Pełna wersja

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela - podstawowe informacje

2023-08-17 14:51

W świetle obecnych przepisów każdemu przysługuje prawo do odwołania od decyzji ubezpieczyciela. Dzięki temu, jeśli otrzymane świadczenie jest niewystarczające, można złożyć reklamację i walczyć o wyższe odszkodowanie. Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela jest jedną z możliwości ubiegania się o wyższą kwotę z odszkodowania z OC sprawcy albo własnego AC. Co warto wiedzieć na ten temat? Jak zgłosić szkodę? Z czym się wiąże złożenie odwołania? Odpowiadamy poniżej!

  1. Czym jest odwołanie od decyzji ubezpieczyciela w sprawie odszkodowania?
  2. Złożenie odwołania od decyzji ubezpieczyciela - kiedy warto to zrobić?
  3. Co zrobić, jeśli ubezpieczyciel nie uznał odwołania od swojej decyzji?
  4. Jak zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?
  5. Jakie informacje trzeba podać podczas zgłaszania szkody?

Możesz złożyć odwołanie od decyzji ubezpieczyciela, by otrzymać większą kwotę albo uzyskać odszkodowanie za szkodę.

Czym jest odwołanie od decyzji ubezpieczyciela w sprawie odszkodowania?

Odwołanie do ubezpieczalni to pierwsza z czynności, którą może wykonać osoba poszkodowana w celu uzyskania większej kwoty odszkodowania. Jest ona jedyną metodą polubownego rozwiązania sprawy o dopłatę do rekompensaty za szkodę. Kolejne etapy to zgłoszenie szkody do Rzecznika Finansowego albo założenie sądowej sprawy. Poszkodowany w celu odwołania od odszkodowania musi przygotować specjalne pismo do ubezpieczyciela.
Ubezpieczyciel ma 30 dni na decyzję, czyli wypłatę odszkodowania albo informację o odmowie. Termin odpowiedzi obowiązuje od dnia wejścia ustawy w życie rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.

Złożenie odwołania od decyzji ubezpieczyciela - kiedy warto to zrobić?

Zastanawiasz się, kiedy warto odwołać się od decyzji ubezpieczyciela? Praktycznie zawsze. Dlaczego? Ponieważ ubezpieczyciele znajdują dużo sposobów na zaniżanie albo odmówienie wypłaty odszkodowania. Jednak nie ma co się martwić - na rynku jest dostępnych kilka alternatyw mogących pomóc uzyskać dopłaty bez konieczności przygotowywania oraz wysłania odwołań od decyzji ubezpieczyciela. Jedną z alternatyw jest korzystanie z usług kancelarii odszkodowawczej oferującej bezpłatną analizę każdego przypadku, a w razie możliwości ubiegania się o dopłatę - pomoc w jej uzyskaniu.
Pamiętaj, że zwlekanie oraz przekraczanie terminu zgłoszenia może skutkować np. odmową wypłaty odszkodowania. Jeśli jednak terminy zostają dochowane, ubezpieczyciel będzie miał 30 dni na spełnienie świadczenia, które jest określone w umowie (wydania decyzji o odmowie wypłaty odszkodowania albo wypłaty odszkodowania).

Co zrobić, jeśli ubezpieczyciel nie uznał odwołania od swojej decyzji?

Wszyscy poszkodowani po otrzymaniu odmownych odpowiedzi na odwołanie od decyzji ubezpieczyciela wciąż mają możliwość ubiegania się o swoją gotówkę. Co można zrobić? Są 3 sposoby:

Jeżeli obie strony dojdą do porozumienia i poszkodowany podpisze umowę, zrzeka się wówczas prawa do roszczeń wobec Towarzystwa Ubezpieczeniowego i uzyskuje umówioną kwotę dopłaty.

Jak zgłosić szkodę do ubezpieczyciela?

Po otrzymaniu od sprawcy oświadczenia o kolizji albo po sporządzeniu przez funkcjonariuszy notatki z miejsca zdarzenia skontaktuj się z towarzystwem ubezpieczeniowym, w którym polisę OC miał wykupiony sprawca całego zajścia. Szkodę można zgłaszać:

Jeśli auto w wyniku zdarzenia drogowego zostało dotkliwie uszkodzone, to najlepszą opcją jest wykonanie telefonu do ubezpieczyciela jeszcze z miejsca zdarzenia.

Jakie informacje trzeba podać podczas zgłaszania szkody?

Konieczne będzie podanie danych osobowych poszkodowanego oraz sprawcy wypadku/kolizji, przede wszystkim nr. polisy OC. Podczas zgłaszania szkody powinno się znać dane pojazdów, które uczestniczyły w zdarzeniu drogowym. W tej sytuacji najważniejszą informacją będzie nr. rejestracyjny samochodu. Warto także podać model auta oraz jego markę. W trakcie zgłaszania roszczenia możemy zostać poproszeni o opis zdarzenia, czyli okoliczności, w jakich doszło do wypadku/kolizji. Będziemy musieli także podać dokładną lokalizację zdarzenia oraz jego datę.

Red.