Pełna wersja

Reaktywacja miÄ™dzynarodowego projektu w "Jedynce"

2024-06-11 08:46

Po piÄ™ciu latach przerwy, zwiÄ…zanej z likwidacjÄ… gimnazjów i okresem lockdownu, projekt International Village zostaÅ‚ reaktywowany w Szkole Podstawowej Nr 1. Inicjatywa, zapoczÄ…tkowana przez nauczycielkÄ™ z byÅ‚ego Gimnazjum Nr 1, miaÅ‚a na celu integracjÄ™ mÅ‚odzieży z różnych krajów europejskich, przeÅ‚amywanie stereotypów oraz barier jÄ™zykowych.

Od pięciu lat młodzież z naszego miasta nie miała możliwości uczestniczenia w projekcie International Village. Projekt został zapoczątkowany przez nauczycielkę byłego Gimnazjum Nr 1 - Annę Skurzak i stał się coroczną tradycją tamtej szkoły. Po długiej przerwie spowodowanej likwidacją gimnazjów i lockdownie projekt został reaktywowany w Szkole Podstawowej Nr 1. W tym roku uczestniczy w nim 20 uczniów klas 7 i 8 z tej szkoły. Do projektu dołączyła także, jako drugi koordynator Joanna Rzantkowska - Skwarek.

Projekt ma na celu integrację nastolatków z krajów europejskich, przełamywanie stereotypów dotyczących innych narodowości oraz przełamywanie bariery językowej w posługiwaniu się językiem angielskim.

W niedzielę 2 czerwca rozpoczęła się pierwsza w "Jedynce" edycja tegoż projektu.

Nastolatkowie z różnych krajów spotkali się w dwugwiazdkowym hotelu na Słowacji i przebywali tam przez 5 dni.

Podczas pobytu brali udział w zajęciach integracyjnych takich jak warsztaty językowe, zajęcia sportowe, artystyczne, wycieczki m.in. Aqua City w mieście Poprad, Jaskinia Bielańska, zwiedzanie zamku w Starej Lubovnej wraz z pokazem sokolnictwa oraz w innych interkulturowych zajęciach.

Wszystkie one prowadzone były przez native speakers czyli Alfiego z Wielkiej Brytanii, Georgie i Luka z Australii i Marielę z Filipin.

Oficjalnym językiem na obozie był język angielski, więc uczestnicy, nie mając wyboru, byli zmuszeni do używania go prawie 24h. Dzięki temu w naturalny sposób przełamali swoją "nieśmiałość językową", która cechuje wielu uczących się języka obcego.

Oprócz stworzenia możliwości używania języka angielskiego w naturalnych warunkach, projekt przyniósł jeszcze inne korzyści. Uczniowie, spotykając się z rówieśnikami innych narodowości mieli okazję przekonać się, że mimo drobnych różnic są bardzo do siebie podobni - słuchają podobnej muzyki, mają podobne problemy. W tym roku nasi uczniowie spotkali rówieśników z Słowacji, Holandii, Czech i Rumunii.

Organizatorzy projektu wierzą, iż doświadczenie podobieństw pomoże nastolatkom w przełamywaniu stereotypów i uprzedzeń wobec innych ras czy nacji oraz zaowocuje pierwszymi dla nich międzynarodowymi kontaktami, które mogą przerodzić się w długoletnią przyjaźń.

Anna Skurzak, Joanna Rzantkowska-Skwarek