Pełna wersja

Biłgorajskie poetki i ich haiku

2011-08-02 20:39

W lipcu ukazała się ogólnopolska antologia "HAIKU", w której znajduje się 16 utworów Iwony Danuty Startek i 16 utworów Haliny Ewy Olszewskiej, poetek z Biłgorajskiej Plejady Literackiej działającej przy BCK.

Antologia została wydana przez Wydawnictwo Kontekst w Poznaniu, dzięki inicjatywie Krzysztofa Kokota, jednego z polskich mistrzów haiku. Na łamach antologii skupił on łącznie 19 autorów, głównie laureatów konkursów ogólnopolskich, w tym gronie są również laureaci konkursów międzynarodowych. Okładkę tomiku projektował Tomasz Magowski z Wydawnictwa Kontekst.

- Zarówno pisanie, jak i odczytywanie haiku, wymaga pewnej wprawy, przygotowania i wrażliwości. Zapewne stąd niezbyt duża liczba autorów parających się tą skondensowaną, prostą i czystą formą poezji - napisał Krzysztof Kokot w przedmowie książki.

Poniżej mogą Państwo przeczytać haiku każdego z autorów antologii:

przystanek
między naszymi spojrzeniami
płatki śniegu
( Andrzej Dembończyk - Zbrosławice)

Górska wspinaczka Z każdym krokiem
Coraz głębsza cisza
( Anna Goluba - Warszawa)

śniadanie na śniegu -
przed kościołem bezdomna
karmi gołębie
( Teresa Grzywacz - Łuków)

pożółkłe zdjęcie
pod drzewem chłopczyk o oczach dziadka
( Grażyna Kaźmierczak - Swarzędz)

puste krzesło -
między kartkami książki
zasuszony liść
( Krzysztof Kokot - Nowy Targ)

wiosenna kałuża
żaba skacze
ponad księżycem
( Marek Kozubek - Żywiec)

chłodny poranek
policzek przy policzku
dziś nie wstajemy
( Magdalena Kuśmirek - Gdańsk)

jesienny park
na kamiennej szachownicy
kilka kasztanów
( Artur Lewandowski - Sieradz)

nietoperz -
na rozpostartych skrzydłach
światło księżyca
( Małgorzata Miksiewicz - Wrocław)

za oknem zamieć
raz po raz dźwięk dzwonków i świst wiatru
( Agnieszka Rychter-Niesobska - Wrocław)

wiatr ucichł z salonu dochodzi
tykanie zegara
( Robert Bogusław Nowak - Wałbrzych)

włosy na wietrze
stopy w morskiej bryzie w uszach szum fal
( Halina Ewa Olszewska - Biłgoraj)

przejazd pociągu
na zielonej skarpie
kołyszą się maki
( Katarzyna Prędota - Nowy Dwór Mazowiecki)

rzucam drobne w zamieci cichną skrzypce
bezdomnego mistrza
( Karol Rosiak - Bydgoszcz)

mistrz klawiatury
utrwala trafność słowa
na twardym dysku
( Jurata Bogna Serafińska - Warszawa)

stare wino
- z każdym łykiem
nowy bukiet
( Bronisława Sibiga - Tychy)

po nocnej ulewie
we wszystkich kałużach
wschodzące słońca
( Iwona Danuta Startek - Biłgoraj)

rysunek chaty
na papierowych szybach
krople deszczu
( Anna Tadjuiden - Paryż)

opuszczony dom -
wokół judasza
kwitnący powój
( Urszula Wielanowska - Kielce)

Antologia składa się z ponad 300 haiku. Każde z nich jest zapisem jakiegoś przeżycia, obrazkiem chwili, refleksją. Pisanie haiku polega na przestrzeganiu obowiązujących reguł zarówno w układzie wersów i liczbie sylab (zazwyczaj 5-7-5), jak też kigo - czyli odniesienia do czasu i kire, tzw."cięcia" tekstu, oddającego wrażenia autora. Twórcą haiku był Matsuo - Basho, żyjący w XVII wieku w Japonii. Czesław Miłosz zafascynowany był klasycznym japońskim haiku, wiele z nich przetłumaczył na język polski. Współcześnie haiku cieszą się coraz większą popularnością, w formie haigi pięknie komponują się z malarstwem bądź fotografią.

HEO