Pełna wersja

Poznaj lepiej swojego klienta dzięki metodom badań jakościowych!

2024-01-16 12:57

Badania jakościowe cieszą się szerokim zastosowaniem w wielu aspektach, do których należy między innymi badanie rynku czy badania związane z marketingiem. Podstawowym celem ich przeprowadzania jest przede wszystkim pogłębiona analiza konkretnego zjawiska, postaw, motywacji, a także przekonań respondentów. Badania jakościowe pozwalają na znalezienie odpowiedzi na proste pytania: Dlaczego? Po co? W jaki sposób? To właśnie dzięki nim możliwe jest poznanie sposobu myślenia i postaw grupy odbiorców. Tego typu badania mogą być stosowane samodzielnie (w przypadku potrzeby innych danych niż dane ilościowe) lub jako uzupełnienie badań ilościowych. Jedną z podstawowych różnic pomiędzy badaniami jakościowymi i ilościowymi stanowi przede wszystkim liczebność próby, która jest zdecydowanie mniejsza w przypadku badań jakościowych. Wynika to z faktu, że ten rodzaj badań wymaga poświęcenia uwagi każdemu respondentowi.

Cechy i rodzaje badań jakościowych - czy znasz je wszystkie?

Badania jakościowe pozwalają na sformułowanie konkretnych hipotez, których prawdziwość sprawdza się w toku badań ilościowych, badając większe grupy osób. Wyróżnia się kilka rodzajów metod badań jakościowych. Możemy zaliczyć do nich między innymi:

grupę fokusową → wywiad odbywający się w niewielkich grupach, w których członkowie mają za zadanie porozmawiać na określony temat; rozmowa przygotowywana jest przez moderatora, który dokłada wszelkich starań ku temu, by bezpośrednio dotyczyła ona wybranych kwestii;

pogłębiony wywiad indywidualny → rozmowa o charakterze bezpośrednim badacza i wybranego respondenta na podstawie scenariusza; sam scenariusz stanowi wskazówkę dla badacza, który w trakcie trwania wywiadu może zadawać dodatkowe pytania, jeżeli uzna je za zasadne; taka metoda to sposób na głęboką analizę odczuć oraz motywacji wykazywanych przez osobę badaną;

eksperyment → badanie przeprowadzane w warunkach, które umożliwiają stałą kontrolę jego przebiegu;

desk research → analiza różnego rodzaju materiałów, takich jak strony internetowe czy materiały archiwalne;

obserwacja → metoda dla doświadczonych badaczy, wymagająca ogromnego obiektywizmu; polega ona na obserwacji konkretnego zjawiska czy sposobów zachowania, na podstawie których badacz wyciąga konkretne wnioski.

Interpretacja badań jakościowych jest w dużej mierze subiektywna, ze względu na swobodę analizy i brak jednoznacznych kryteriów. Chcąc uzyskać istotne informacje, zadaje się przede wszystkim pytania otwarte, umożliwiające udzielenie odpowiedzi w dowolny sposób. Większość pytań ma charakter eksploracyjny; przygotowany wcześniej scenariusz oraz sformułowane pytania są wyłącznie bazą do dalszej dyskusji.

Czy warto przeprowadzać badania samodzielnie?

Zarówno omawiane przez nad badania jakościowe, jak i ilościowe, cieszą się dziś sporą popularnością. Przedsiębiorcy coraz chętniej decydują się na to, by lepiej poznać swoich Klientów i dostosować swoją ofertę do ich preferencji. Celem jest przede wszystkim zwiększenie sprzedaży oraz budowa solidnej świadomości marki. Dane nie są trudne do znalezienia - jeżeli jednak priorytetem są dane wysokiej jakości, koniecznością może okazać się wszczęcie współpracy z agencją badawczą, taką jak na przykład Norstat. Na stronie internetowej firmy znaleźć można wiele praktycznych wskazówek dotyczących doboru metody badawczej do celu, a także zapoznać się z ogólnym działaniem panelu konsumenckiego. Prawidłowo wykonane zbiory i analizy danych są w stanie pomóc w kształtowaniu wizerunku marki, a także w lepszym przewidywaniu zachowań konsumenckich.

Red.