Pełna wersja

Jak założyć mały e-commerce?

2023-05-27 08:30

Rynek e-commerce dynamicznie się rozwija, a w dzięki działalności internetowej można docierać ze swoimi produktami do klientów z różnych części świata. Dlatego też założenie małego sklepu internetowego to jeden z pomysłów na własny biznes. Co się z tym wiąże i jak przygotować się do takiego przedsięwzięcia?

Zakładanie sklepu internetowego - najważniejszy jest pomysł

Wszystko zaczyna się od idei, którą następnie przekształca się w realne działanie. Podobnie jest z zakładaniem sklepu internetowego. Dlatego też pierwszy krok to podjęcie decyzji, co właściwie chce się sprzedawać, a przede wszystkim komu. Dobór grupy docelowej to kluczowa strategia w sprzedaży.


Sposobem na przetestowanie pomysłu i całego przedsięwzięcia jest stworzenie biznesplanu. Pomoże on w dokładnym rozeznaniu się na rynku, przekalkulowaniu kosztów i sporządzeniu analizy SWOT. Osoby, które jak dotąd nie tworzyły takiego schematu, mogą posłużyć się przykładem szczegółowego biznesplanu i zainspirować się przy tworzeniu własnego.


Warto pamiętać, że zakładanie własnego sklepu internetowego wiąże się również z koniecznością zarejestrowania działalności gospodarczej poprzez wniosek do CEIDG. Mikroprzedsiębiorca musi też w tym zakresie wybrać numer PKD dla swojego biznesu, a także złożyć dokumenty do ZUS-u. Należy więc dokładnie zapoznać się ze wszystkimi regulacjami dotyczącymi prowadzenia tego typu działalności.

Wybór domeny, oprogramowania i wygląd sklepu internetowego

Po opracowaniu pomysłu należy zabrać się za wybór "miejsca" w sieci. Można zdecydować się na założenie sklepu na jednej z platform sprzedażowych lub na stworzenie własnej witryny. Drugi sposób jest jednak bardziej czasochłonny i kosztowny, dlatego w przypadku małych biznesów zaleca się pierwsze rozwiązanie.


Kolejny krok to wybranie domeny, czyli adresu, pod którym można znaleźć daną stronę internetową. Przeważnie składa się z nazwy sklepu i rozszerzenia jak np. pl., com., lub eu.


Na sam koniec pozostaje opracowanie wyglądu całego sklepu i dodanie poszczególnych produktów. Ważne, by zadbać o spójny design i przejrzysty interfejs. Jest to podstawa projektowania doświadczeń użytkownika. Dzięki temu potencjalni klienci od razu odnajdą się na stronie i będą wiedzieli, w którym miejscu dodać produkty do koszyka, a w którym opłacić zamówienie. Przejrzysty i intuicyjny system to podstawa w sprzedaży internetowej.


Nie trzeba jednak do tego żadnych kursów czy pełnych szkoleń z podstaw projektowania. Wystarczy na początku skorzystać z jednego z gotowych już szablonów dostępnych na platformach sprzedażowych i dopasować go według własnego uznania. Należy jednak pamiętać o kilku kluczowych elementach witryny sklepu internetowego. Są to:


Regulamin i płatności w sklepie internetowym

Poza samym wyglądem strony równie istotną kwestią są metody płatności, dostawy i przede wszystkim regulamin sklepu internetowego. To dokument, który chroni nie tylko konsumenta, lecz także sprzedawcę. Powinien zawierać takie informacje jak opis zakresu działalności, możliwe formy dostawy i jej koszty, szczegółowy przebieg składania zamówienia i warunki zwrotów, wymiany oraz reklamacji.


Obecnie nawet mały e-commerce nie jest w stanie funkcjonować bez płatności internetowych. Najlepiej, by klient miał do wyboru kilka różnych form, np. tradycyjny przelew, szybki przelew internetowy, płatność BLIK. Nie można przy tym zapomnieć o jasnej polityce cenowej, dzięki której od razu będzie wiadomo, ile wyniesie wartość zamówienia. Warto więc informować na stronie o kosztach dostawy.


Sam sposób przesyłki to także istotna kwestia, którą należy przemyśleć przed założeniem sklepu internetowego. W przypadku małych przedsiębiorców oferowanie kilku różnych metod dostawy na samym początku może wykraczać poza posiadany budżet. Dlatego też czasem najlepiej skorzystać ze specjalnych ofert różnych platform, które ułatwiają kontakt z dostawcami. Dzięki temu klient będzie mógł wybierać spośród dostaw do automatów wysyłkowych, punktów odbiorów czy osobiście lub u kuriera.

Jak pozyskać klientów? Marketing sklepu internetowego

Nie ma chyba branży, która nie uwzględniałaby w swojej działalności marketingu i promocji. Nie inaczej jest w przypadku sklepów internetowych. Marketing to kluczowe działanie, które pozwoli pozyskać nowych klientów i zyskać lojalność już obecnych. Przede wszystkim zaleca się postawić na content marketing i SEO. Dzięki temu witryna może pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania. O co więc należy zadbać?



Jednak efekty content marketingu i SEO są widoczne dopiero w dłuższej perspektywie czasu. Trzeba więc uzbroić się w cierpliwość i wspomóc innymi narzędziami, takimi jak media społecznościowe czy newsletter. To doskonałe miejsce do komunikacji z klientami, organizowania konkursów, oferowania specjalnych kodów rabatowych i poznawania potrzeb swoich odbiorców.

Zakładanie sklepu internetowego to ciekawe przedsięwzięcie, do którego powinno się odpowiednio przygotować. Podstawą jest opracowanie szczegółowego biznesplanu, w którym uwzględnia się m.in. kalkulację kosztów czy analizę mocnych i słabych stron. Przy planowaniu sprzedaży internetowej nie można również zapomnieć o metodach płatności i dostawy, regulaminie i działaniach marketingowych.

Red.