Brak środków finansowych na wynagrodzenia dla pracowników, na leki i środki medyczne niezbędne do prawidłowego leczenia pacjentów, zajęcia i egzekucje komornicze realizowane na wniosek wierzycieli wierzytelności publicznoprawne i cywilnoprawne, a także sprzedaż ich innym firmom zajmującym się wykupywaniem długów szpitalnych skutkowało ograniczeniem dostępności do świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców Powiatu Biłgorajskiego.
Jedyną szansą na oddłużenie szpitala było przystąpienie Powiatu Biłgorajskiego do programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia" ustanowionego uchwałą Nr 58/2009 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 2009 r. (Plan B).
Warunkiem uczestnictwa w Programie było przygotowanie "Programu reorganizacji" SP ZOZ w Biłgoraju, który zawierał działania zmierzające do likwidacji SP ZOZ w Biłgoraju oraz dzierżawę nieruchomości Powiatu Biłgorajskiego z przeznaczeniem na działalność związaną z ochroną zdrowia.
Rada Powiatu podjęła uchwałę Nr XXVIII/259/2009 z dnia 4 sierpnia 2009r. w sprawie przystąpienia Powiatu Biłgorajskiego do programu wieloletniego pod nazwą "Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia".
W wyniku prowadzonego postępowania przetargowego w sprawie oddania w dzierżawę nieruchomości oraz sprzętu medycznego i wyposażenia SP ZOZ w Biłgoraju wraz z prowadzeniem zadań związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych mieszkańcom Powiatu Biłgorajskiego w drodze rokowań wybrano ARION Szpitale Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie i w dniu 28 czerwca 2010 r. podpisano umowę dzierżawy. Nie dokonano więc prywatyzacji nieruchomości i sprzętu medycznego niezbędnego do leczenia lecz dokonano jego dzierżawy. Właścicielem jest nadal Powiat Biłgorajski. Z tytułu dzierżawy dzierżawca płaci do powiatu comiesięczny czynsz.
Rada Powiatu w Biłgoraju uchwałą Nr XXXVIII/323/2010 z dnia 5 lipca 2010r. (ze zmianami) w sprawie likwidacji SP ZOZ w Biłgoraju określiła termin zakończenia działalności medycznej szpitala na dzień 6 października 2010r. oraz termin zakończenia czynności likwidacyjnych na dzień 30 czerwca 2011r. Projekt uchwały w sprawie likwidacji SP ZOZ w Biłgoraju w wyniku konsultacji uzyskał pozytywną opinię Wojewody Lubelskiego, Rady Społecznej przy SP ZOZ w Biłgoraju i zdecydowanej większości gmin Powiatu Biłgorajskiego.
Dyrektor Lubelskiego Oddziału NFZ w Lublinie wyraził zgodę na przeniesienie praw i obowiązków wynikających z umów o świadczenia opieki zdrowotnej podpisanych pomiędzy SP ZOZ w Biłgoraju, a LOW NFZ zgodnie z umową przelewu wierzytelności zawartą w dniu 7 września 2010r. pomiędzy SP ZOZ w Biłgoraju w likwidacji, a ARION Szpitale Sp. z o.o.
Zgodnie z art. 23 (1) Kodeksu pracy wszyscy zatrudnieni pracownicy SP ZOZ w Biłgoraju w likwidacji z dniem 7 października 2010r. przeszli do nowego pracodawcy, tj. ARION Szpitale Sp. z o.o. ZOZ w Biłgoraju.
Wypełniając warunki programu "Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia" Powiat Biłgorajski uzyskał dotację celową z budżetu państwa w wysokości 16 629 576,54 zł na spłatę zobowiązań publicznoprawnych przejętych w wyniku zakończenia likwidacji SP ZOZ w Biłgoraju. Przejęte zobowiązania cywilnoprawne zostały spłacone z kredytu, który zaciągnął Powiat Biłgorajski w wysokości 17 180 781 zł z terminem spłaty przypadającym na koniec 2029 roku.
Świadczenia zdrowotne mieszkańcom Powiatu Biłgorajskiego udzielane są bezpłatnie w ramach umów zawartych z LOW NFZ w Lublinie przez ARION Szpitale Sp. z o.o. Poszczególne zakresy świadczeń zdrowotnych realizowane są przez wyodrębnione komórki organizacyjne. Jeżeli ten sam zakres świadczeń zdrowotnych realizowanych przez dwie komórki organizacyjne, tj. Oddział Wewnętrzny w Biłgoraju i Oddział Wewnętrzny Zamiejscowy w Tarnogrodzie jest realizowany w jednej z nich, nie oznacza to, że nastąpiła zmiana zakresu świadczeń lecz zmiana struktury organizacyjnej zakładu. W tym przypadku dotychczasowy zakres świadczeń jest zachowany.
W wyniku realizacji programu "Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia" nastąpiło oddłużenie szpitala. ARION Szpitale Sp. z o.o. zatrudnienia około 460 pracowników realizujących świadczenia zdrowotne mieszkańcom Powiatu Biłgorajskiego w sposób ciągły i nieprzerwany z zachowaniem co najmniej dotychczasowego zakresu, rozmiaru, profilu, jakości, warunków udzielania i dostępności.
Wykonywanie zadań Powiatu w dziedzinie oświaty
1. Mając na uwadze potrzeby mieszkańców Powiatu przejętą sieć szkół ponadgimnazjalnych i placówek wzbogacono o ofertę szkolnictwa specjalnego zakładając Specjalny Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy, a następnie szkołę podstawową specjalną, gimnazjum specjalne i szkołę przysposabiającą do pracy w Biłgoraju.
2. Porównując zakres wykonywanych zadań oświatowych w stosunku do powiatów ościennych musimy dostrzec fakt prowadzenia przez nasz powiat Młodzieżowego Domu Kultury. Tylko 4 powiaty ziemskie prowadzą MDK-Puławy i Lubartów, Krasnystaw i Włodawa.
3. Jako jedyny Powiat ziemski w województwie posiadamy w strukturach szkolnych pływalnię służącą dzieciom i młodzieży oraz mieszkańcom, co z reguły jest zadaniem miast w których funkcjonują te obiekty. Mając na uwadze zachowanie sieci szkół ponadgimnazjalnych w Powiecie jako optymalnej z punktu widzenia społecznego w związku z wchodzącym niżem demograficznym, na wnioski i w porozumieniu z samorządami Gmin podjęte zostały niezbędne uchwały o przekazaniu szkół. Inicjatywę w sprawie przejęcia szkół wykazały również Ministerstwa - Rolnictwa i Rozwoju Wsi i Środowiska. W latach 2003 - 2011 zostały przekazane LO Józefów (2003r.) do Gminy Józefów, ZSA Różaniec (2007r.) do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ZSL w Biłgoraju (2008r.) do Ministerstwa Środowiska, ZSE w Tarnogrodzie (2009r.) do Gminy Tarnogród i ZSOiZ w Turobinie (2011r) do Gminy Turobin.
5. Gminy i Ministerstwa otrzymywały wraz z przejęciem zadania darowiznę w postaci nieruchomości o znacznej wartości, a także majątek ruchomy będący na stanie szkoły. Powiat udzielał w dwóch przypadkach pomocy finansowej umożliwiającej adaptowanie struktur organizacyjnych oświaty gminnej do nowej sytuacji /Gmina Tarnogród 200 000 zł, Gmina Turobin 220 000zł/. We wszystkich przekazywanych obiektach wykonano wcześniej znaczące prace remontowo-inwestycyjne:
a) LO Józefów-wymieniono dach na szkole,
b) ZSE Tarnogród - wybudowano salę gimnastyczną oraz wyremontowano kotłownię i kuchnię w internacie,
c) ZSOiZ w Turobinie - wymieniono dach na szkole, we współpracy z gminą dokonano modernizacji kotłowni, a także wyposażono stołówkę. Przekazywane obiekty były w dobrym stanie technicznym. Podobna była sytuacja szkół przekazywanych do Ministerstw.
6. Szkoły przejęte przez Ministerstwa uzyskały bardzo dobre warunki finansowego funkcjonowania. Widoczne zmiany w zakresie bazy materialnej i wyposażenia szkół pozwalają ocenić przekazanie tych szkół jako przedsięwzięcie zakończone pełnym sukcesem.
7. Odnosząc się do szczegółowych zadań powiatu jako organu prowadzącego szkoły i placówki zapisanych w art.5 ust 7 ustawy o systemie oświaty należy stwierdzić:
a) Powiat zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki nauki wychowania i opieki czego dowodem jest brak ciążących na szkołach zaleceń inspekcji i straży. Wydawane dotychczas zalecenia wykonywane były na bieżąco.
b) Powiat wykonuje remonty i inwestycje w obiektach szkolnych czego widocznym przykładem jest dobry stan budynków będący następstwem dbałości o te obiekty. W roku 2011 przeznaczył na ten cel kwotę 1 751 150 zł. Dzięki temu przeprowadzono remont c.o. w budynku ZSZiO, zmianę dachu na budynku CKP w RCEZ, dokonano modernizacji instalacji uzdatniania wody na krytej pływalni oraz wymiany instalacji c.o. w budynku internatu ZSBiO. W roku 2012 na prace remontowe wydano kwotę 495 762 zł, dzięki czemu wykonano m.in. remont dachu na budynku szkolnym RCEZ. W latach wcześniejszych prace były wykonywane we wszystkich szkołach. I tak wykonano m.in. modernizację kotłowni i kuchni, wymianę okien i ocieplenia budynków A i B oraz termorenowację części C i budowy boiska wielofunkcyjnego w ZSO, dachy na budynkach szkoły, internatu, warsztatów i sali gimnastycznej w ZSZiO w Biłgoraju, wymianę okien w budynku dydaktycznym i wymianę dachu na budynku internatu RCEZ, termomodernizację i zmianę konstrukcji dachu i wymianę okien w budynku internatu ZSBiO, instalację solarną na krytej pływalni, termomodernizację budynku PPP. W roku bieżącym w fazę realizacji wejdzie duża inwestycja dotycząca obiektów ZSBiO za ok. 3,2 mln zł, znacząco dofinansowana ze środków NFOŚ i WFOŚ.
c) Powiat realizuje też pozostałe zadania tj. zapewnia obsługę administracyjną szkół i placówek, a także tworzy warunki do realizacji zadań dydaktycznych i innych zadań statutowych szkoły.
8. Szkoły naszego Powiatu uzyskują dobre i bardzo dobre wyniki z matury (10 miejsce w 2012r. w województwie na 24 samorządy powiatowe w zdawalności matury), egzaminów zawodowych (uzyskiwane średnie powyżej wyniku wojewódzkiego i krajowego) i egzaminu gimnazjalnego (4 miejsce w województwie), co daje im wysokie miejsca w prowadzonych rankingach i potwierdza, że tworzymy jako samorząd powiatowy właściwe warunki do ich funkcjonowania.
BUDŻETY Zarządów Dróg Powiatowych z woj. lubelskiego
Zarząd Dróg Powiatowych w Biłgoraju jest na drugim miejscu wśród zarządów dróg powiatowych województwa lubelskiego pod względem ilości nowych nawierzchni drogowych. W szczegółach prezentuje to poniższa tabela.
Lp |
ZDP |
Ilość km dróg powiatowych |
Cały budżet na utrzymanie i inwestycje - zł Lata 2011 + 2012 |
Nowe nawierzchnie bitumiczne - km Lata 2011 + 2012 |
| ||||
1 |
Lublin |
784,8 |
30 497 556 |
58,5 |
2 |
Biłgoraj |
599,9 |
24 005 196 |
35.0 |
3 |
Łuków |
575,0 |
17 325 406 |
32,6 |
4 |
Tomaszów Lub. |
702,6 |
26 126 201 |
32,2 |
5 |
Puławy |
392,0 |
21 772 245 |
19,6 |
6 |
Zamość |
766,3 |
18 400 000 |
19,6 |
7 |
Lubartów |
583,0 |
27 525 000 |
19,3 |
8 |
Krasnystaw |
462,0 |
20 070 000 |
19.0 |
9 |
Opole |
420,0 |
17 900 899 |
17,3 |
10 |
Biała Podlaska |
1099,0 |
14 207 150 |
13,5 |
11 |
Radzyń Pdl |
440,0 |
11 001 000 |
12.0 |
12 |
Łęczna |
264,0 |
17 182 540 |
11,2 |
13 |
Janów Lub. |
321,8 |
8 254 996 |
7,1 |
14 |
Parczew |
338,0 |
4 211 487 (budżet drogowy bez płac -płace w budżecie starostwa jako wydział) |
6,5 |
15 |
Włodawa |
369,5 |
15 968 980 |
5,8 |
Uwaga: - budżety obejmują środki własne, środki zewnętrzne pozyskane z funduszy krajowych i unijnych oraz pomoc finansową gmin.