W tej sprawie członkowie Inicjatywy Biłgoraj Przyjazny Rowerzystom skierowali 25 września br. pisma do Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie - Andrzeja Gwozdy, Marszałka Województwa Lubelskiego - Krzysztofa Hetmana, a także złożyli pisma do Starosty Biłgorajskiego - Mariana Tokarskiego i Burmistrza Miasta Biłgoraj - Janusza Rosłana. Portal bilgorajska.pl dotarł do treści pisma skierowanego do władz i dyrektora ZDW. Czytamy w nim - Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie razem z Urzędem Miasta Biłgoraj przystąpił do przebudowy układu komunikacyjnego ulic: Zamojskiej, Kościuszki i Tarnogrodzkiej. Z naszych informacji wynika, że dokumentacja projektowa w części ulicy Kościuszki nie zakłada budowy ścieżek rowerowych. Stąd też nasza prośba, aby za wszelką cenę poprawić dokumentację projektową w części pasa drogowego i poprawić projekt zakładając ścieżkę rowerową jednokierunkową (o szerokości 110 cm) po obu stronach ulicy Kościuszki, a resztę szerokości przeznaczyć na chodnik. Jest to rozwiązanie stosowane w wielu miastach Polski.
Rozmawialiśmy na ten temat telefonicznie z Panem Dyrektorem Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie - Panem Andrzejem Gwozdą, który ze zrozumieniem odniósł się do naszego postulatu i który stwierdził, że modyfikacja projektu przebudowy ul. Kościuszki jest jeszcze możliwa i powinna zostać zatwierdzona przez instytucję dofinansowującą budowę. Owszem przeprojektowanie będzie się wiązało się z kosztami, ale koszty te będą znikome w porównaniu z ogromem korzyści płynących z istnienia takiej ścieżki rowerowej.
Jak ważna jest ulica Kościuszki z perspektywy komunikacji rowerowej nikogo nie trzeba przekonywać. Ulica Kościuszki stanowi podstawowy ciąg komunikacyjny dla mieszkańców Biłgoraja ze względu na usytuowanie najważniejszych urzędów i instytucji publicznych, szkół, obiektów służby zdrowia, parków oraz dużej ilości punktów handlowych przy niej. Stanowi ona również drogę dojazdową do największych zakładów przemysłowych usytuowanych przy ulicy Krzeszowskiej i ul. Zamojskiej.
Z naszych obserwacji wynika, że duża liczba rowerzystów korzysta obecnie z chodników przy ul. Kościuszki łamiąc przepisy ruchu drogowego, lecz poruszanie się chodnikiem jest bezpieczniejsze niż jezdnią.
Miasta stają się coraz bardziej zakorkowane, rośnie liczba pojazdów mechanicznych na ulicach, jazda rowerem staje się alternatywą. Za popularnością roweru przemawiają też względy zdrowotne, coraz większa świadomość ekologiczna jak również i względy ekonomiczne.
Przebudowując ulicę Kościuszki władza powinna patrzeć w przyszłość. Następna przebudowa ulicy Kościuszki odbędzie się zapewne za kilkadziesiąt lat. Czy chcemy pozbawić następne pokolenia mieszkańców Biłgoraja sprawnej komunikacji rowerowej?
Miasto powinno stanowić przyjazną przestrzeń dla swoich mieszkańców i zapewnić im bezpieczną i sprawną komunikację. To już jest naprawdę ostatnia chwila aby dokonać tych zmian, za klika miesięcy ruszy remont tej ulicy. W innych miastach jest możliwa budowa ścieżek rowerowych, dlaczego nie mamy tego zrobić w Biłgoraju! - postulują członkowie inicjatywy: Florian Kapica, Zbigniew Zając, Marian Maziarz i Sławomir Bosak.
- Planujemy także uczestniczyć w czwartkowych obradach sesji miasta, aby zaapelować u radnych w tym temacie. To ostatni dzwonek żeby coś zmienić, później nie będzie to już możliwe - mówi w rozmowie z bilgorajska.pl Sławomir Bosak. - Tematowi budowy ścieżki rowerowej przy ulicy Kościuszki poświęcimy także wrześniową Masą Krytyczną na którą serdecznie zapraszam w najbliższy piątek 28 września - dodaje pan Bosak.
Zbiórka uczestników VI Biłgorajskiej Masy Krytycznej rozpocznie się od godziny 17:30 na placu przed Urzędem Miasta, natomiast początek przejazdu nastąpi o godzinie 18:00. Trasa przejazdu tym razem liczy około 10 km i wiedzie następującymi ulicami: Plac Wolności - Moniuszki - Przemysłowa - Zamojska - Długa - Piłsudskiego - Cegielniana - Poniatowskiego - Różnówka Stawy - Gesinga - Różnówka Stawy - Batalionów Chłopskich - Komorowskiego - B. Prusa - Wiejska - Kościuszki - Sienkiewicza - Skłodowskiej Curie - Armii Kraków - Dąbrowskiego - Strażacka - Knappa - Nadstawna - Plac Wolności. W ostatniej, lipcowej Masie Krytycznej wzięło udział około 140 uczestników.
Ze względu na porę roku i powrót Masy na Plac Wolności o zmroku, wszyscy uczestnicy proszeni są o wyposażenie swoich rowerów w niezbędne oświetlenie.