Pełna wersja

Niezapomniany tydzień we Francji

2011-11-24 14:07

W dniach 4.11-13.11. 2011 odbyÅ‚a siÄ™ już dziewiÄ…ta wymiana polsko-francuska. Z naszej szkoÅ‚y tj. ZespoÅ‚u Szkół OgólnoksztaÅ‚cÄ…cych w BiÅ‚goraju, w wymianie wzięło udziaÅ‚ 25 uczniów z liceum i gimnazjum. Do Nancy we Francji, gdzie mieszkaliÅ›my przez tydzieÅ„, jechaliÅ›my autokarem 22 godziny.

Dzięki miłej atmosferze, nie odczuliśmy zmęczenia podróżą. Na miejscu czekali na nas korespondenci. Weekend spędziliśmy z nimi i ich rodzinami. Poniedziałek rozpoczęliśmy od uroczystego śniadania i powitania w szkole - Liceum im. Joanny d'Arc. Następnie zwiedziliśmy Stare Miasto, piękne sale Ratusza Miejskiego w Nancy.

Wtorek był najbardziej wyczekiwanym przez wszystkich dniem, ponieważ mogliśmy zwiedzić stolicę Francji. Głównym punktem dnia był wjazd na Wieżę Eiffla. W Paryżu widzieliśmy ponadto Muzeum d' Orsay, Louvre, katedrę Notre-Dame. Przechadzaliśmy się również Polami Elizejskimi. Architektura miasta wywarła na nas duże wrażenie i choć pogoda nie dopisywała, humory mieliśmy wyśmienite.

Środę spędziliśmy z uczniami w szkole, a wolny czas wykorzystaliśmy na spacer po wyjątkowym, bardzo gościnnym dla nas mieście. Ostatnim punktem było zwiedzanie pięknego zamku w Haroue, zamieszkałego obecnie przez rodzinę książęcą. Czwartek okazał się szczególnie słodki dla uczestników wymiany, gdyż mieliśmy okazję zwiedzić słynną fabrykę czekolady Batt. Wszyscy cieszyli się z możliwości degustacji wyśmienitych specjałów. Zobaczyliśmy także Muzeum Sztuki Secesyjnej "Ecole de Nancy". W piątek mieliśmy zaplanowany wyjazd do Strasbourga, gdzie statkiem wycieczkowym płynęliśmy kanałami przez zabytkową dzielnicę "La Petite France". W sobotnie popołudnie ze smutkiem i łzami w oczach, pożegnaliśmy się z przyjaciółmi i ich rodzinami.

Możemy wymienić wiele plusów tego wyjazdu, który był bardzo dobrze zaplanowany i zorganizowany przez panią Małgorzatę Osińską - nauczycielkę języka francuskiego.

Zawarliśmy nowe znajomości, mogliśmy doskonalić swoje umiejętności językowe w zakresie angielskiego, francuskiego i niemieckiego. Poznaliśmy nową kulturę i inną mentalność. Rodziny przyjęły nas serdecznie, okazywały nam wyjątkową uprzejmość. Mieliśmy okazję przebywać w wykwintnych restauracjach. Bardzo smakowały nam sery i lekkostrawne dania kuchni francuskiej. Wszystkie potrawy były urozmaicone i nawiązywały do dań regionalnych.

Uważamy wymianę francusko - polską za udaną i jesteśmy bardzo zadowoleni z pobytu w kraju słynącym z elegancji, sztuki kulinarnej i doskonałych perfum. Zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc, takich jak Paryż, Nancy, Strasbourg, a w nich mnóstwo interesujących budowli i zabytków. Ten wyjazd zostanie w naszej pamięci na zawsze!