Pełna wersja

ZUS wprowadza ułatwienia dla małych przedsiębiorców

2010-05-01 14:34

Mali przedsiębiorcy nie muszą już wypełniać samodzielnie dokumentów rozliczeniowych. Teraz zrobią to za nich pracownicy ZUS.

Zmiany, jakie weszły od 1 marca dotyczą tylko przedsiębiorców, którzy opłacają składki na ubezpieczenie sami za siebie. Do tej pory musieli oni co miesiąc składać papierowe dokumenty ubezpieczeniowe, o ile nie robili tego drogą elektroniczną. Następnie dokumenty do systemu wprowadzał pracownik sali obsługi klienta Zakładu.
- Niestety przekazywane przez przedsiębiorców informacje zawierały dużo błędów i nieścisłości. Dopiero po ich korekcie dane z dokumentów rozliczeniowych były zapisywane w systemie - wyjaśnia Dorota Tochman, rzecznik prasowy Oddziału ZUS w Biłgoraju.
Od 1 marca ZUS uprościł tą procedurę. Przedsiębiorcy nie muszą już składać w ZUS papierowej dokumentacji rozliczeniowej. Dokumentację ZUS DRA wypełnia sam pracownik sali obsługi klienta ZUS, robiąc to od razu w systemie komputerowym. Wcześniej jednak potwierdza dane płatnika składek. Potrzebny jest tu przede wszystkim numer NIP. Na podstawie znajdujących się w systemie informacji, które płatnik składał w latach ubiegłych, powstaje elektroniczny dokument rozliczeniowy, który wiązany jest od razu z kontem płatnika i ubezpieczonego. - Oprogramowanie komputerowe ułatwia wsparcie w związku z wyszukaniem danych ubezpieczonego oraz tworzy jego komplet dokumentów pierwszorazowych i korygujących. Zapewnia weryfikację identyfikatora okresu rozliczeniowego na dokumencie, aktualizuje i podpowiada minimalne podstawy wymiaru składek, wysokości wykazanych kwot składek na poszczególne ubezpieczenia, oraz weryfikację między formularzową - dodaje Dorota Tochman.

En