg - rozpoczął Michał Mulawa i dodał: - Mocno wzięliśmy się za budowy dróg w powiecie biłgorajskim, a szkieletem komunikacyjnym są drogi wojewódzkie, w tym ta nr 858. Przez wiele lat nie było decyzji dotyczącej przygotowania dokumentacji tej drogi. My taką decyzję podjęliśmy, dokumentacja jest realizowana zarówno na odcinku przez Zwierzyniec do Szczebrzeszyna, w tym przypadku mamy już nawet decyzję środowiskową, jak również na odcinku Biłgoraj do granicy z województwem podkarpackim.

- Inwestycja ta będzie bardzo skomplikowana, przetarg na dokumentację powtarzaliśmy trzykrotnie. Podpisaliśmy w końcu umowę z firmą projektową opiewającą na 3,4 mln zł i dziś jesteśmy na etapie konsultacji - dodał Mulawa.

W ramach inwestycji zakłada się:
- wykonanie jezdni
- przebudowę skrzyżowań
- budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Krzeszowskiej i ul. Granicznej
- budowę chodników, ścieżek rowerowych
- budowę zatok autobusowych
- budowę nowego mostu na Białej Ładzie
- przebudowę przepustów
- budowę systemu odwodnienia, kanalizacji deszczowej
- budowę innych sieci uzbrojenia terenu

Nie przewiduje się za to żadnych wyburzeń istniejących budynków. Szerokość drogi ma wynieść 7m, a szerokość poboczy to 1,25m. Ścieżki rowerowe mają mieć szerokość od 2,5 do 3m.

Paweł Szumera prosił, by ewentualne wnioski składać w ciągu najbliższych tygodni, by możliwe było ich uwzględnienie przez projektantów.

Mieszkańcy pytali m.in. o zjazdy, o odwodnienie terenu, ale też o pozostawienie przydrożnych kapliczek podczas przebudowy trasy. Padały też pytania dotyczące przeprowadzenia natężenia ruchu w tym miejscu, mieszkańcy obawiali się zwiększenia natężenia po przebudowie tej trasy. Paweł Szumera wyjaśniał, że badania takie przeprowadza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad co 5 lat. Natomiast należy pamiętać, że jest to najkrótsze połączenie z Via Carpatia, jednak to teren o bardzo gęstej zabudowie i zwiększenie ruchu byłoby niebezpieczne dla mieszkańców.

Nie planuje się ograniczenia prędkości do 30 km/h w terenie zabudowanym, a takie pytanie również się pojawiło.

- Szacujemy, że przebudowa tej drogi to koszt ok. 100 mln zł, jesteśmy na początku drogi, na początku procesu inwestycyjnego, przed nami spotkania w terenie, w Starostwie, na pewno nie uda się zadowolić wszystkich. Droga ta jest ważna z wielu względów, przede wszystkim z gospodarczego punktu widzenia, ale też z powodów turystycznych. Przez wiele lat nie było woli, by za tę drogę się wziąć. Teraz taka wola jest - podsumował marszałek Mulawa.

- Będziemy wsppierać tę inwestycję na każdym etapie - mówił wójt gminy Biłgoraj Wiesław Różyński.

Odcinek od Zwierzyńca do Szczebrzeszyna ma pochłonąć więcej niż 200 mln zł.

red.