Gry planszowe i komiksy cieszą się dużym powodzeniem wśród naszych czytelników. Kiedy udało nam się zakwalifikować do akcji już po raz drugi bardzo się ucieszyliśmy. W jej ramach od organizatorów otrzymaliśmy prezent czyli gry planszowe i komiksy i to one były podstawą przygotowanych przez naszą bibliotekę działań. Na początek oczywiście była promocja, a więc: plakaty, rozmowy bezpośrednie, informacja na fanpage'u biblioteki i tzw. poczta pantoflowa. Fajnie zadziałała młodzież z Klubu "Planszówka", która informowała o akcji na grupach klasowych w swoich mediach społecznościowych. Młodzi ludzie mocno zaangażowali się w promowanie gier planszowych i komiksów wśród swoich rówieśników. Wykazali się również kreatywnością podczas prowadzenia zajęć. Pojawił się też specjalny stolik z komiksami wydanymi przez Story House Egmont, z tymi nowiutkimi jakie dostaliśmy w ramach akcji i z tymi z naszych zbiorów. Wyeksponowane komiksy dość szybko znalazły swoich czytelników. Popularnością cieszyły się najbardziej "Straszne jaszczury, czyli dinozaury triasu" i seria "Kaczogród". Również z powodu akcji wzrosło zainteresowanie naszymi zbiorami gier planszowych czyli nastąpił "boom". Popularne jak zawsze były gry "Ubongo" ale też spodobała się nowe gry a szczególnie "Polska Luxtorpeda Odjazd!". Udało nam się zrealizować dla młodzieży w wieku 12-14 lat wielkoformatową grę planszową, dwa turnieje gier planszowych i zajęcia oraz dla przedszkolaków jedne zajęcia. Ogółem w tych działaniach wzięło udział 76 osób. Cieszyło nas, że wśród nastolatków zainteresowanych grami planszowymi i komiksami znalazła się spora grupa chłopców.
Grupa młodzieży na początek zagrała w wielkoformatową grę planszową "Jaki to komiks?" (20.10.2023 r.). Gra została wymyślona przez bibliotekarkę Justynę Bździuch. Wzięły w niej udział trzy drużyny czteroosobowe. Planszą gry stała się podłoga w czytelni, pionkami sami gracze a kostką pudło kartonowe. Członkowie każdej drużyny mogli zamieniać się rolami. Całe drużyny wykonywały zadnia czyli udzielały odpowiedzi i robiły ćwiczenia. Na planszy znalazły się różne pola. Jeśli drużyna trafiła na pole z komiksem, który miał zakrytą okładkę, po usłyszeniu krótkiego fragmentu podawała tytuł. Wybraliśmy te znane jak chociażby: "Smerfy", "Kaczogród", "Star Wars", "Asterix", "Kajko i Kokosz". Po trafieniu na pole z obrazkiem książki, podawała nazwę dowolnego bohatera literackiego. Na polu z wyzwaniem (pole z białą kartką) musiała wykonać zadanie ruchowe podane przez prowadzących a na ślepym polu (pole z X) traciła kolejkę. Oczywiście w zależności od poprawności odpowiedzi gracze przeskakiwali do przodu albo cofali się do tyłu. Grę prowadziły wolontariuszki z Klubu "Planszówka". Gra okazała się przysłowiowym "strzałem w dziesiątkę". Młodzież fajnie się bawiła przy zdrowej rywalizacji. Przygotowaliśmy również dwa turnieje gier planszowych (24.10.2023 r. i 25.10.2023 r.). na początku miał odbyć się jeden turniej ale zainteresowanie było tak duże, że zrobiliśmy dwa. Przy czterech stolikach młodzież grała w gry planszowe od Story House Egmont. Nastolatkowie stworzyli grupy i wybrali sobie gry : "Pentago", "Słowo Stwory", "Polska Luxtorpeda Odjazd!", "Trexo" i "Robale". Było słychać: "No nie", "Nie oszukuj", "Znowu", "Hurra!", "Masno", "Sztos". To świadczyło, że młodzi ludzie dobrze się bawili, a pytania o kolejne takie turnieje były przysłowiowym "miodem na nasze serce". Przygotowaliśmy również zajęcia "Poznajemy emocje z komiksem" (27.10.2023 r.) dla przedszkolaków. Wzięła w nich udział grupa sześciolatków z Przedszkola "Leśne Skrzaty" w Aleksandrowie pod opieką wychowawczyni Dominiki Biały. Został opracowany przez nas scenariusz na podstawie komiksu, jaki otrzymaliśmy w prezencie w ramach "Boom3" - Brigitte Luciani, Eve Tharlet "Emocje. Pan Borsuk i pani Lisica przedstawiają". Był on oparty na pedagogice zabawy. Na początku dzieci wysłuchały głośnego czytania fragmentów komiksu w wykonaniu dziewczynek z "Planszówki". Potem maluchy wzięły udział w różnych zabawach pomagających dzieciom zrozumieć różne emocje, np.: zdzwione bociany, wesołe żabki, poważne misie, jaka to mina, skakanki po płytkach z miną: czerwona-gniew, biała - radość. Dzieci również wykonały swoje książeczki z otworem na minę a potem szukały różnych min albo pokazywały je. W drugiej części zajęć przedszkolaki w czterech grupach tworzyły komiks czyli kolejną przygodę pana Borsuka i pani Lisicy. Dzieci wspólnymi siłami wymyśliły króciutką historyjkę. Maluchy jeszcze nie potrafią pisać więc każda grupa rysowała w dymkach minę pokazującą wybraną emocję jaką czuł bohater i ilustrację do wymyślonego tekstu. Historyjka: Pani Lisica była smutna bo zgubiła samochodzik (smutek). 2. Pan Borsuk nadepnął na samochodzik i się zezłościł (złość). 3. Pan Borsuk naprawił samochodzik i zdziwił się, że udało mu się to tak dobrze (zdziwienie). 4. Pani Lisica bardzo się ucieszyła, kiedy pan Borsuk dał jej samochodzik i cukierka. Podziękowała panu Borsukowi (radość). Kiedy przedszkolaki wykonały swój komiks, nie kryły dumy. Zostanie on na pamiątkę w zbiorach naszej biblioteki. Na zakończenie akcji odbyły się zajęcia dla młodzieży "Dlaczego gry planszowe są fajne?" (30.10.2023 r.). Młodzież rozpoczęła spotkanie od dyskusji o grach planszowych. Rozmowa toczyła się o tym dlaczego lubimy gry planszowe, co one mają w sobie, że nawet we współczesnym świecie są atrakcyjne dla młodych ludzi. Potem uczestniczki spotkania przeglądały gry planszowe wydane przez Story House Egmont jakie są w zbiorach biblioteki i wybierały te, które ich zadaniem są najciekawsze. Fajne było to, że różne gry znalazły swoje zapalone fanki. W drugiej części spotkania nastolatki wzięły udział w zabawie fotograficznej. Dziewczyny wymyślały różne pozy promujące gry planszowe. Tak powstał uśmiech z gier planszowych, serduszka dla planszówek, czy wybuch. Powstałe fotografie znajdą się w naszym zbiorze planszówek aby je promować.
Gry planszowe i komiksy to fajny pomysł na wspólne spędzanie czasu czy to w rodzinie, czy w grupie przyjaciół a nawet w grupie szkolnej i przedszkolnej. Jednym z działań jakie udało nam się dodatkowo zrealizować to nawiązaliśmy współpracę z dyrekcją przedszkola i szkoły podstawowej w zakresie organizacji zajęć dla grup z grami planszowymi. Dziękujmy Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego i Story House Egmont Sp. z o. o. za możliwość udziału w akcji "BOOM 3! NA KOMIKSY I GRY PLANSZOWE W BIBLIOTECE". Było to bardzo fajne doświadczenie, które jeszcze mocniej pokazało, że gry planszowe i komiksy są intersującą propozycją na spędzanie wolnego czasu oraz, że biblioteka może być atrakcyjna również dla współczesnych nastolatków.