Pełna wersja

WalczÄ… o zmiany w oÅ›wiacie

2011-12-31 09:51

Sejmowa Komisja OÅ›wiaty otrzymaÅ‚a stanowisko w sprawie koniecznoÅ›ci wprowadzenia zmian w Karcie Nauczyciela i ustawie o systemie oÅ›wiaty wyrażone w poÅ‚owie grudnia br. przez wójtów, burmistrzów oraz innych przedstawicieli poszczególnych urzÄ™dów Powiatu BiÅ‚gorajskiego na spotkaniu zorganizowanym przez StarostÄ™ BiÅ‚gorajskiego.

W trakcie narady samorządówców Drogi i śmieci, czyli o problemach powiatu, poruszono tematy interesujące włodarzy poszczególnych gmin Powiatu Biłgorajskiego. Samorządowcy mieli także okazję podpisać się pod stanowiskiem dotyczącym funkcjonowania oświaty, które zostało przekazane do Warszawy.

Wójtowie i burmistrzowie Powiatu Biłgorajskiego wznoszą po raz kolejny o wprowadzenie zmian w Karcie Nauczyciela oraz Ustawie o systemie oświaty, gdyż w obowiązującym stanie prawnym nie jest możliwe wykonywanie zadań nałożonych ustawą o samorządzie gminnym.

Pozbawione jakichkolwiek racjonalnych przesłanek, a wręcz niekonstytucyjne jest, naszym zdaniem, finansowanie urlopów dla poratowania zdrowia - wyłącznie jednej grupie społecznej - ze środków publicznych pochodzących z budżetu gminy, gdyż subwencja oświatowa nie wystarcza nawet na płace. Urlopy dla poratowania zdrowia powinny być finansowane przez ZUS, a decyzje o ich przyznaniu powinna podejmować komisja lekarska, a nie lekarz rodzinny.

Nielogiczny i demotywujący jest zapis zawarty w art. 30a Karty Nauczyciela, który nakłada obowiązek wyrównania nauczycielom wynagrodzenia do ustalonej średniej. Zgodnie z przepisem wyrównania otrzymują nauczyciele, którzy nie wypracowali średniej oraz przebywający na urlopach dla poratowania zdrowia. W sytuacji, gdy subwencja oświatowa nie wystarcza na płace, prawdziwym problemem dla Gmin jest wypłata wyrównań, potocznie zwanych "czternastkami". Wprowadzenie przepisu spowodowało, że wynagrodzenia w innych jednostkach budżetowych są o ok. 40% niższe od średniego wynagrodzenia wypłacanego nauczycielom, co powoduje niezadowolenie i poczucie niesprawiedliwości wśród innych grup społecznych.

Nie racjonalne i wysoko krzywdzące dla samorządów są przepisy dotyczące wysokości przekazywanej dotacji dla przedszkoli niepublicznych. Koszty zatrudnienia w placówkach niepublicznych mogą być nawet czterokrotnie niższe niż w przedszkolach publicznych, a wysokość dotacji wypłacanej przez samorząd nie może być niższa niż 75% kosztów ponoszonych w przedszkolach samorządowych. Taki stan prawny spowoduje powolną likwidację przedszkoli publicznych i masowe zwolnienia wykwalifikowanych nauczycieli. Na prowadzenie przedszkoli samorządy powinny otrzymywać subwencję z budżetu państwa, a jej przekazywanie podmiotom prywatnym powinna być oparta na zdrowych, logicznych zasadach. Przedszkola publiczne i niepubliczne powinny funkcjonować w oparciu o takie same przepisy.

Domagamy siÄ™:
- zwiększenia subwencji oświatowej,
- likwidacji art. 30a Karty Nauczyciela,
- finansowania urlopów dla poratowania zdrowia przez ZUS,
- subwencji na prowadzenie przedszkoli,
- zmian systemu przekazywania dotacji, a zwłaszcza jej wysokości dla przedszkoli niepublicznych (np. 50% ponoszonych kosztów w przedszkolach publicznych da przeszkoli niepublicznych zatrudniających nauczycieli na podstawie Kodeksu Pracy lub 80% ponoszonych kosztów - jeśli przedszkole prywatne będzie zatrudniać nauczycieli na podstawie Karty Nauczyciela).

Popieramy Stanowisko XXIV Zwyczajnego Sprawozdawczo - Wyborczego Zgromadzenia Regionalnego Związku Gmin Lubelszczyzny w sprawie koniecznych kierunków zmian w systemie oświaty z 6 maja 2011 r.

red.