Pełna wersja

Wybory sołeckie

2024-08-16 11:01

W przyszłym tygodniu w gminie Obsza rozpocznie się cykl zebrań wiejskich, na których będą wybierani sołtysi i członkowie rad sołeckich nowej kadencji.

Jako pierwsi sołtysa i radę sołecką w poniedziałek o 18.00 wybiorą mieszkańcy sołectwa Babice I. Tego samego dnia i w tym samym miejscu, czyli w miejscowej szkole podstawowej, ale dwie godziny później, odbędą się wybory w sołectwie Babice II.

We wtorek 20 sierpnia zebrania są zaplanowane o 18.00 w Szkole Podstawowej w Zamchu, dla sołectwa Zamch II oraz o 20.00 w szkole w Olchowcu.

Dzień później, czyli w środę 21 sierpnia najpierw o 18.00 w ośrodku kultury sołtysa i radę sołecką wybiorą mieszkańcy Obszy, a o 20.00 takie zebranie rozpocznie się w gminnym przedszkolu w Woli Obszańskiej. Ostatnie zebranie odbędzie się w czwartek 22 sierpnia o 18.00 w remizie OSP w Dorbozach.

Pełny harmonogram jest dostępny na stronie: www.obsza.pl.

Wybory są planowane w 7 spośród ośmiu sołectw w gminie. W sołectwie Zamch I odbyły się już w kwietniu z powodu śmierci wieloletniego sołtysa Józefa Łotysza. Mieszkańcy, którzy przyszli wtedy na zebranie wiejskie, postanowili jednogłośnie powierzyć tę funkcję jego synowi Mariuszowi.

Wszystkie planowane na przyszły tydzień zebrania, oprócz wyborów sołtysów i rad sołeckich, będą poświęcone wykorzystaniu funduszu sołeckiego w 2025 roku. Po zakończeniu wyborów o tym na co przeznaczyć pieniądze z funduszu zadecydują również mieszkańcy sołectwa Zamch I.

W przyszłym roku wszystkie sołectwa w gminie Obsza mają do wykorzystania prawie 305 tysięcy złotych. Najmniejszą kwotą, która nie przekracza 20 tysięcy złotych, będą dysponować mieszkańcy Dorboz. Największe środki do wykorzystania będą mieć sołectwa Obsza - prawie 52 tysiące złotych i Zamch II - około 50,5 tysiąca.

Samorządy mogą, ale nie muszą wydzielać środków na fundusz sołecki w swoim budżetach. Te, które zdecydują się na takie rozwiązanie, otrzymują zwrot części nakładów z budżetu państwa. Podział między poszczególne sołectwa odbywa się m.in. na podstawie liczby mieszkańców.

UG Obsza