Pełna wersja

Wątpliwa jakość nowych ulic

2011-07-29 23:25

W połowie lipca dokonano odbioru technicznego zadania pod nazwą "Usprawnienie komunikacji i podniesienie bezpieczeństwa ruchu w mieście Biłgoraj poprzez budowę ulic: Konopnickiej, Gen. Maczka, Gen. Okulickiego, Cichej i Wiejskiej". Jednak wątpliwości co do nowych ulic miał radny Piotr Szeliga, który podczas sesji 29 lipca br. pytał m.in. o to kto zapłacił za zlecone przez miasto ekspertyzy.

Zadanie realizowane było w okresie od 3 marca 2010 r. do 9 maja 2011 r. Wartość wykonanych prac wyniosła 8 396 328,71 zł, w tym 42% stanowią środki zewnętrzne pochodzące z RPO WL. W ramach realizacji zadania wykonano budowę dróg i chodników wraz z oświetleniem ulicznym, kanalizacją burzową i siecią teleinformatyczną.

Łączna długość wybudowanych dróg to 2,5 km, chodników - 2,5 km. Wykonano też 46 punktów oświetleniowych, jak również utwardzono 1,6 km pobocza. - Jak informowałem na poprzednich sesjach Rady Miasta, przed dokonaniem odbioru końcowego na zlecenie miasta zostały wykonane dwie ekspertyzy, jedna przez firmę CEBEL z Lublina, a druga przez Instytut badawczy Dróg i Mostów w Warszawie. Pierwsza ekspertyza wykazała pewne niedociągnięcia w zakresie równości nawierzchni ulic oraz minimalne odchylenia dotyczące jakości asfaltu - wyjaśnił burmistrz Janusz Rosłan i dodał, że - z zarzutem dotyczącym jakości, a w szczególności zawartości poszczególnych frakcji grysu w betonie asfaltowym nie zgodziło się Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe SA w Kraśniku, które powołało się na opinię Instytutu Badawczego Dróg i Mostów wyrażone w podobnej sprawie. Zgodnie z opinią Instytutu nie ma możliwości precyzyjnego określenia poszczególnych frakcji asfaltu badając próbki wycięte z wykonanej nawierzchni. Instytut Badawczy Dróg i Mostów wykonał badania masy bitumicznej, jakości kostki brukowej oraz dokonał pomiarów równości nawierzchni.

Ekspertyza IBDM potwierdziła niewielkie odstępstwa od normy w zakresie równości nawierzchni, zwłaszcza w okolicach studzienek, stwierdzono w kilku miejscach zbyt grubą warstwę masy bitumicznej, co może mieć wpływ na powstawanie w przyszłości kolein, zwrócono uwagę na brak estetyki wykonania połączeń asfaltu. Stwierdzono wyższy niż przewiduje norma wskaźnik zagęszczenia masy bitumicznej. - Wg Instytutu brak jest przesłanek do niedokonania odbioru technicznego. Instytut zaproponował wydłużenie terminu gwarancji o jeden rok, czyli do 4 lat, gdyż w tym czasie z całą pewnością ujawnią się ewentualne uszkodzenia nawierzchni - dodał burmistrz.

Propozycja wydłużenia okresu gwarancji na prace związane z wykonanie nawierzchni jezdni oraz chodników zostały zaakceptowane przez wykonawcę, który pokryje także koszty zleconych przez miasto ekspertyz.

red.