Pełna wersja

By zabawa była bezpieczna

2012-02-02 18:02

Trwa karnawał. Jest to czas, w którym ze wzmożoną częstotliwością organizowane są imprezy rozrywkowe takie jak: bale, studniówki, zabawy karnawałowe, dyskoteki, czy koncerty. Dlatego właśnie teraz strażacy przypominają o zasadach bezpieczeństwa, z którymi powinien zapoznać się każdy organizator imprezy.

Organizowanie imprez karnawałowych skutkuje zgromadzeniem dużej ilości osób w danym miejscu w jednym czasie na ograniczonej powierzchni użytkowej.

- Dlatego w przypadku powstania realnego niebezpieczeństwa np. pożaru na bezpośrednie zagrożenie narażona jest zawsze duża grupa osób, od kilkudziesięciu nawet do kilkuset. Ponadto charakter " zabawowy " przedmiotowych imprez może spowodować uśpienie czujności osób bawiących się w najlepsze. Dlatego APELUJEMY!!! do ORGANIZATORÓW IMPREZ KARNAWAŁOWYCH, aby to oni stali na straży bezpieczeństwa we własnych lokalach rozrywkowych i zapewnili odpowiedni poziom bezpieczeństwa dla osób biorących udział w zabawie, gdyż zgodnie z obowiązującym prawem to oni są odpowiedzialni za bezpieczeństwo osób przebywających w obiektach będących ich własnością - mówi kpt. Albert Kloc, rzecznik KP PSP w Biłgoraju.

Na podstawie odpowiednich przepisów prawnych organizator imprezy rozrywkowej zobowiązany jest do przestrzegania zawartych w nich fundamentalnych zasad bezpieczeństwa pożarowego i sprawdzenia każdorazowa przed imprezą czy :

· Obiekt został wyposażony (zgodnie z właściwymi wymaganiami) w sprawne gaśnice i urządzenia przeciwpożarowe, takie jak: hydranty wewnętrzne, hydranty zewnętrzne, przeciwpożarowe wyłączniki prądu awaryjne oświetlenie ewakuacyjne, system sygnalizacji pożarowej, urządzenia oddymiające, a także instalacje użytkowe będące na wyposażeniu obiektu, jak: elektryczna, piorunochronna, kominowa, gazowa (wymagane stosowne protokoły potwierdzające sprawność instalacji - dla każdej instalacji oraz urządzeń przeciwpożarowych zgodnie z przepisami o których mowa, bądź wskazaniami producenta, jeśli stosowne przepisy tego dopuszczają);

· Oznakowano zgodnie z Polskimi Normami: drogi ewakuacyjne (kierunki ewakuacji, wyjścia ewakuacyjne), miejsca rozmieszczenia gaśnic, hydrantów, przeciwpożarowego wyłącznika prądu oraz innych urządzeń przeciwpożarowych, miejsca usytuowania kurka głównego instalacji gazowej;

· Opracowano instrukcję bezpieczeństwa pożarowego, jeżeli tak to czy jest aktualna.

· Wywieszono w widocznych miejscach instrukcje postępowania na wypadek pożaru z wykazem telefonów alarmowych.

· Zapewniono dostęp do gaśnic i urządzeń przeciwpożarowych jak, hydranty, wyłącznik główny prądu, a także głównego kurka gazu itp.

· Nie zastawiono dróg ewakuacyjnych powodując zmniejszenia ich szerokości i nie składuje się na nich materiałów palnych, czy nie zamknięto trwale drzwi ewakuacyjnych w sposób uniemożliwiający ich szybkie otwarcie, czy nie zastosowano łatwo palnych wykładzin podłogowych, ścian, sufitów itd.

· Osoby obsługujące imprezę (pracownicy ochrony) zapoznani są z przepisami przeciwpożarowymi, a szczególnie z instrukcja bezpieczeństwa pożarowego w tym zasadami postępowania na wypadek pożaru lub innego miejscowego zagrożenia.

· Czy zapewniono przejezdność dróg pożarowych i dostęp do obiektu dla służb i innych podmiotów ratowniczych.

W trakcie imprezy organizator jest obowiązany zwracać uwagę na:

· Bezpieczeństwo stosowania efektów specjalnych.

· Zakaz używania w przestrzeniach zamkniętych (salach) wyrobów pirotechnicznych.

· Stan połączeń urządzeń nagłaśniających, oświetleniowych.

· Drożność dróg ewakuacyjnych i możliwość natychmiastowego otwarcia drzwi ewakuacyjnych.

· Przejezdność dojazdów i zachowanie dostępu dla jednostek ratowniczych i specjalnych.

· Przestrzeganie zakazu używania ognia otwartego i palenia tytoniu w miejscach do tego nie przeznaczonych.

· Zapewnienie ciągłości nadzoru nad przebiegiem imprezy przez służby (osoby) wyznaczone przez organizatora.

kpt. Albert Kloc, mł. kpt. Bartłomiej Jaskuła