Pełna wersja

Już po stresie

2010-04-29 15:45

Zakończyły się egzaminy gimnazjalne. W województwie lubelskim egzamin zdawało 27 tys. uczniów. Wielu nie kryje zaskoczenia poziomem pytań z egzaminu matematyczno-przyrodniczego, który okazał się być trudny nawet dla najlepszych uczniów.

Egzamin gimnazjalny przeprowadzany jest w trzeciej klasie gimnazjum. Jest on powszechny i obowiązkowy, co oznacza, że musi przystąpić do niego każdy uczeń kończący szkołę. Przystąpienie do egzaminu jest bowiem jednym z warunków jej ukończenia. Liczba punktów uzyskana na egzaminie gimnazjalnym nie ma wpływu na ukończenie szkoły. Wynik egzaminu gimnazjalnego jest jednak brany pod uwagę przez szkoły ponadgimnazjalne przy przyjmowaniu uczniów do tych szkół. W tym roku, jak zwykle, egzamin gimnazjalny, czymś zaskoczył i uczniów i nauczycieli. - Uczniowie ocenili część humanistyczną i część językową jako "łatwą", a część matematyczno - przyrodniczą jako " trudną" i zdecydowanie zbyt obszerną - nawet najlepszym zabrakło czasu na dokładną analizę zadań. Izotopy i czas połowicznego rozpadu węgla 14 C przyprawił o rozpacz i uczniów i nauczycieli, a pytanie o napromieniowane mszyce i biedronki do dzisiaj wzbudza emocjonujące dyskusje między chemikami i biologami - mówi Małgorzata Wójcik, dyrektor Gimnazjum nr.2 w Biłgoraju. Na egzaminie gimnazjalnym sprawdzane jest opanowanie wiadomości i umiejętności określonych w standardach wymagań egzaminacyjnych obowiązujących we wszystkich szkołach w Polsce. Egzamin ten wg. teorii sprawdza umiejętności międzyprzedmiotowe, uwzględniając powiązania między różnymi dziedzinami wiedzy. Trzy części egzaminu obejmują: wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów humanistycznych, wiadomości i umiejętności z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i ostatnia część, czyli znajomość języka obcego nowożytnego. - Nauczyciele poloniści byli mocno zawiedzeni tym, że w testach nie było żadnych odniesień do literatury. Zastanawiają się więc, po co omawiać lektury?! Ogólnie nauczyciele ocenili, że egzamin nie sprawdzał żadnych wiadomości, a jedynie niektóre umiejętności - stwierdza pani dyrektor Wójcik.

Wyniki z części językowej nie mają znaczenia przy rekrutacji do szkoły ponadgimnazjalnej. Wyniki egzaminu młodzież pozna w czerwcu. Na ten miesiąc zaplanowano także dodatkowe terminy egzaminu gimnazjalnego:
- część humanistyczna - 8 czerwca 2010 roku (wtorek), godz. 9
- część matematyczno-przyrodnicza - 9 czerwca 2010 roku (środa), godz. 9
- język obcy nowożytny - 10 czerwca 2010 roku (czwartek), godz. 9.

Kfp